Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  FYRA killingar!!!  (läst 7595 gånger)

Karlborg

  • Inlägg: 25
FYRA killingar!!!
« skrivet: 21 mar-07 kl 20:00 »
Vår geta killade idag!
Och jag fick en chock! :o Hon har fyra st killingar först trodde vi att två av dom skulle dö. Men nu lever alla :D :o och skuttar omkring.
Behöver vi ge dom nån slags ersättning? Flytande eller pulver?
Vart kan man få tag på det? Granngården?
Eller kan man ge komjölk?(råmjölk)
Ska man köpa speciella nappflaskor och ge dom i?
HUr mkt extra behöver dom ha tror ni? Det är två av dom som är lite segare. Ska man bara ge dom två eller alla fyra?


SKa jag ge något extra till geta? HOn får nu lite havre. Idag har hon fått ca 3dl( jag strödde över lite tokosel, för extra selen är det ok?)


Känner mig halvt hjälplös när det händer sånna här saker! Har ingen annan som är kunning på getter mer än oss och sånt här har jag inte ens hört talas om innan!!!

ninna b

  • Gäst
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #1 skrivet: 21 mar-07 kl 20:44 »
Fyrlingar, det var inte illa.....
Har du fler getter så kan du kanske mjölka ur dom och ge som stöd till killingarna i nappflaska men det jag tänker är att Mamma Get ska ha massor med mat. 3 dl förslår inte långt. Du får öka på dagsransonen till kanske så mycket som 3-4 liter spannmål. Omsatt i vikt ca 2- 2,8 kg. Ge nu inte det imorgon för då blir hon sjuk utan du får öka på efterhand. Råmjölk dom första dagarna är viktigt, känn på magen på dom små så att dom har fått i sig mjölk. Killingarna kommer snart att äta både hö och spannmål så då kan du stödfodra dom så också.
Jag har också en fyrlings morsa men hon fick två egna och knyckte två från en annan get. Hon är gammal och klarar egentligen inte av det så bra men hon är väl tokig i ungar kan jag tänka.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #2 skrivet: 21 mar-07 kl 21:26 »
Hur mycket spannmål du ger beror på vilken ras du har. Har du fler getter så du kan mjöka ur någon och ge till killingarna är det det bästa. Men jag tycker helt klart du ska ge extra tillskott till killingarna. Är det dvärgget du har så klarar de i regel inte fler än två killingar.
Pontus lammnäring på granngården är den bästa näringsersättningen till killingar. du kan köpa vanliga barnflaskor och ge dem i. en dvärggetkilling äter max en deciliter åt gången (oftast mindre) den första tiden och de ska ha var fjärde timme. Mata inte bara de som är mindre och slöare utan se till så de ala får ungefär lika mycket och inte så de blir mätta så länge mamman diar dem, för då får alla av mammans mat som innehåller antikroppar. Håll koll så alla verkligen får dia ordentligt. Mamman stöter bort ungar som är svaga.
Lycka till

Karlborg

  • Inlägg: 25
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #3 skrivet: 22 mar-07 kl 03:01 »
Tack för all hjälp!

Geta är en lantraskorsning och bocken är dvärgget. så killingarna blir korsningsgetter.
Spannmål, är det havre och kornkross, eller ska jag köpa nåt färdig foder på granngården? Kan hon få en del betfor och tre delar korn/havrekross? eller ska det bara vara korn/havrekross?
KAn få gratis betfor att blanda med. Det är därför jag undrar. Torr eller uppblött betfor i så fall?

Tyvärr så har jag ingen mer get. Så jag kan inte  mjölka och ge. Men kor. men det är inte bra eller?
« Senast ändrad: 22 mar-07 kl 03:02 av Karlborg »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #4 skrivet: 22 mar-07 kl 03:50 »
Jag hade en svag killing som jag adopterade bort när en av de anda getterna killade.  Hon visade sig ha två egna, så det blev tre tillsammans, och dem födde hon upp utan problem, på huvudsakligen bete.  När de diade verkade de turas om tre munnar på två spenar, i alla fall växte alla tre lika bra som alla de andra killingarna.

Förslag:  Titta noga på killingarna flera gånger om dagen.  Ser de pigga ut och växer och skuttar som är killingars främsta plikt här i livet, så behöver Du inte oroa Dig.

Men är en eller två svaga så bör Du ingripa innan de kommit för mycket på efterkälken.  Om mamman tar hand om alla fyra så är det ju onödigt att Du skaffar Dig extra jobb med nappflaska och det hela, så det bästa är om hon kan fortsätta att ha huvudansvaret.  Hon är ju den bästa mamman åt dem.  Du bara hjälper till om det behövs!  Titta även noga på geten så att inte hon "mjölkar på sig själv" för mycket, d v s tar näring från sin egen kropp och ger till killingarna.  Det gör de normalt, men det gäller att fylla på hennes förråd igen så fort som möjligt!

Vad mer än lantras finns i mamman?  Om det är dvärgget så får Du väl försöka jämka ihop mina (lantras-) råd med Balbinas dvärg-dito.  De båda gettyperna är tydligen mera olika än man kan tro!  (som vi fått veta i diverse andra trådar här.)

Grattis, hoppas det blir en pigg och fin fyrklöver under sommaren!  Har Du tid att visa oss en bild på den stolta modern och hennes flock?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Karlborg

  • Inlägg: 25
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #5 skrivet: 22 mar-07 kl 04:12 »
Tack!
Jag tror hon bara är lantras. Men eftersom jag inte köpte dom av uppfödaren och dom vi köpte dom av inte visste så mkt så har det varit svårt för oss att få veta sånt. Men jag tror nog att det bara är lantras i henne. Men hon ser ut som en Lantras...  :-\

Ja, jag kan försöka tal ite kort på dom idag. Men jag är lite osäker på hur man lägger in bilder här...
Måste dom ligga på nätet redan (ex.vis. photobucket) eller kan jag lägga upp dom direkt från min dator och hit?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #6 skrivet: 22 mar-07 kl 04:35 »
Om Geta (heter hon så?) är ren eller nästan ren lantras borde de råden vara tillämpliga.  Tumregel:  Minst 75% grovfoder, högst 25% spannmål i foderstaten, för att förebygga magproblem.  De är trots allt buskätare egentligen.  Och kanske en box eller avbalkning med låg dörr, där bara killingarna kommer in?  Där kan Du ge dem fri tillgång på allehanda smaskens, de äter inte för mycket om de har fri tillgång från första levnadsdagen.  Om Du vill kolla Getas hull, så känn på muskelpaketet som går på ömse sidor om ryggradsutskotten.  (Det är de som sticker upp mitt på ryggen.) Om det är ungefär rät linje från högsta punkten ner till där sidoutskotten slutar (en rad med benbitar cirka 7 cm längre ner mot magen på henne), så är hon i ganska lagom hull.  Är det en grop eller ränna är hon för mager, och om det är som en tjock bulle är hon för fet.  Fast det lär väl gå över om hon producerar mjölk åt fyra.  En god lantrasget av mjölktyp ger tre till fem liter om dagen, och en killing bör äta upp till en liter om dagen, så SÅÅÅÅ väldigt märkvärdigt ska det inte behöva vara att föda upp fyrlingar.

Men alla ammande kvinnor torde skriva under på att graviditet och amning visserligen inte är en sjukdom, men det ÄR ett arbete!

(Jo, och så har jag märkt att tendensen att få många är ärftlig, ifall Du vill ha EN killing till ett annat år.... :D )

Hur man gör för att lägga ut bilder kanske någon på bildtråden kan svara på?  Själv är jag jättelycklig att jag lärt mig att hämta hem alla härliga djurbilder till mitt skrivbord!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ninna b

  • Gäst
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #7 skrivet: 22 mar-07 kl 06:51 »
Spannmål är korn och/eller havre. Du behöver inte krossa säden men det är absolut inget fel. Betfor är nyttigt och gott. Jag har läst någonstans att man kan ge 10 % torr betfor. Fast jag ger nog lite mer. Dom får det vid sidan av spannmålet och äter det dom vill ha. Grovfoder är självklart jätteviktigt .
Om  balansen mellan kraftfoder och grovfoder och vad som kan hända om den blir fel har jag läst om i tidigare inlägg.
Jag tänker mer på Getan, att ge di åt fyrlingar är precis som Trollmor säger....ett hårt arbete och det är lätt att mammorna blir för magra och eländiga. Kan tänka också att om hon burit fram 4 foster på bara 3 dl spannmål om dan så är hon nog inte så fet precis. Mycket mat alltså, i alla möjliga former.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #8 skrivet: 23 mar-07 kl 11:18 »
Du kan ge henne tackfor från granngården också om du vill det.
Du kan ge torr eller uppblött betfor, vilket du vill. men mina föredrar uppblött.

Karlborg

  • Inlägg: 25
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #9 skrivet: 23 mar-07 kl 13:33 »
....suck... datorn står inte på min sida idag...
men lite bilder får ni iaf...
så skriver jag en uppdatering ikväll

Karlborg

  • Inlägg: 25
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #10 skrivet: 23 mar-07 kl 13:35 »
en bild till

Karlborg

  • Inlägg: 25
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #11 skrivet: 23 mar-07 kl 13:37 »
en till...

Karlborg

  • Inlägg: 25
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #12 skrivet: 23 mar-07 kl 13:39 »
en till...

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #13 skrivet: 23 mar-07 kl 13:58 »
Oj, vad söta!  ;D ;D

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #14 skrivet: 23 mar-07 kl 20:24 »
Verkligen jättesöta....

Karlborg

  • Inlägg: 25
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #15 skrivet: 23 mar-07 kl 20:36 »
Tack allihopa för tipsen och hjälpen!
Tidigare idag skrev jag ett långt inlägg, men det försvann när jag började fipla med bilderna. Så nu får jag skriva om det.

*hihi* nja, hon heter väl egentligen inte Geta, det är väl mer dialektalt. (är ju smålänning... ;)) När vi köpte henne så döpte min karl henne till Allice, för hon bäade hela tiden och då kunde han ropa "Håll snattran Alice!" (filmreplik). Men jag har aldrig sagt Allice till henne, så hon kommer nog heta Geta, låter faktiskt ganska gulligt. Har redan börjat fundera på namn till killingarna. Cémo, Cyrill, Cesar och sen har jag inte kommit på nåt fint till getkillingen. Det måste vara MKT fint! KOm gärna med förslag. Det ska börja på C.

Idag har hon fått ca 9 dl havre och 1,5 dl betfor och fri tillgång på hö. Är det lagom att ge nu i några dagar och sen öka lite mer.
Finns det nåt bra Max mängd så jag vet hur mkt jag kan ge?  eftersom hon får fritillgång på hö känns det lite svårt hur mkt 25% av det är...

Jag var och köpte Pontus lamnäring också, men dom hade lite svårt att förstå att dom skulle suga på flaskan men jag ska försöka lite imorn. men än så verkar alla va lagom tjocka. Men nu har jag det hemma iaf, ifall nån av dom skulle falla ifrån.


Jag är så jätteglad över att alla har överlevt första dygnet. Nu är det bara lätt kvar känns det som!   :)

« Senast ändrad: 23 mar-07 kl 20:36 av Karlborg »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #16 skrivet: 24 mar-07 kl 04:39 »
Du kan ge torr eller uppblött betfor, vilket du vill. men mina föredrar uppblött.
Torr betfor i stor mangd utan tillvanjning kostade ett liv, jag vill minnas det var en hast.  Det svaller i magen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #17 skrivet: 24 mar-07 kl 05:08 »
Då ska vi se... Min dator funkar inte heller idag, så jag får ta det ur minnet:

Vilka fullkomligt underbara bilder!!!  Det ser hur bra ut som helst; de diar, viftar pa svansen, och skuttar omkring så Du inte har fått nästan  en enda skarp bild!!!  Och det är bra, utom fototektiskt.  Och Geta ser verkligen lycklig ut, och verkar pyssla om sina små.  Det ser alldeles idealiskt ut!  Grattis!

Om Du nu skulle behöva "Leta-Tutte-tipsen" ovan, vilket jag faktiskt inte tror, det har ju börjat sa bra, så brukar de leta uppåt efter spenen om de känner något varmt, som Din hand, mot pannan.  Du behöver då inte ha tröjan över så Du inte ser vad Du gör själv!!  Och den som är van vid riktig mjölk brukar INTE gilla smaken pa ersättningen, man får tvinga dem i början.  Nappen är hård och luktar konstigt.

Namnförslag: Cherie, Constance.  Eller blev det bara pojkar?  Får jag tänka lite och titta på bilderna kan jag nog komma på fler, så Du kan välja.

Fri tillgång på grovfoder är nog den bästa försäkringen mot matont.  Men kolla i alla fall att inte gödseln klumpar ihop sig som en hundlort eller människolort.  Dyngan från en get ska falla isär, som svarta kulor, inte sitta ihop.

Summering:  Titta i första hand på Geta och på killingarna.  Om de växer respektive inte magrar, och verkar njuta av livet och av varandra, då har de oftast vad de behöver.  Minsta förändring i beteendet är en varningssignal.  Killingar ska växa och skutta, och mamman ska sköta om dem med glädje.  Och vi folk ska vara glada över växande liv!  Passa på, de blir snart stora!  Hoppas vi. :D

Redigering: åäö; nu funkar datorn!
« Senast ändrad: 25 mar-07 kl 19:06 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ninna b

  • Gäst
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #18 skrivet: 24 mar-07 kl 07:28 »
Hästar ska alltid ha uppblött betfor. Idisslare kan äta sitt torrt.

Karlborg

  • Inlägg: 25
Re:FYRA killingar!!!
« Svar #19 skrivet: 24 mar-07 kl 09:12 »
Tack för alla "tutte-tips" nu vet jag hur jag ska göra ifall, Geta inte klarar av en eller två.Men nu tror jag faktiskt det kommer gå bra. Åh, dom är så underbart :-* söta! igårkväll när Geta fick sin kvällsmat så satt jag på golvet inne hos dom och dom kom och skuttade och kravlade över mig! :D

*hihi* Jag ska kämpa på bättre bilder fototekniskt sett. Dom här är tagna med min mobil, vi får ta hem digitalkamran så kanske det blir bättre. ;D

Det blev 3 små bockar och en liten get. Bockarna ska nog heta Caesar(den bruna), Cyril(den grå) och Cémo (den svarta med mest vitt på). SEn är den som är mest svart en hona och det är henne jag behöver tips på namn till.
Cherie och Constance var bra och fina. Ska fundera lite på dom. Men om ni kommer på något mer tjejnamn på C så skriv det!
Honan som behöver namn är hon närmast bild på den här bilden.





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 5 användare
xaelanar, von tratt, kretslopp, Alice Moland, gruvtrollet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser