Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jerseyko dricker för mycket vatten?  (läst 3611 gånger)

fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
Jerseyko dricker för mycket vatten?
« skrivet: 25 jan-06 kl 22:55 »
kan en ko ha diabetes? har en jersey,9år kalvade i okt, jag tar ca 10-12 liter mjölk om dan kalven får resten, han går där en stund efter mjölkning och suger tomt, men kossan är mycket mager alla säger även vet att jerseyn mjölkar ur sig, jag ger henne acetona dessutom så fort jag drar ner på det början hon lukta aceton.hon dricker otroligt mycket tycker jag 6-8 hinkar om dan en dag tom 9st, det kan inte vara riktigt,fast min vetr reagerar inte,hade en fjällko innan som fick samma foder, inga problem. har nyligen börjat med färdigfoder istället men vill egentligen inte det  har någon där ute någon erfarenhet av liknande?

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Jerseyko dricker för mycket vatten?
« Svar #1 skrivet: 29 jan-06 kl 12:46 »
Hej jersey-ægare

Mina pappa hade 9 søta jerseykor, væxte upp med dessa underbara små kossor. Jag har aldrig hørt talas om kodiabetes.
Men jag minns att en del var magra. Jag minns också att pappa
brukade førsøka gøda dom sista tiden innan dom kalvade och att han gav dom något som skulle førebygga kalvførlamning.
Dom fick melass hela stallperioden, minns æn hur dom stræckte sig
och ræckte ut tungan efter detta kogodis! Melass ær bra før bakteriekulturen i magarna. Færdigfoder eller inte... Man behøver
ju låta henne æta i propotion till hur mycket hon mjølkar. Du kan inte veta hur mycket kalven tar. 10l dan?? Fetthalten brukar vara
på ca 6% och proteinhalten minns jag inte riktigt... rætt høg i alla fall. Låna en bok om mjølkproduktion på bibban med tabeller på
mjølk kontra foder och sætt dig ned och rækna.
En ko som har blivit undernærd brukar vænta med att komma i brunst och æn om hon blir brunstig och betæcks så har hon svårt att bli dræktig.
Lycka till med din lilla kosse-morsa.

Nina

peter

  • Gäst
SV: Jerseyko dricker för mycket vatten?
« Svar #2 skrivet: 01 feb-06 kl 16:07 »
kan en ko ha diabetes? har en jersey,9år kalvade i okt, jag tar ca 10-12 liter mjölk om dan kalven får resten, han går där en stund efter mjölkning och suger tomt, men kossan är mycket mager alla säger även vet att jerseyn mjölkar ur sig, jag ger henne acetona dessutom så fort jag drar ner på det början hon lukta aceton.hon dricker otroligt mycket tycker jag 6-8 hinkar om dan en dag tom 9st, det kan inte vara riktigt,fast min vetr reagerar inte,hade en fjällko innan som fick samma foder, inga problem. har nyligen börjat med färdigfoder istället men vill egentligen inte det  har någon där ute någon erfarenhet av liknande?

halloj
din ko har acetonemi å måste behandlas av veterinär

äter kossan kraftfodret ordentligt eller sparar hon de

detta kan uppstå om utfodringen kring kalvning är fel
låt kossan äta mer hö deller ensilage efter kalvningen å öka försiktigt med kraftfodret som skall vara energi rikt  eller ge betfor ihop me färdig fodret  de är super för kossan
när kossan nu blir bra efter behandlingen så kan ja ge dig ett tips
ge henne ca 0,4 l energibalans utan innblandnig av vatten
sen blandar du t samma mängd med vatten å ge kossan ur en flaska för de eviktigt att detta kommer kossan till godo  å detta preparat finns hos lantmännen i små dunkar fråga personalen så hittar de säkert produkten  å de hette ENERGIBALANS  ha de å tala om när kossan blivit bra /peter

fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
SV: Jerseyko dricker för mycket vatten?
« Svar #3 skrivet: 02 feb-06 kl 21:59 »
tackar för svar, jag vet att kossan haft acetonemi och jag har gett henne acetona, först sirapen och i pelletsform hon får fortfarande en liten dos om dan, och hon är nu uppe i tre kg färdigfoder +tre kg blandat havre och rågvete + konc därefter. hon är fortfarande mager men pigg och äter, har hela tiden fått så mycket ensilage och hö som hon vill ha, hon visar även brunst, men frågan kvarstår, mellan sex och nio hinkar vatten om dan?jag kan inte tro att det är normalt, en varm sommardag kanske men inte mitt i vintern. hon får betfor och potatis också förresten och i havren finns även solrosfrö (i brist på ärtor) och nässlor, så jag tycker att fodret borde duga åt en ko. mvh fjällan

peter

  • Gäst
SV: Jerseyko dricker för mycket vatten?
« Svar #4 skrivet: 04 feb-06 kl 10:30 »
halloj fjällan
va konstigt 8-9 hinkar vatten
 bra blandning  potatis är super bra foder till kor
 funderade lite över aceton lukten är den svag eller stark
 för i bland så kan de vara acetona som luktar lite ur munnen på henne
mjölkar hon mycke
för om hon ligger skapligt högt i produktion så dricker hon automatiskt mer vatten
har själv kossor som ligger på 20-28 liter mjölk om dan å de dricker 5-6 hinkar om dagen (ren rasig fjäll)
men vet du va  nästa gång du har veterinär besök fråga då om han/hon kan ta ett blodsocker prov på henne ( ett blodprov ) då kan man se om hon har diabetes eller inte

kan trösta dig om kossan nu mot förmodan har diabetes så behöver du ej ta bort den
vet kor som är 12 år gammla å har levt hela sitt liv me diabetes å de har fått 2 doser med insulin dagligen å de  producerar väldigt bra å får helt friska kalvar som ej nedärver diabetesen
men kruxet är att de blir väldigt dyrt men de e upp till dig hur du vill göra lycka till / peter
 
 :D :D :D :D :D :D :D

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Jerseyko dricker för mycket vatten?
« Svar #5 skrivet: 04 feb-06 kl 17:27 »
Alltså 5-9 hinkar vatten  om dan, hur stora hinkar, 5, 7, 10 liters.
En mjölkande ko dricker uppe mot 100 liter vatten om dan, mer om fodret bara är torrt och lite mindre om de får tex ensilage, uppblött betfor osv.
Mjölkande Jersey brukar se ganska magra ut iaf om man jämför med tex SRB.
En ko med allvarlig energibrist (acetonemi) visar inte bra brunst. Kolla oxå på gödseln, en ko med acetonemi skiter lite torrare "skivig" skit.

Är hon pigg och äter allt det fodret du räknar upp tror jag inte det är nån fara med henne.

/Anna, som nu måste ut och mjölka sina kor.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

peter

  • Gäst
SV: Jerseyko dricker för mycket vatten?
« Svar #6 skrivet: 05 feb-06 kl 13:35 »
ja om du nu vill veta så har jag 12 l hinkar
jersey är väl direkt inte magrare änn andra ko raser
om de inte är under utfodrade då
hoppas de går bra fjällan men hör av dig så vi vet hur de går

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Jerseyko dricker för mycket vatten?
« Svar #7 skrivet: 05 feb-06 kl 22:27 »
Jersey kor har ett betydligt magrare utseende, inte för att de är underutfodrade utan för att de har den kroppstypen......


/Anna, som oxå vill veta hur det går med fjällans kossa.....
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

peter

  • Gäst
SV: Jerseyko dricker för mycket vatten?
« Svar #8 skrivet: 06 feb-06 kl 20:00 »
jo men inte undra på om de ligger på 6-7 % fetthalt  de tar på  må ja säga å 4-5 % protein  men de är väl en koras me mjölkprägel / peter

fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
SV: Jerseyko dricker för mycket vatten?
« Svar #9 skrivet: 06 feb-06 kl 22:17 »
hej, om jerseykor får jag höra att dom mjölkar ur sig, har pratat både med "kogubbar" och med vetrinär på tel. jag är väl inte särskilt orolig längre men slutar jag med acetona så börjar hon lukta igen,gödseln är ganska lös,det verkar som jag får vara försiktig med havren och rågvetet. visste inte att kor kunde få diabetes, det var ett tipps från en fd bondmora som gjorde mig fundersam. jag tar nog hem vetrinärn och testar blodprov, hon är nio år i år så det kanske inte är nån mening att betäcka om henne, vi får se hur det går. någon frågade om mjölkmängd, jag tar ca 12 liter om dan och så får kalven suga henne tom en stund efter min mjölkning,han är 3,5 mån nu rund och fin så han får nog enhel del, kossan nyper av när hon inte tycker att jag ska ha mer och då kan jag böka hur som helst med henne ,jag får inte mer ändå, om jag inte knycker en spene för kalven ja snällare ko får man leta efter,hade en mycket sparkig flällko innan usch då var man dränkt av mjölk var och varannan dag mvh fjällan

peter

  • Gäst
SV: Jerseyko dricker för mycket vatten?
« Svar #10 skrivet: 07 feb-06 kl 13:04 »
halloj fjällan
va kul me lägesrapport
visst kan du sätta kalv på henne 9 år är väl ingen ålder

har själv kor som är både 8-12 år gammla å de tar sig bra på semin
ja tror du skall fortsätta me acetona i minst 4 veckor till å kanske dela givorna på 4 ggr istället för 2 ggr / dag  å se till att hon äter ordentligt rent efter varje utfodring
men som sagt hör gärna av dig när blodprovet är klart å du fått besked  lycka till / peter

fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
SV: Jerseyko dricker för mycket vatten?
« Svar #11 skrivet: 12 feb-06 kl 22:02 »
hej, jag tog hem vetrinärn här om dan, visst hon tyckte kossan var mager men inte extremt, som jag tyckte och hon trodde inte alls att hon var sjuk på något vis, kossan fick en vitaminspruta så vart det med det. vet menade på att jerseyn vart ofta så här men hon äter ju som sagt 8 kg kraft om dan, så jag har kanske oroat mig i onödan men ja en lärdom rikare. jag ska betäcka om henne men väntar så kalven kommer mot vårkanten istället. slut  och tack för visat intresse fjällan

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Jerseyko dricker för mycket vatten?
« Svar #12 skrivet: 12 feb-06 kl 22:59 »
Skönt att höra att kossan troligen inte är sjuk, hade du vet. från Väderstad, de är bra..........
Lycka till.

/Anna :)
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

 

peter

  • Gäst
SV: Jerseyko dricker för mycket vatten?
« Svar #13 skrivet: 13 feb-06 kl 21:37 »
fjällan
ja man  lär så länge man lever å va kul att de inte var någe allvarligt lycka till nu å hoppas kossan får kalv å mår bra / peter


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser