Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två på samma ägg! Ha kvar dem eller flytta??  (läst 516 gånger)

borlotti

  • Inlägg: 82
    • Bohuslän
Två på samma ägg! Ha kvar dem eller flytta??
« skrivet: 18 jul-13 kl 23:22 »
Till minglädje la sig en av ankdamerna att ruva för några dagar sedan. Hon ligger på nio ägg som vi sparat, vänt, mm. Efter några dagar har den andra honan nu också bestämt sig för att ruva- och ligger i samma rede. Där har de nu legat sen i går em och knôtt!

Ska jag försöka flytta på den ena (hon som kom sist)?? Eller kan de ligga sådär??

De har inte så stort hus så om jag ska flytta henne till ett rede precis intill är jag orolig att det skapar förvirring om vem som ska ligga var. Jag skulle kunna flytta henne till ett annat hus, men hanen kan bara vara på ett sälle, så då får en vara själv.(På dan är det ju öppet förstås.) Om jag flyttar henne behöver jag använda redäggen för några riktiga finns inte kvar längre. Tröttnar hon då av sig självt efter ett tag när det inte händer något?

Många frågor! Hoppas nån kan svara på några!


borlotti

  • Inlägg: 82
    • Bohuslän
SV: Två på samma ägg! Ha kvar dem eller flytta??
« Svar #1 skrivet: 20 jul-13 kl 21:07 »
Är helt upplivad efter att ha lyst äggenidag. Det var liv i alla utom ett. Så såg det i alla fall ut för ett otränat öga.

Jag har låtit båda ankorna ligga kvar tillsammans. De verkar trivas och samsas så jag hoppas det går vägen.

Det hade tillkommit ett ägg när jag skulle lysa dem idag. Det ägget var också befruktat men tog bort det för jag tänkte att det var för långt emellan. Att det ändå skulle blir övergivet när de andra kläcktes. Det var kanske dumt gjort. Borde behållit det och sett hur det gick. 4-5 dagar mellan dem var det. Ett av de ursprungliga nio var obefruktat. Ett var befruktat men hade fått ett hål i skalet. Det tog jag också bort- det hade väl aldrig haft en chans att klara sig?

Men ändå nu ligger det sju ägg under de två samruvarna och är på god väg vad jag kan se!! ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

801 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser