Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ackumulatortank nybörjare  (läst 21565 gånger)

louise

  • Gäst
Re:Ackumulatortank nybörjare
« Svar #20 skrivet: 31 jan-07 kl 11:43 »
usch då.. det kan alltså vara så att hela mitt system är helt korkat byggt? Värmen håller inte alls länge i tankarna men just nu tror vi att det beror på att rören är oisolerade och tanken står i en källare med fritt blås genom stora gluggar.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Ackumulatortank nybörjare
« Svar #21 skrivet: 31 jan-07 kl 14:12 »
usch då.. det kan alltså vara så att hela mitt system är helt korkat byggt? Värmen håller inte alls länge i tankarna men just nu tror vi att det beror på att rören är oisolerade och tanken står i en källare med fritt blås genom stora gluggar.

Att isolera rören är enkelt och snabbt gjort och kostar inte många kronor, det enklaste är att kränga på färdiga tuber av cellplast som finns att köpa i alla olika diametrar. Det är en investering som betalar sig på några dagar i form av minskade värmeförluster. Kolla isoleringen på själva tankarna också.

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Ackumulatortank nybörjare
« Svar #22 skrivet: 31 jan-07 kl 16:29 »
Ja isolera direkt om det inte är så att du vill ha lite extra värme i utrymmet.

En vanlig orsak att till att tankar tappar temperatur är hur ledningarna in och ut är dragna och vilken fart det är på vattnet.
Just här kan det brista en hel del på installationer.

Tanken är att vattnet i tankarna skall står så stilla som möjligt, då bildas ett skikt mellan varm och kallt vatten. Då kan man få hetvatten ur toppen trotts att halva tanken kan vara relativt kall. Mät på olika höjd. har du samma temperatur högt som lågt så kan detta vara en av orsakerna till problemet. Här kan en shunt göra susen. Man blandar bara in så mycket vatten i huset kretslopp som behövs för att hålla stigvattnet i rätt temperatur. Är huset varmt jag då stänger shunten.

Jag läste på något ställe att flödet in i tanken skulle ligga på mindre än 3cm per sekund. Detta kan lösas med t.ex. grova anslutningsrör som sänker hastigheten.

Nu kan detta bli lite för teoretiskt men förstår man tanken hur ett bra system skall fungera är det lättare att klura ut vad som är fel.


Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

intruder

  • Gäst
Re:Ackumulatortank nybörjare
« Svar #23 skrivet: 03 feb-07 kl 07:23 »
För kännedom, det sitter en ventil på utloppet på elementen, när man har lågtemperatur system (bergvärme tex) så tar man bort/öppnar termostaterna helt och i dom rum som skall vara svalare stryper man utloppet, kan vara så att kan reglera sitt system på detta sättet också (tog mig ett år att fatta detta men nu har vi jämn värme i hela huset.

Nu letar vi gård i västra götaland och skall sälja huset i stan  ;)
vi vill ha getter och nordsvensk  8)

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Ackumulatortank nybörjare
« Svar #24 skrivet: 04 feb-07 kl 22:03 »
Den tekniken använder man också om man har större system och som jag hade, ett hyreshus.

Med den undre avstängningsventilen (som det igentligen är till för när man byter element) kan man balansera olika våningsplan och olika stigrör så att flödet blir balanserad. Samtidigt stoppar man för att hyrsegäster tväröppnar allt som finns och ser till att övriga fryser.

Idealet lär vara en temperatursänkning av vattnet i ett element på 10°C
« Senast ändrad: 04 feb-07 kl 22:04 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Ackumulatortank nybörjare
« Svar #25 skrivet: 07 feb-07 kl 09:36 »
Apropå oisolerade rör har vi en källarvåning som är den varmaste delen i huset. Detta trots att elementen är avstängda.

I betongplattan ligger rören och värmer. Det är ändå inte många rör. Så golvvärme fungerar (även om det inte var tänkt som sådan)

Hur har den rörkrökaren tänkt? Har han aldrig dragit värmeledningsrör i betong förut?

Man kan ju undra hur lite erfarenhet en yrkesman kan ha.

« Senast ändrad: 07 feb-07 kl 09:36 av ollebolle »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 2 användare
Sundance, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser