Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris E85  (läst 4979 gånger)

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
Pris E85
« skrivet: 30 apr-21 kl 07:39 »
Där jag bor är E85 ca fyra kronor billigare än 95 oktan. Det kompenserar inte för den högre förbrukningen man får med bränslet. Nu ska man öka etanolhalten i bensinen till 10% (från 5%), etanol i tanken är alltså bra, kan man tolka det. Huuur tänker man? Förresten, vad har hänt med sajten etanol.nu? Får hela tiden upp varningar att den inte är en säker sajt

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Pris E85
« Svar #1 skrivet: 30 apr-21 kl 09:01 »
Dom tänker väll inte alls?
Läste att mackarna måste ändra/byta ut en massa tusen pumpar i och med detta, samtidigt som det stod någon annanstans att nån biltillverkare skulle sluta tillverka fosilbilar och det ska sluta säljas bensinbilar.
Det verkar ofta vara olika budskap som går stick i stäv från de som bestämmer.

Alla fordon drar inte en massa mer för att man tankar E85, det varierar nog mellan bilar.
Jag har haft en gammal Volvo 245 -76, med B23 och sönderskruvad förgasare och den gick bättre och billigare på 50% E85 blandat med 50 % 95 oktan, enda problemet var att man fick dra ut choken lite när man körde sakta.
SAAB 900 -87 drar lite mer med ca 30 % E85, men det går bättre att dra släpvagn och choken behöver vara ute längre när den är kall

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Pris E85
« Svar #2 skrivet: 30 apr-21 kl 09:12 »
Vi har en Ford focus etanolbil, som vi är mycket nöjda med. Den är betydligt slöare med etanoldrift, vilket kan kompenseras med gaspedalen då den kan bli riktigt pigg. Men då drar den mer bränsle. Som vi kör med en lätt fot på gasen, drar den 07-08 vilket vi är nöjda med. Både billigt och miljövänligt!
kretslopp

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Pris E85
« Svar #3 skrivet: 30 apr-21 kl 09:15 »
Där jag bor är E85 ca fyra kronor billigare än 95 oktan. Det kompenserar inte för den högre förbrukningen man får med bränslet. Nu ska man öka etanolhalten i bensinen till 10% (från 5%), etanol i tanken är alltså bra, kan man tolka det. Huuur tänker man? Förresten, vad har hänt med sajten etanol.nu? Får hela tiden upp varningar att den inte är en säker sajt
alla bilar funkar inte med etanol. Högre inblandning kan ge problem för vissa modeller. Etanol är dessutom dyrare än bensin så inblandningen är bara en eftergift åt miljörörelsen. etanol är väl rätt dödfött iom att elen nu tar rejäl fart. Såg att man räknade med att den sista fossilbilen säljs under 2027 med den förväntade ökningen årligen av elbilar. Flera biltillverkare har ju också satt stoppdatum för produktion. Oftast kring 2030 men det kan ju bli tidigare beroende på efterfrågan. största framtida problemet är väl snarare om det kommer att finnas bränslen tillgängliga. Alla rapporter jag läst spår en mackdöd när fordonsparken innehåller kring 30% elbilar. När det inträffar återstår att se men oftast är det landsbygden som drabbas först.
får man upp varningar på en sajt brukar det betyda att man inte har certifikat m.m Behöver nödvändigtvis inte betyda problem.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Pris E85
« Svar #4 skrivet: 30 apr-21 kl 09:26 »
Etanol på 11. 7kr per liter med 30 % extra förbrukning blir 15.21kr per liter.
Här ligger bensinen på 15.50 så etanolen är inte dyrare men inte mycket billigare

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Pris E85
« Svar #5 skrivet: 30 apr-21 kl 09:38 »
Beträffande problemen med etanol.nu så var det visst nån som var sen med att betala årsavgiften till webhotellet, och man har inte fått igång sajten igen efter det. Men det borde inte dröja länge nu.

Min erfarenhet av Ford Focus i FFV-utförande (då generation 1 med 1,6 l-motorn) är att den snarast är piggare på E85 än på bensin. Framför allt får den mycket bättre segdragningsförmåga på E85, så man behöver inte växla ner så ofta.  Eftersom fullgasanrikningen kopplas ur när bilen går på E85, påverkas förbrukningen mindre av en tung gasfot än vad den gör då man kör på bensin.
Jag vet att det var en del problem med de första exemplaren av generation 2 med 1,8 l-motor (årsmodeller kring '05-06), de blev dock mycket bättre och bränslesnålare efter en mjukvaruuppdatering som borde ha blivit gjord om bilen var in på service på märkesverkstad någon gång under de första åren. Med en OBD-kabel går det att kolla vilken mjukvaruversion som ligger i styrdonet.

Jag vågar nog säga att om en bensinbil får problem med etanolinblandning mindre än ca 25 %, så är det något fel på den. T ex tjuvluft, gammal och halvtrött lambdasond, mer eller mindre igensatta spridare.

I en del länder (bl a Brasilien) har ju all bensin haft 22 % etanolinblandning i många år, och det utan nämnvärda problem. I Sverige hade man regelmässigt etanolinblandning upp till 25 % före 1956 (s k lättbentyl), därefter gjorde ändrade skatteregler (nykterhetsrörelsen var rädd att folk skulle destillera av etanolen från lättbentyl och dricka den) att det blev en bättre affär för oljebolagen att tillsätta tetraetylbly för att hålla oktantalet uppe.  Under 80-talet och första halvan av 90-talet var det vanligt med rätt höga (och okontrollerade) etanolinblandningar i bensinen vintertid, för att slippa problem med kondensvatten och isbildning i transportkedjan (tankbilar, underjordiska tankar på mackarna mm), ett tag sålde OK också bensin med 15 % etanol året runt. Efter EU-inträdet blev dock etanolhalten i vanlig mackbensin standardiserad till 5 %.

Att etanolpriset ligger högt på världsmarknaden just nu (och i fjol) hänger till stor del ihop med coronan. Etanolfabrikerna får mycket bättre betalt för etanol av kvalitet som duger till handsprit och de som har de tekniska förutsättningarna har ställt om sig för att leverera den kvaliteten istället för bränsleetanol.

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Pris E85
« Svar #6 skrivet: 30 apr-21 kl 10:11 »
Ford satsar på nya etanolbilar. Vad jag förstått så finns det en del standardbilar som säljs nu, som bara behöver ställas om med dator för att kunna gå på E85.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Pris E85
« Svar #7 skrivet: 30 apr-21 kl 11:35 »
Och det finns ännu mer gott om standardbilar som egentligen är fullfjädrade FFV-bilar och alltså klarar E85 redan från fabrik, men som man inte har brytt sig om att registrera för något annat bränsle än bensin eller marknadsföra som etanolbilar i Sverige.  Exempelvis gäller detta för en hel del stora amerikanska pickuper och SUVar. De säljs som FFV-bilar i USA men som bensinbilar i Europa. Börjar man titta på det finstilta i instruktionsboken, skyltar vid tanklocket mm så ser man dock att det verkligen rör sig om en FFV-bil

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Pris E85
« Svar #8 skrivet: 30 apr-21 kl 12:07 »
Har du några exempel? Jag är intresserad.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Pris E85
« Svar #9 skrivet: 30 apr-21 kl 14:38 »
Om etanolforumet hade fungerat, så hade jag direkt kunnat komma med exakta exempel.  Ett fall som jag är relativt säker på, är Chevrolet S10, dock vet jag inte vilka årsmodeller och motoralternativ det är bekräftat för. 

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Pris E85
« Svar #10 skrivet: 30 apr-21 kl 15:02 »
Problemet många kommer att se är att det blir inte särskilt många bilfabrikanter som tillverkar förbränningsmotorer i framtiden och inte många länder som kommer att tillåta dem. I dagsläget har redan ett stort antal länder satt ett stoppdatum  för nybilsförsäljning av förbränningsmotorer. norge stoppar redan 2025,storbrittanien,holland,Danmark,Island,Slovenien,irland har satt sina datum till 2030. Sverige utreder men hamnar troligt också på 2030. EU diskuterar centralt om 2030 eller 2040.
i vilket fall kommer flera fabrikanter att sluta tillverkning 2030. volvo,Audi,VW,daimler,Honda,BMW m.fl.

I USA lobbas det för ett förbud från 2030 och i lobbyorganisationen finns en blandning av elbilstillverkare (givetvis) men också andra bilfabrikanter.
etanol är inget alternativ i Europa. Där satsas vid sidan om rena batteribilar på vätgas. något som också både Volvo PV och Volvo trucks gör.
ute i världen är trenden samma. Vi ser ju dessutom nu hur de stora fabrikaten kommer med elbilsmodeller på bred front samtidigt som priserna sjunker. Så jag ser diskussionen som tämligen överflödig. I sverige kan kanske en del förbränningsmotorer fortsätta på etanol förutsatt att de uppfyller kommande avgaskrav men det tillkommer inga nya bilar med förbränningsmotorer.
även etanolbilar har utsläpp och vitsen är ju nollutsläpp ifall det skall gå att bromsa klimatförändringen. hejda den är nog försent men kanske det fortfarande går att mildra den.

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Pris E85
« Svar #11 skrivet: 30 apr-21 kl 16:31 »
Det är väl under en övergångsperiod som man kan tycka att ett förnybart bränsle till de bilar som idag används kan behövas. Kostar ju i miljöbelastning att inom några månader byta ut hela bilparken. Titta på hur man idag skulle gå tillväga att storskaligt tillverka all vätgas som kommer att behövas, har hört att fossila bränslen används till vätgasproduktion. Elbilar, vätgasbilar är säkert bra i framtiden om vi fått till en stor grön elförsörjning och innan vi bytt ut alla bilar så borde väl etanol vara bättre än fossila bränslen , väl?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16959
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Pris E85
« Svar #12 skrivet: 30 apr-21 kl 16:52 »
Det är väl under en övergångsperiod som man kan tycka att ett förnybart bränsle till de bilar som idag används kan behövas. Kostar ju i miljöbelastning att inom några månader byta ut hela bilparken. Titta på hur man idag skulle gå tillväga att storskaligt tillverka all vätgas som kommer att behövas, har hört att fossila bränslen används till vätgasproduktion. Elbilar, vätgasbilar är säkert bra i framtiden om vi fått till en stor grön elförsörjning och innan vi bytt ut alla bilar så borde väl etanol vara bättre än fossila bränslen , väl?

Även om man använder fosilbränsle i tillverkningen av vätgas så blir miljöbelastningen betydligt mindre än om man skulle köra upp det.

Främst beroende på att de individuella motorerna i fordonen inte kan köras så optimalt som en stationärmotor kan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Pris E85
« Svar #13 skrivet: 30 apr-21 kl 16:59 »
Den övergångsperioden blir nog ganska lång, det är ju ingen lysande lösning ur miljösynpunkt att skrota bort bilar innan de verkligen är uttjänta, så vi får räkna med att ha kolvmotordrivna fordon i bruk minst 20-30 år efter att nytillverkningen har förbjudits.

Hur skulle det gå till att tillverka vätgas av fossila bränslen? Möjligen kan man få ut vätgas som biprodukt vid någon kemisk process som utgår från fossilt utvunna kolväten. Den vätgas som tillverkas kommersiellt idag framställs genom elektrolys av vatten, och då är det ju en frågan om hur den elenergi som går åt för elektrolysen har genererats, elektrolyscellens verkningsgrad och inte minst om den elenergin hade kunnat användas till något annat angeläget ändamål. En fördel med att använda el för vätgasproduktion är att man kan anpassa produktionen till läget på elmarknaden - köra för fullt då det finns överskott och elpriset är lågt, och vice versa.
De stora problemen med en storskalig vätgasdrift är dels, som sagt, elektrolyscellernas dåliga verkningsgrad, men man bör också tänka på riskerna med att ha stora mängder gastankar under extremt högt tryck ute i trafiken. Idag är ju mängden biogasfordon begränsad så riskerna är någorlunda hanterbara, men det blir betydligt värre om var och varannan bil är gasdriven. Man bör också tänka på att i och med vätgasens lägre densitet så måste man lagra den under mycket högre tryck än man gör med t ex biogas.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Pris E85
« Svar #14 skrivet: 30 apr-21 kl 19:22 »
Nej,vätgas tillverkas varken av eller med hjälp av fossila bränslen. Vätgas krackas av vatten och till det krävs el och t.ex Tyskland har vindkraft till detta. samma målsättning finns i Sverige. Vätgas har den fördelen att den fungerar som energilager även i vårt fasta elsystem. Tar i framtiden alltså upp de fluktuationer som vind o sol ger upphov till. Tekniken är gammal och beprövad. I fordon blir det genom bränsleceller och dessa fordon finns redan på marknaden. Både volvo o Scania tar idag fram tunga fordon med denna teknik. Det mesta går på export då vätgasinfrastrukturen i Sverige är skitdålig beroende på ointresse från regeringen. dock finns det idag en strategi så det skall väl bli bättring. I europa ligger de långt framme och både Danmark och Norge satsar stort. Det finns idag också vätgasmackar längs västkusten så att man kan köra trafik mellan dessa länder. Mariestads kommun byggde en egen anläggning som förser kommunens bilar med vätgas och givetvis går det som privatperson att tanka där. taxi Stockholm/Arlanda kör också bränslecellsbilar.
finns ett antal villor i Sverige som har el genom egna anläggningar där vätgas framställs o lagras. Det kommer att bli vanligt i framtiden och jag ser scenariot där ett grannskap har egen anläggning och alltså inte behöver något utomstående kraftnät. Dock krävs det att alla tillverkar el t.ex genom sol som används till vätgastillverkning. Lokala vindkraftparker lär sannolikt också behövas. det finns ju annan vindkraft än de vanliga snurrorna som fungerar bättre i låg skala.

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Pris E85
« Svar #15 skrivet: 30 apr-21 kl 20:31 »
Om eltillgången vore tillräcklig så stämmer det att man använder el för att få ut väte från vatten. Idag framställs betydande mängder vätgas från naturgas

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Pris E85
« Svar #16 skrivet: 30 apr-21 kl 21:43 »
skall det vara vits med att använda vätgas måste tillverkningen vara utsläppsfri. allt annat är ju ett feltänk.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16959
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Pris E85
« Svar #17 skrivet: 30 apr-21 kl 21:53 »
skall det vara vits med att använda vätgas måste tillverkningen vara utsläppsfri. allt annat är ju ett feltänk.

Det har du helt rätt i.

Dock har du säkerligen sett den där laddstolpen som man satt upp nånstans längs Australiens sydkust.
Denndrivs av ett dieselelverk.

Där har man gjort bedömningen att miljöbelastningen är betydligt mindre än att lägga kabel hela vägen till laddstolpen som måste stå där.
Men det är även en miljövinst att ladda bilen där istället för att köra med förbränningsmotor samma sträcka då Elverket kan jobba betydligt effektivare än vilken bilmotor som helst.

Det säger mig att man aldrig får låsa sig till en model utan man behöver flera lösningar som man hela tiden ställer mot varandra för att räkna ut det mest optimala.


E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Pris E85
« Svar #18 skrivet: 30 apr-21 kl 21:53 »
På företagskortet jag använder när jag tankar får jag 60 öre rabatt per liter diesel. För E85 är rabatten enbart 20 öre däremot. I drivmedelsbranschen är det ett och annat som är svårt att förstå....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Pris E85
« Svar #19 skrivet: 01 maj-21 kl 07:37 »
Det har du helt rätt i.

Dock har du säkerligen sett den där laddstolpen som man satt upp nånstans längs Australiens sydkust.
Denndrivs av ett dieselelverk.

Där har man gjort bedömningen att miljöbelastningen är betydligt mindre än att lägga kabel hela vägen till laddstolpen som måste stå där.
Men det är även en miljövinst att ladda bilen där istället för att köra med förbränningsmotor samma sträcka då Elverket kan jobba betydligt effektivare än vilken bilmotor som helst.

Det säger mig att man aldrig får låsa sig till en model utan man behöver flera lösningar som man hela tiden ställer mot varandra för att räkna ut det mest optimala.
då jag inte vet nyttjandegraden av denna stolpe är det svårt att se vilken lösning som är mest optimal. Det finns annars både sol o vind att ta till,särskilt på Australiens sydkust. Men slentrian säger ju att en dieseldriven generator kanske är det lättaste? Miljötänkandet har ju inte slagit rot överallt. Hur som helst verkar inte majoriteten förstå detta med utsläpp. Läste nyss att glaciärerna nu smälter fortare än någonsin och det innebär stora vattenproblem för jordbruk och även dricksvatten. Så istället för att debattera etanollösningar som också ger utsläpp borde man kanske se helheten? förbränningsmotorn är på sluttampen. Inse detta.
« Senast ändrad: 01 maj-21 kl 07:48 av malarmaster »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 4 användare (1 dolda)
Numera, LivsBygge, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser