Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  FYRA killingar!!!  (läst 7594 gånger)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #20 skrivet: 24 mar-07 kl 11:46 »
Jag skulle säga ALL mat utan tillvänjning. Och ÄVEN mat dom är vana vid i för stor mängd. T.ex. om man glömt en fodertunna öppen. Fullständigt livsfarligt!

Kicki87

  • Gäst
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #21 skrivet: 24 mar-07 kl 16:20 »
Céline, Cornelia, Cassie, Cléa :)

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #22 skrivet: 24 mar-07 kl 16:41 »
Cecilia (Lind), Cher (som sångerskan), Cindy (som barbiedockan), Clothilde (som mörderskan i en Christie-deckare), Clementine (som flickan i sången, som ramlade i bäcken när hon matade ankungarna), Christina (som drottningen), Christel (som min favorit-unifeederbåt under tiden i hamnen), Cassandra (som såg in i framtiden)...

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #23 skrivet: 24 mar-07 kl 19:26 »
Cleopatra ett namn att bära med stolthet passar på en ficka som är ensam med tre bröder mvh.praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #24 skrivet: 25 mar-07 kl 18:48 »
Chess   Cilla   Cicki (uttalas som Kicki)  Chose (sak)  Chaque (varje)  Chique (snygg, söt).  Bara ett litet bidrag! ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #25 skrivet: 25 mar-07 kl 19:21 »
Äsch, datorer!  NU har jag sett den nya bilden, och alla fina namnförslag.  Visst är det en kul uppgift att hitta på namn?  Och efter att ha sett den svarta skönheten kan jag bara hålla med:  Cleopatra är vad hon ser ut som!  Alla våra andra förslag kan vi kanske föra över till någon sorts namnbank under en särskild tråd?  Jag tror det redan finns en här under Getter.

Och jag ser fram emot att få se ännu fler fina bilder!  Det är ju nästan som om jag sutte med Dig i boxen och kände de mjuka klövarna klättra omkring på mig!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Karlborg

  • Inlägg: 25
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #26 skrivet: 25 mar-07 kl 21:10 »
Ja, jag tror faktiskt det blir en liten Cleopatra. Som sagt är det ett passande namn på en mäktig "kvinna".
Och jag sökte på betydelser, och då fick jag upp ex.vis. "faderns ära" och hon är mycket lik sin pappa.
Dessutom heter juen av hennes bröder Caesar.


Karlborg

  • Inlägg: 25
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #27 skrivet: 25 mar-07 kl 21:12 »
kort från idag på alla fyra!

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #28 skrivet: 26 mar-07 kl 00:46 »
Då geten ger så mycket mjölk skulle jag vilja rekomendera följande kraftfoderblandning till geten: 2 delar korn 2delar havre
1 del lucernpellets (för hästar) 2 delar Betfor  1 del vetekli + en dl solrosfrön och en halv dl foderjäst per dag. Det gäller ju att ge en så energirik mat mec så allsidig näring i som möjligt.
Lucernpelletsen underlättar mjölkproduktionen.
Vetekliet ökar smakligheten och ger visst protein.
Solrosfröna ger fett/energi och mineraler.
Fodergästen underlättar matsmältningen, ger B-vitaminer och ökar aptiten och det kan väl aldrig vara fel med fyra hungriga
ungar.
Jag rekomenderar även att denna foderblandning blötlägges i 30 min innan servering. Mjölkautomaten (geten) behöver ju också mycket vatten.

Om Du inte har tillgång till Pontus lamnäring så finns sedan ca sex veckor en svenktillverkad produkt vid namn Lammextra. Den är INTE syrad- så hygienen är viktig men den innehåller lite mindre mjölksocker än Pontus och mer protein och fett.
Mina snart stora fyra killingar har mått bättre av Lamextra än av Pontus. Deras magar blev mindre- fast de åt mer. Avföringen blev fast och gasbildningen upphörde.
På LG produkter i Sölvesborg finns också en svensk lammmjölk som är helt ok men där finns också FÅR-RÅ-MJÖLK i pulverform.
Den är inte billig men kan klart utgöra killnaden mellan liv och död för en killing som inte fått råmjölk från geten.
Att stödutfodra killingarna kan Du ju göra med en sk lambar - men då med verkligt kall mjölk. Se mer i boken getter av Sjödin utgiven på LT:s förlag. Den brukar finnas på Bibloioteken.  

PS! Glöm inte sälg, asp och tall grenar!
Lycka till!!!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #29 skrivet: 26 mar-07 kl 06:06 »
Jag skulle säga ALL mat utan tillvänjning. Och ÄVEN mat dom är vana vid i för stor mängd. T.ex. om man glömt en fodertunna öppen. Fullständigt livsfarligt!
Nej, inte ska man glömma locket till fodertunnan, men faktiskt att just getter har LITE bättre begrepp om att sluta äta innan det är för sent än andra djur.  Mina fick faktiskt aldrig mera än ont i magen de gånger olyckan var framme.  Med fåren gick det sämre.  Ovan talade jag dock om djur som har fri tillgång från första levnadsdagen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #30 skrivet: 26 mar-07 kl 06:12 »
Då geten ger så mycket mjölk skulle jag vilja rekomendera följande kraftfoderblandning: 2 delar korn 2delar havre 1 del lucernpellets (för hästar) 2 delar Betfor  1 del vetekli + en dl solrosfrön och en halv dl foderjäst per dag.
Delar eller deciliter?  Hur mycket ska hon ha, tycker Du?  (Och så det där med tillvänjningen!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Karlborg

  • Inlägg: 25
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #31 skrivet: 26 mar-07 kl 19:14 »
Delar eller deciliter?  Hur mycket ska hon ha, tycker Du?  (Och så det där med tillvänjningen!)
Ja, hallå Torptomten!
Du får gärna precisera dig lite. ^

Sen undrar jag varför  hon ska få så många olika sorter?
Vad är kornet bra för? Kornet borde man väl kunna kompensera med lusernen och havren. Eller har korn nån speciell bra egenskap?

Dessutom kommer jag inte kunna blötlägga betforn, det tyckte hon inte alls om. Jag blötlade betforn idag. HOn ratade maten, pillade ur havrkornen som låg överst. Fastän hon älskar havre så petade hon inte undan betforn för att komma åt havren som låg underst. Men torr betfor älskar hon.
Så om jag ska ge henne den blandningen du föreslår får jag blöta klin och lite av det andra men ge havre och betfor torrt. Fast jag vet inte om hon skulle äta vetekli...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #32 skrivet: 26 mar-07 kl 19:35 »
Jag har nog uppfattningen att havre är lite bättre än korn, samt att korn och havre är mycket bättre än vete.  Men varför vet jag inte ännu.  Torptomten, Du verkar ha en del kunskaper, kan Du upplysa oss?

Och vad gäller blötläggning, så lär väl Geta vara den som bestämmer!!!  Mina ratade också havren om den var blöt, hur kort stund den än hade legat i vatten.  Om hon bara dricker tillräckligt så är väl saken klar.  Det var i det sammanhanget som jag fick rådet av Sveriges (i alla fall då) ledande expert på getmedicin:  Många getter dricker inte tillräckligt för att de inte tycker om smaken på vattnet.  Då kan man smaksätta det med till exempel betfor, saft (dyrt) eller lite vinäger.  Han rekommenderade mig att prova mig fram till något som föll de raggiga typerna i smaken.  De bestämde att lite betfor i vattnet var gott, saft var ännu godare (men det fick de sällan!), samt att vinäger smakade BLÄÄÄ.  Så den fick bli salladssås åt mig!

Och så rådde han mig att skaffa olika sorters mineral, och ge dem fri tillgång.  Han ansåg att getterna själva klarar att kombinera ihop en lämplig blandning av kalk, fosfor, salt och det hela.  "Man kan få förgiftningar om man tvingar dem att äta en massa mineral för att få i sig det salt de behöver."

Och tack för den fina nya bilden!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #33 skrivet: 26 mar-07 kl 20:12 »
Hej!

Någonstans har jag hört att valet mellan havre eller korn har att göra med smaken på mese man kokt av vassle när man gjort ost.

Jag har aldrig gett blötlagt kraftfoder till mina getter.


Edgar
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 20:13 av Edgar »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #34 skrivet: 27 mar-07 kl 19:27 »
Ja just det, foder och skötsel är viktigt och intressant, men glöm inte, Karlborg, att så småningom ge oss bild på samtliga med upplysning om slutgiltiga namn!!! :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ella04

  • Inlägg: 54
    • Uppland
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #35 skrivet: 11 apr-07 kl 10:07 »
hur har de gått för killingarna??har du någon ny bild ???

Rubinen

  • Inlägg: 197
  • Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #36 skrivet: 12 apr-07 kl 17:24 »
Underbara bilder
När vi hittat vårat drömställe kommer getter att skaffas ;)
Älska din nästa så som dig själv

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #37 skrivet: 14 apr-07 kl 23:13 »
Jag ber om ursäkt för min otydlighet. Med  delar ovan i tråden avsåg jag att det kunde tex i början av kraftfoder givandet vara ½ deciliter och då geten får som mestkraft foder kanske 1 och ½ decliter av sädesslagen medan det som angavs i dl hela tiden hölls konstant dvs foderjäst och solrosfrön. För att vara kompett
och inte så mycket för att röra till foderstats förslaget vill jag göra följande tillägg: 1 stuken msk minneralfoder och ett struket kaffemått foder krita per get och dag, i.a.f. på den försurade väst kusten samt seklen efter föreskrift på prepparatets förpakning var dag.

Varför så många sorter? Mina getter blir glada av det och jag tror att varrierad kost är nyttigare för dem.

Jag har getterna ute hela året med en dragfri liggplatts.
Vattnet blir snabbt kallt och då jag salltar höet då det läggs in vill jag ge dem gott om vatten, därför blötlägger jag kraftfoderblandningen. Detta gör jag 40-60 minuter innan de får kraftfodret och med hett vatten så att kraftfodret sväller
ordentligt och maten blir varm då de får den ca 25 gr+C.
De får aldrig mer på samma gång än att allt är uppätet och spännerna slikade på max 15 min. Foderräster asom eventuellt kan bli vid killningen, då de äter lite ojämt, går oavkortat till kompsten och sparas ALDRIG!
Kanske är det onödigt, kanske är  det fel, någon har sagt att det t.o.m. kan döda getterna men de lever ännu har aldrig haft diareér eller verkat övertörtiga.
(Själv vill jag inte äta kex  och salt sill på vintern och dricka kallt vatten till detta!  ;))
Ja, jag vet att getter är djur och att ,åtminstånde skatteverket, ser mig som människa men getterna verkar helt enkelt föredra varmt och blötlagt kraftfoder.
Kanske de, ibland isiga, grenarnas bark bidrar till detta på vintern?
Jag vet inte det men getterna får granris i fri tillgång och mycket tall på vintern och även sälg eller asp. Detta gör att de äter väldigt mycket bark även från frusna kvistar.


Sedan lärde jag mig som barn att alltid blötlägga betforn både till
grisar, kalvar, får och även till gässen och hästarna!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #38 skrivet: 15 apr-07 kl 06:16 »
Ja, när det är kallt brukar varmt vatten vara populärt, annars inte.  Jag antar att det även gäller Torptomtens varma gröt!  Fast mina föredrog minsann havren torr!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 10 användare (1 dolda)
Radar, xaelanar, e bergman, per.martinsson, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser