Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använder någon shetlandsponnyer?  (läst 11428 gånger)

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Re:Använder någon shetlandsponnyer?
« Svar #20 skrivet: 30 maj-04 kl 00:49 »
För mig kommer det nog att ta tid innan jag har möjlighet att ha hästar, men jag försöker att skaffa mig så mkt kunskap jag kan under tiden som jag väntar. Jag gillar shettisar, det är något speciellt med dom där små hästarna. :)
Jag vill bo med skogen i ryggen.

Sara

  • Gäst
Re:Använder någon shetlandsponnyer?
« Svar #21 skrivet: 14 aug-04 kl 08:41 »
Hejsan!
Kul att småhästar används och att fler än jag vill börja använda små hästar i jordbruk. Tidigare har jag använt fjording och nordis men har blivit lite rädd efter en olycka med en nordis som "drogiväg". Jag fick då verkligen känna på hur mycket kraft det finns i en häst.
Mina föräldrar använder slåtterbalk(handdragen) på våran fäbodvall där det för tillfället inte går några djur. Det fungerar jätte bra och man kan dessutom söka EU bidrag när man håller markerna öppna med "riktiga" slåtterredskap. Håller med om att det är riskabelt att använda slåtterbalk efter häst om man inte är väldigt rutinerad. Jag har mött en skenande häst med slåtterbalk eftersig(det var en mkt rutinerad häst och kusk men det gick på tok i alla fall) Ingen kom till skada som tur var. Jag vet oxå folk som rider till affären och handlar (västerdalarna). Och jag har varit med och sett shettisar arbeta i skogen ipar, det gick väldigt bra.
MVh/Sara

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Re:Använder någon shetlandsponnyer?
« Svar #22 skrivet: 08 sep-04 kl 00:53 »
Hej Sara. Vilken otäck grej med hästen som sprang iväg med slåttermaskinen :o Jag är rädd för vad som kan hända med en större häst, har inte så mkt vana o det är därför jag funderar på shettisar. Alla hästar är förvisso flyktdjur men jag skulle känna mig mkt säkrare om den var mindre liksom.
Jag vill bo med skogen i ryggen.

I@

  • Gäst
Re:Använder någon shetlandsponnyer?
« Svar #23 skrivet: 01 maj-05 kl 12:12 »
[quote

Men är inte shettisar ganksa bångstyriga jämfört med t.ex. nordsvensk (som för övrigt också är ganska liten i maten)
Citera

Hej!  :D
Nä, shettisar är inte bångstyriga = med "rätt" uppfostran från början. Däremot kan de med "fel" uppfostran (=barnhästar som får göra lite som de vill) vara envisa och bångstyriga. Men med "rätt" uppfostran är de helt underbara ;)
Nordsvenskar kan vara mycket heta att arbeta med, men med regelbunden motion och sysselsättning blir de duktiga medarbetare.  ;) En Nordsvensk är däremot inte billig i drift (foder), den äter ca 12-15 kg hö/dag (en shettis äter ca 2-5 kg hö/dag beroende på storlek). ;)

PS= Jag har en hästdragen slåtterbalk, men den är inte till salu.

Mvh Ia  8)

Rosovja

  • Inlägg: 18
    • Svensbygården
Re:Använder någon shetlandsponnyer?
« Svar #24 skrivet: 19 maj-05 kl 22:07 »
Intressant diskussion, visst kan man använda shettisen till allt möjligt på gården. Jag har själv kört hem ved från skogen med min och min bror och hans familj använder sina shettisar och russ till nästan allt på gården. Både harva, så och skörda.

Att dom skulle vara svårare att hantera än nordsvensken tvivlar jag  på, jag tycker som du en liten och smidig ras som inte äter så mycket.

Du kan säkert föda 4 shettisar på samma mat som en nordis
Lev varje dag som om det vore din sista.
Har en liten flock Gammalsvenska dvärghöns, gotlands kanin och Basjkir hästar.

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
Re:Använder någon shetlandsponnyer?
« Svar #25 skrivet: 24 jul-06 kl 14:03 »
Hej. jag undrar lite över tempramentet på shettisar...
När jag var barn (typ 2 år), så var jag med min familj på skansen
där en shettlansponny tog ett rejält bett i mitt ansikte...Jag blev buren av min pappa vid tillfället..själv minns jag inget av händelsen men väldigt många "småhästar" som jag skött om har varit glada i att bitas och sparkas.... :-\
Är det rasbundet eller är det taskig upfostran bakom ???
Andra hästar jag ungåts med , fd travare och ardenners och en å annan nordsvensk har varit jättesnälla...Då jag gärna skulle skaffa en eller två hästar i framtiden (när det blir tillfälle) som skulle ersätta traktor och vara sälskap så undrar jag lite...
Någon som vill upplysa mig ??? ;)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Använder någon shetlandsponnyer?
« Svar #26 skrivet: 23 aug-06 kl 18:08 »
Shettisar är smarta och envetna små liv, som ofta vet att utnyttja situationen. Många av dem går också omkring och gör mest ingenting, vilket förstås skapar frustration och olater, eftersom de är skapta för arbete. Egentligen är ju shettisen ingen barnponny, mer än till storleken, utan behöver vuxen hantering och uppfostran likväl som andra hästar. Då blir de jättetrevliga ponnysar som både stora och små kan ha mycket glädje av, tycker jag.

Hönsmamman

  • Inlägg: 175
    • Södermanland
Re:Använder någon shetlandsponnyer?
« Svar #27 skrivet: 28 aug-06 kl 23:34 »
Jag har precis funderat över hur mycket en shettis kan dra, selen o dyl. Har en rockad och ett loksele (köpt tillsammans). Men fick höra att loksele används till vagn och brösta till rockard. Om jag använder loksele och vagn så skulle vår shettis kunna dra ett ton. Shettis är världens starkaste hästras i förhållande till storleken. Vilket märks när vi jobbat med henne, än så länge mest som ridhäst, men hon är van att gå trav, därav inköpet av rockarden. Med den bakom sig vill hon gå fort. Vagn skulle göra att det går lite långsammare.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Använder någon shetlandsponnyer?
« Svar #28 skrivet: 04 sep-06 kl 11:03 »
Här är en till som planerar köpa en shettis för mindre jobb i torpet! Dels ta över där traktorn inte kommer fram på tomten, för att ta hem ved, och dels funderar jag om den kan hjälpa till dra hem tex råddjur vid jakten.

(men det förutsätter att den kan bo med grannens shettisar, för vi har inget stall).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Använder någon shetlandsponnyer?
« Svar #29 skrivet: 18 sep-06 kl 12:47 »
Men skulle ni våga skaffa häst om en nära familjemedlem (syskon till oss) var hästallergiska? Skulle inte det upplevas som otrevligt att ha hästar då? Att de skulle ta illa upp menar jag. (Som har gått i samma funderingar som ni andra annars.)

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Använder någon shetlandsponnyer?
« Svar #30 skrivet: 19 sep-06 kl 10:20 »
Men skulle ni våga skaffa häst om en nära familjemedlem (syskon till oss) var hästallergiska? Skulle inte det upplevas som otrevligt att ha hästar då? Att de skulle ta illa upp menar jag. (Som har gått i samma funderingar som ni andra annars.)

Bor familjemedlemen också på gården? Då skull jag funderat en gång extra, beror också på hur allergisk personen är. Hade personen inte bott på gården och inte varit superallergisk så hade jag nog skaffat häst. Min man är allergisk mot häst och katt och vi har bådadera men, han hanterar inte dem och håller inte till i stallet speciellt mycket.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Använder någon shetlandsponnyer?
« Svar #31 skrivet: 19 sep-06 kl 14:15 »
Nej, personen i fråga bor inte ens i närheten. Kommer väl o hälsar på lite då  och då. Men h*n är även kattallergiker och vi har katt så egentligen... ::)

Jag tänker mer att det kanske uppfattas som ohyfsat av oss att skaffa häst när vi vet om allergin.

eydimork

  • Gäst
Re:Använder någon shetlandsponnyer?
« Svar #32 skrivet: 21 sep-06 kl 08:33 »
Jag tänker mer att det kanske uppfattas som ohyfsat av oss att skaffa häst när vi vet om allergin.
Inte kan väl ni gå och lägga om era liv för någon annans skull?! Det hade snarare varit ohyffsat om någon tyckte att ni skulle det. Tvinga inte syskonen att hälsa på hästen/hästarna och håll katten borta, så tycker jag att ni har varit väl så hjälpsamma.

Jag har både en moster och en nära vän som är livrädda för hundar, och alla mina syskonbarn är rädda för just min för att han är lika stor som dem (och bara valp, så han är lekig). Hunden får helt enkelt gå i löplina utomhus eller tilldelas en viss del av huset när de kommer och hälsar på, lika gärna som att jag inte tvingar vegitarianer att äta kött i mitt hus för att vi gör det här, och går och köper halal-kött när jag äter med vänner som är troende muslimer.

Dolyta

  • Gäst
Re:Använder någon shetlandsponnyer?
« Svar #33 skrivet: 07 dec-06 kl 22:22 »
Låter klokt tycker jag. ;D

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Använder någon shetlandsponnyer?
« Svar #34 skrivet: 08 dec-06 kl 15:33 »
Ja, som saker o ting blivit nu så har vi funderat över vår situation och det är inte helt otroligt att det kommer en liten ponny till oss till våren eller sommaren. Vi får se...

Fröken_Ullis

  • Gäst
Re:Använder någon shetlandsponnyer?
« Svar #35 skrivet: 11 dec-06 kl 16:54 »
Tänk på att det finns inget som heter för mycket kunskap. Lär er så mycket som möjligt innan ni skaffar er lilla ponny. Även en liten ponny behöver en ägare med stora kunskaper. Vet inte hur många gånger jag fick under min uppväxt traska hem med en oupfostrad shettis i släptåg till dess ägare på andra sidan byn... oftast hittade man ungen halvvägs dit i nått dike eller avskrapat mot ett träd. ;D
Det är starka arbetsdjur precis som vilket annat arbetsdjur på gården och om inte ni har koll på vad nu gör förvänta er inte att ponny har det.
Om jag skulle vara er som funderar på att skaffa häst oberoende av storlek, hitta någon som har er ras och använder dem i samma syfte som ni tänkt, ta en veckas semester och sätt er i denna persons skolbänk... det är nog det minsta man ska göra.
jag hade upphåll från hästar i fyra år sen när jag kom ut i stallet upptäckte jag att mycket försvunnit ur huvudet... så lev inte bara på gammla meriter! ;)

Lycka till med ponnisarna. jag fortsätter att drömma om mina stora kallblod som en dag ska stå där på gården.... ska bara fixa en går först ;)

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Använder någon shetlandsponnyer?
« Svar #36 skrivet: 12 dec-06 kl 10:32 »
Ja, självklart vill vi veta så mkt som möjligt först... Men först måste vi ju bestämma oss om vi ska eller inte ska ;D



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, krokodil, Tiomilaskogen, peterm, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser