Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finullsfår vädertåliga?  (läst 1455 gånger)

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
Finullsfår vädertåliga?
« skrivet: 22 apr-14 kl 13:23 »
Jag har tre gamla gutetackor och en hantverksskicklig svärmor. Jag älskar de tröjor som de gemensamt producerar, men svärmor har länge antytt att det är ingen höjdarull. Nu vill hon köpa två finullsfår till min lilla flock. Det passar bra då jag länge funderat på att utöka. Men jag vet inte om finullsfår är lika passande att ha på lösdrift? Mina har en halmad ligghall, en byggnad med tre väggar och tak. Men de använder den inte utan ligger ute i alla väder. Kräver finullsfår något mer? Är de på något sätt mer krävande än gutefår?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

javill

  • Inlägg: 11416
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Finullsfår vädertåliga?
« Svar #1 skrivet: 22 apr-14 kl 13:28 »
Tror finullsfår trivs bra att bo så som du beskriver. Så länge de själva kan gå in om de vill borde det funka bra.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

nybonden

  • Inlägg: 16
    • -
SV: Finullsfår vädertåliga?
« Svar #2 skrivet: 22 apr-14 kl 22:13 »
Jag har 8 finullsbaggar som är ganska tåliga men när det regnar/snöar eller när de anser att det är för geggigt i hagen går de in i lösdriften och tycker synd om sig själva. Mina föräldrar har däremot 8 finullstackor som är ute nästintill hela tiden (förutom när det är snöstorm i princip) och bryr sig inte om varken snö eller gegga på marken.

Kort och gott: av mina egna erfarenheter är finullsfår inte direkt kinkiga med vädret, men de har inte heller några problem med att gå in om det så behövs :) (och så är det väl såklart lite individuellt)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 2 användare
praktejder, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser