Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Kastruller Rostfritt Aluminium?  (läst 1566 gånger)

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
Kastruller Rostfritt Aluminium?
« skrivet: 27 jun-08 kl 02:43 »
Vad jag minns har jag fått mönstrade kastruller och stekpanna i aluminium som alla har kopparbotten, jag har lärt mig att aluminium är så tunt att det måste vara koppar i botten för att inte brännas. Och de är ohälsosamma så de ska undvikas.
Sedan har jag fått rostfria kastruller av mamma, de har blivit nötta med tiden. Vi har köpt liknande rostfria.

Nu påstås det vara tvärtom enligt svärfar eller så har det blivit fel översatt, rostfritt har koppar och det andra är aluminium påstås han ha sagt. Fast jag lärt mig att alu är lätt och hållbart som slår sig om det inte är koppar på, minns jag fel?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Kastruller Rostfritt Aluminium?
« Svar #1 skrivet: 27 jun-08 kl 17:11 »
Om man tittar på sin gryta ser man i allmänhet vilken metall den är tillverkad i.

Generellt kan man säga att aluminium är billigt och matt och har sällan någon extra platta i botten. Rostfritt är oftast dyrt, blankt och har en förtjockad botten som delvis kan bestå av koppar för bättre värmeledande förmåga.
Stekpannor brukar vara antingen av gjutjärn, tunga och bra och håller ett par generationer, eller aluminium med beläggning av nonstick.

Är du osäker kan du prova med en magnet.
snus? vad är priset på en pris?

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Kastruller Rostfritt Aluminium?
« Svar #2 skrivet: 06 jul-08 kl 01:07 »
Rostfria kastruller som man ska använda på en spisplatta måste alltid ha en tjock botten av något material som leder värme bra, annars blir den ojämnt varm och allt som överhuvudtaget skulle kunna tänkas fundera på att bränna fast kommer också att göra det. Men att värma vatten går förstås bra även i en rostfri kastrull utan tjock botten.
Den tjocka bottnen kan vara av vilken metall som helst som har bra värmeledningsegenskaper, alltså inte nödvändigtvis koppar. T ex mässing eller aluminium går lika bra. Det beror på när kastrullen är tillverkad och hur det låg till med marknadspriserna på olika metaller just då, vilket material tillverkaren har valt.

När det gäller stekpannor så finns det sådana av pressad stålplåt också, de brukar i så fall vara emaljerade. De är inte så roliga, de brukar bli mycket buckliga i botten med tiden. Då är det bättre med gjutjärnspannor för de som är armstarka och aluminiumpannor med någon tvivelaktig beläggning för de andra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser