Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Modern" tvättmaskin och elverk  (läst 2365 gånger)

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
"Modern" tvättmaskin och elverk
« skrivet: 23 dec-18 kl 17:39 »
Hej !
Har installerat en någorlunda modern tvättmaskin i mitt offgrid boende.
Förutsatte att det skulle funka kalas, men det har bara jävlats....
Maskinen funkade perfekt när jag tog den. Vatten å avlopp funkar.
Har testat 2 äldre elverk 2,2kw, och nu ikväll ett 2kw modernt
inverterverk

men inget funkar som det ska !
Nån som provat den här kombon.,.???

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: "Modern" tvättmaskin och elverk
« Svar #1 skrivet: 23 dec-18 kl 20:54 »
Vad menar du med att inget fungerar som det skall? Börjar den inte fylla ens, eller är det när värmaren går igång eller motorn tar i det skiter sig?

Jag skulle inte prova att köra en modern tvättmaskin med ett 2,2kW elverk med mindre än att jag kopplade ur värmarslingan. Men jag tror att motorn i en normal maskin är för stark den också. Kanske ett 3kW verk skulle orka.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: "Modern" tvättmaskin och elverk
« Svar #2 skrivet: 24 dec-18 kl 08:52 »
Vad har tvättmaskinen för slags motor? En del Philips/Whirlpool-maskiner med permanentmagnetmotor drar mycket höga stötströmmar varje gång motorn ska starta, och ett klent elverk kan säkert få problem med en sådan maskin.
Maskiner med seriemotor eller en modern motorstyrning till borstlös motor är nog snällare på den punkten.

Möjligen kan det vara någon förreglingskrets i styrsystemet som är petig med att nätfrekvensen är exakt 50 Hz, och i så fall kanske det går att få det att fungera om du justerar elverkets varvtalsregulator mer noga så att det verkligen lämnar rätt frekvens.
Många inverterelverk som säljs här, är egentligen avsedda för USA-marknaden och lämnar 60 Hz istället för 50 Hz.

Och jag instämmer med föregående talare i att inte försöka använda tvättmaskinens värmeelement. Ordna istället en annan värmekälla - t ex en ångslinga i trumman eller en värmeväxlare från pannvatten, och låt matningen till tvättmaskinens element styra t ex en magnetventil eller cirkulationspump för den yttre värmekällan.

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: "Modern" tvättmaskin och elverk
« Svar #3 skrivet: 26 dec-18 kl 14:31 »
Hej och god fortsättning !
Hehe, var nog rätt frustrerad när jag skrev första inlägget 😀
Såhär är det, maskinen är en ElektroHelios TF 1465 E , modern i mitt tycke men säkert 6-10år.
Att köra värmen i maskinen på elverk förstår jag blir problem. Har kopplat vattenintaget till pipen på en blandare, och tänkte fylla maskinen med tex ca. 40grC .
Har kört så tidigare med en maskin med ett gammalt hederligt programverk, funkade perfekt !
Jag fick faktiskt igång maskinen, ställd på 40grC utan några tillval, den "beräknade" tiden till ca 120min   :o. Startade och den fyllde på +40C vatten och den började sakta röra på sig. Men den beräknade inte inte om tiden
men jag lät den harva på.....efter över en timme avbröt jag det hela, och nu har jag en plastsäck ute med ofärdig tvätt ! ;D

Finns det nya tvättmaskiner med gamla hederliga mekaniska programverk att köpa idag????

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: "Modern" tvättmaskin och elverk
« Svar #4 skrivet: 26 dec-18 kl 14:35 »
Ett ps.
Försökte sen att bara tömma/centrifugera men då ville den inte alls !
Är elektroniken död ???

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: "Modern" tvättmaskin och elverk
« Svar #5 skrivet: 28 dec-18 kl 15:12 »
Det elektroniska är ganska känsligt i dagens tvättmaskiner. Man behöver en ren sinuskurva annars lär du få mycket problem. Modifierad sinusvåg kan fungera men när det kommer till lågspänningsdetaljer är det inte bra. Dock är dessa elverk snordyra. Det finns alternativ med att köpa en frekvensriktare men det är med risk att du får emc störningar som skadar dina elektriska produkter på sikt.

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: "Modern" tvättmaskin och elverk
« Svar #6 skrivet: 28 dec-18 kl 16:26 »
De flesta småelverk, undantaget de allra sämsta med självreglerande generator (500-700 W-verk med tvåtaktsmotor), lämnar bra sinusform på spänningen.
Dock ska man ju ha klart för sig att om den last man ansluter till ett klent elverk drar en ström som inte är sinusformad, så kommer lasten att påverka spänningens kurvform.  Ett typexempel är att förr i tiden, innan switchade nätdelar med s k aktiv PFC hade blivit vanliga, så drog ju de flesta datornätdelar mm bara ström ett kort ögonblick på toppen av spänningens sinuskurva. Som följd av detta, blev spänningens kurvform ganska tillplattad eller "klippt" i många kontorshus där det mesta av lasten utgjordes av datorer och lysrörsarmaturer.

S k modifierad sinus (eller, som den egentligen borde kallas, trappstegsspänning) förekommer inte i elverkssammanhang men däremot är det vanligt att billiga växelriktare lämnar sådan spänning.  Den duger bra för de flesta ändamål även om t ex asynkronmotorer kan få sämre startmoment, det kan höras nätbrum och andra störningar i dåligt avstörd audioutrustning, fasvinkelstyrd kraftelektronik (dimmers, varvtalsreglerade borrmaskiner mm) kan bete sig konstigt.

Förr i tiden var det ganska vanligt med kraftiga övertoner i det allmänna elnätet också. Jag har sett kurvor från stadselverket i Karlsruhe i Tyskland omkring år 1905, där var tredje övertonen i spänning nästan lika kraftig som grundtonen under vissa tider på dagen!

Mer påkostade växelriktare och de flesta UPS:er brukar lämna ganska ren sinus, men till priset av högre kostnad och sämre verkningsgrad än de som ger trappstegsspänning.

En del riktigt ålderdomliga UPS:er (80-tal) ger inte ens trappstegsspänning utan fyrkantvåg. Sådana bör ENDAST användas för att driva switchade nätdelar (datorer, moderna mobilladdare mm). Om man kopplar in en t ex en elmotor eller en utrustning som har nättransformator till en sådan UPS, så kommer järnkärnan att bli kraftigt mättad, lindningarna överhettas och bränns ganska snart.

Beträffande trådstartarens tvättmaskin så har jag en Elektroheliosmaskin stående som jag misstänker är av liknande modell, jag kanske kommer åt att titta närmare på den under nyårshelgen. Den har också, enligt förre ägaren, elektronikproblem. Tvärstannar ibland mitt i ett program och går sedan inte att få igång förrän flera dagar senare och då kan den gå helt normalt ett par veckor innan den stannar nästa gång. Jag har avsynat all elektronik i maskinen mycket noga och inte hittat något uppenbart fel (vad man skulle kunna vänta sig i ett sånt här fall är ju t ex dåliga lödningar eller åldrade elektrolytkondensatorer). Så man kanske blir tvungen att ta den i drift i isärplockat skick, vänta ut felet och sätta igång att mäta när den väl har behagat stanna.

  • Gäst
SV: "Modern" tvättmaskin och elverk
« Svar #7 skrivet: 28 dec-18 kl 16:59 »
Hej och god fortsättning !
Hehe, var nog rätt frustrerad när jag skrev första inlägget

Finns det nya tvättmaskiner med gamla hederliga mekaniska programverk att köpa idag????
Det är inte bara TS som är frustrerad, det blir jag också när jag blir varse denna, i mina ögon, negativa förändring.

Vilka andra apparater kan stå i tur för denna utveckling?

Har liknande undran som TS, finns det fortfarande tvättmaskiner på marknaden av en enklare konstruktion som inte uppvisar dessa redovisade problem?

Har på omvägar hört att tvättmaskiner nu också  säljs med sk IoT funktion. Om det stämmer, så kan det innebära att dessa maskiners känslighet tyvärr ökar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: "Modern" tvättmaskin och elverk
« Svar #8 skrivet: 28 dec-18 kl 17:09 »
Det är inte bara TS som är frustrerad, det blir jag också när jag blir varse denna, i mina ögon, negativa förändring.

Vilka andra apparater kan stå i tur för denna utveckling?

Har liknande undran som TS, finns det fortfarande tvättmaskiner på marknaden av en enklare konstruktion som inte uppvisar dessa redovisade problem?

Har på omvägar hört att tvättmaskiner nu också  säljs med sk IoT funktion. Om det stämmer, så kan det innebära att dessa maskiners känslighet tyvärr ökar.

Här har du en enklare modell för tvätt av kläder, garanterat utan elfel.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: "Modern" tvättmaskin och elverk
« Svar #9 skrivet: 28 dec-18 kl 19:33 »
Det är inte bara TS som är frustrerad, det blir jag också när jag blir varse denna, i mina ögon, negativa förändring.

Vilka andra apparater kan stå i tur för denna utveckling?

Har liknande undran som TS, finns det fortfarande tvättmaskiner på marknaden av en enklare konstruktion som inte uppvisar dessa redovisade problem?

Har på omvägar hört att tvättmaskiner nu också  säljs med sk IoT funktion. Om det stämmer, så kan det innebära att dessa maskiners känslighet tyvärr ökar.

Jag skulle nog vilja säga att om en tvättmaskin går dåligt att köra på tveksam nätspänning så beror det inte på att det finns elektronik för styrning av den, utan det beror i så fall på dåligt konstruerad eller dåligt tillverkad elektronik.
I de standarder som maskiner måste uppfylla för CE-märkning så finns det med en hel del krav beträffande överspänning, underspänning, transienter, övertoner, korta avbrott mm som måste uppfyllas. Och man man kan ju fråga sig om de sämsta och "ömtåligaste" maskinerna verkligen uppfyller alla krav eller om tillverkaren har chansat och klistrat på CE-märket utan att göra en fullständig immunitetsprovning på ett "riktigt" labb.

Jag skulle nog vilja säga att mekaniska programverk har försvunnit helt och hållet från tvättmaskiner idag, och ersatts av en eller annan form av microcontrollers. Och det är nog egentligen bara fördelar med det, en mycket stor del av allt krångel med tvättmaskiner från 60-talet och fram till mitten av 90-talet berodde på programverk som gick sönder, och ofta var det så dyrt som reservdel att det inte lönade sig att byta ens om maskinen bara var några år gammal när det gick sönder.
Elektronisk motorstyrning blev nödvändigt på 80-talet när man började göra maskiner med högre centrifugeringsvarvtal än ca 600 varv/min (men en del tillverkare, bl a Hoover, hade elektronik för det ändamålet redan 10 år tidigare). Då fungerade det inte längre att bara ha motorn omkopplingsbar för två fasta varvtal utan det behövs lite mer avancerad styrning.  De gamla omkopplingsbara asynkronmotorerna var dessutom dyra och elslukande - det går åt mycket av både koppar och järn i en sådan motor, och en asynkronmotor som ska kunna gå med två olika varvtal blir en enda stor kompromiss och blir aldrig riktigt bra för något av varvtalen. Det brukar bli både låg verkningsgrad och dålig effektfaktor.

piggetröska

  • Gäst
SV: "Modern" tvättmaskin och elverk
« Svar #10 skrivet: 28 dec-18 kl 21:15 »
Tack Torbjörn, för (återigen!) klargörande svar. :)

Kom att tänka på att elektronik dysfunktionella hushållsmaskiner knappast kan vara gångbara i länder där elförsörjningen ev kan vara stundomsinnad, t e x vissa mindre länder i sydöstra Europa? Eller Afrika.

Så tvättmaskiner som funkar där skulle ha större chans att funka med ett elverk här.

I min avlägsna barndom på 1960talet när jag följde med min mor till Tvättomaten (det var då ingen självklarhet att kunna äga en tvättmaskin) så har jag ett minne av att kläderna kanske inte centrifugerades i tvättmaskinerna, för de lyftes alltid över till en separat maskin för det jobbet.
Kanske något för självhushållaren att fundera över?  Gissar att tekniken på dessa maskiner var på en behagligt lättförstådd nivå.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: "Modern" tvättmaskin och elverk
« Svar #11 skrivet: 28 dec-18 kl 21:30 »
Det stämmer, fram till omkring 1970 såldes det många tvättmaskiner som inte centrifugerade själva utan meningen var att man skulle lyfta över tvätten till en separat centrifug (ännu tidigare förekom s k vridmaskiner, ibland handvevade och ibland motordrivna, istället för centrifug).
Fördelen med det var att den separata centrifugen gick med mycket högre varvtal än man kunde få på en tvättmaskin på den tiden, och eftersom man lyfte över tvätten till centrifugen för hand och var närvarande när centrifugen gick, så kunde man ju alltid stoppa den och stuva om tvätten om det blev för mycket obalans.  Sen har jag också en känsla av att tvättmaskiner med inbyggd centrifugering var så pass dyra på den tiden, att det kanske rentav blev billigare med en enkel tvättmaskin och separat centrifug.

I länder med höga elpriser är det vanligt med tvättmaskiner som värmer vattnet med gas istället för elektriskt värmeelement.
Och i varma länder där också kranvattnet är varmt (ofta över 25 grader), och man inte bryr sig så mycket om vare sig hur otrevliga saker man släpper ut i avloppsvattnet eller hur länge kläderna håller, så förekommer det tvättmaskiner helt utan värme och man använder mycket mer aggressiva tvättmedel än här för att få någotsånär rent i "kallvatten".


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser