Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta musstopp i nederkant på panel  (läst 4216 gånger)

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
Sätta musstopp i nederkant på panel
« skrivet: 02 nov-19 kl 21:53 »
Någon som har tips på hur en kan göra för att förhindra att möss och andra tar sig upp mellan panelen och vindpappen på stående lockpanel? Jag har sett en grej som heter "Musebånd" som verkar ok. Några andra fiffiga varianter?

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
SV: Sätta musstopp i nederkant på panel
« Svar #1 skrivet: 10 nov-19 kl 19:31 »
Det finns dom som har ultraljudsapparat av nåt slag. Råkar veta att råttorna skyr vissa frekvenser av ljud, som vi människor inte uppfattar. ...

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Sätta musstopp i nederkant på panel
« Svar #2 skrivet: 10 nov-19 kl 22:51 »
Vi köpte en sån elektronisk manick till sommarstugan och inga möss efter detta. Dessutom jagade det bort fladdermössen som bodde på vinden.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sätta musstopp i nederkant på panel
« Svar #3 skrivet: 10 nov-19 kl 22:55 »
Vi köpte en sån elektronisk manick till sommarstugan och inga möss efter detta. Dessutom jagade det bort fladdermössen som bodde på vinden.

På köpet fick ni en massa mygg?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sätta musstopp i nederkant på panel
« Svar #4 skrivet: 11 nov-19 kl 07:47 »
Spika klossar längst ner bakom locken, mellan bottenbrädorna.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Sätta musstopp i nederkant på panel
« Svar #5 skrivet: 11 nov-19 kl 17:48 »
Elektroniska manicker har vi flera stycken, men det verkar inte som om mössen bryr sig. Det kanske är godnattmusik för dem, innan de kryper in under isoleringen och leker mamma-pappa-barn.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Sätta musstopp i nederkant på panel
« Svar #6 skrivet: 12 nov-19 kl 08:55 »
Elektroniska manicker har vi flera stycken, men det verkar inte som om mössen bryr sig. Det kanske är godnattmusik för dem, innan de kryper in under isoleringen och leker mamma-pappa-barn.

+1

Den höll dock på att driva en av två snickare vi anlitat till vansinne, till vår och hans kollegas förtjusning.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Sätta musstopp i nederkant på panel
« Svar #7 skrivet: 12 nov-19 kl 11:23 »
Man skall nog för det första inte förlita sig på de där ljud-dosorna, utan sätt musstopp i botten på panelen. Inte helt lufttätt dock, för panelen mår bra av luftning.

Jag har varit väldigt skeptisk till de där ljudskrämmorna, men har förstått att är de seriöst byggda så fungerar de. Svårt att kolla för gemene man, så det finns säkert fler som inte fungerar än som fungerar. Och det behövs inte bara ett ljud som mössen hör utan att vi gör det, det behöver vara otrevligt för dem också. Vi har t ex en elektrisk tändare som jag och frun hör som ett litet väsande, och hundarna och katterna inte reagerar alls på, men ungarna blir upprörda och säger att den låter hemskt.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Sätta musstopp i nederkant på panel
« Svar #8 skrivet: 12 nov-19 kl 12:09 »
Villaägarnas riksförbund påstår att ljudskrämmor är verkningslösa, eftersom deras pip inte låter som möss i nöd. Inte heller funktionen att pulser skulle gå ut i ledningarna, ger de ett öre för.
Å andra sidan kan just Villaägarna ta fel ibland. Jag tänker lämna kvar mina musskrämmor så länge och flytta lite på dem då och då.

Det verkar som att artikeln går att komma åt även när jag inte är inloggad:
https://www.villaagarna.se/sok/?q=m%c3%b6ss&c=all

carlie

  • Gäst
SV: Sätta musstopp i nederkant på panel
« Svar #9 skrivet: 16 nov-19 kl 01:31 »
Fyll gluggarna med knycklat putsnät.

Spruta in fogskum.

Spackla ytan.

Lösningen går att tillämpa överallt Yess

 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Sätta musstopp i nederkant på panel
« Svar #10 skrivet: 16 nov-19 kl 20:29 »
Undvik fogskum, gör som ensamhet skrev, testa med en blyertspenna, kommer inte den in kommer inte mössen in.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

264 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser