Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Elfri luftfuktare – budgetmodell  (läst 6729 gånger)

xlab

  • Gäst
SV: Elfri luftfuktare – budgetmodell
« Svar #20 skrivet: 17 nov-19 kl 10:12 »
Jag hänger sådana här eller liknande på elementen, som jag köpt på loppis, returmarknader mm., för 10-20 kr.
Såg vad dyra de är nya och har upptäckt att folk vill ha, så nu kommer jag att köpa alla jag hittar till bra pris och spara de finaste och sälja resten, med vinst.

det är sådana som jag menar:)

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Elfri luftfuktare – budgetmodell
« Svar #21 skrivet: 26 nov-19 kl 18:07 »
Rättelse: Det räcker inte att bara skölja ur Wettex-dukarna före första användningen. De skall tvättas på riktigt, därför att det är kvar lite tvättmedel från fabriken. (Bara släpp ner den dem i tvättmaskinen. Det går bra tillsammans med den vanliga hushållstvätten.)

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Elfri luftfuktare – budgetmodell
« Svar #22 skrivet: 23 jan-20 kl 18:20 »
Jag har fått frågan hur detta kan fungera utan fläkt.

Ungefär som att torka tvätt inomhus. Den torra rumsluften tar till sig fukten. Luften i rummet rör sig: ventilationen hjälper till. Varm luft stiger uppåt från värmekällan, t.ex. ett element. (Om man söker i Wikipedia efter konvektion, finns där ett par bilder som visar hur uppvärmd luft kan röra sig.) Det vi investerar i uppvärmning kan alltså utnyttjas ännu en gång.
Någon gång på våren blir inneluften mindre torr: Då kan luftfuktarna ställas undan för säsongen.

Luftfuktare som  är ”passiva”, dvs utan fläkt, kan inte skada golv, inventarier eller elektronik med dimma (vilket förekommer ibland). De är hygieniska, billiga och lätta att rengöra. Skötseln kräver ungefär lika stor arbetsinsats som en krukväxt.
Hittills är jag ganska nöjd. I mitt hus på ca 120 m² har jag 7 sådana luftfuktare. Ännu vet jag inte hur de uppför sig när det blir riktig sträng kyla.

Den mest effektiva varianten hittills har en lite större behållare (en gratängform av glas för 39 kr). Jag har också köpt hem lite rostfri stång. Avståndet mellan Wettex-dukarna är lite större, ca 4 cm. Det ökar luftcirkulationen något.

PS: Använd aldrig sköljmedel på Wettex-dukar. Det försämrar uppsugningsförmågan.
« Senast ändrad: 23 jan-20 kl 21:00 av Berberis »

xlab

  • Gäst
SV: Elfri luftfuktare – budgetmodell
« Svar #23 skrivet: 22 mar-20 kl 12:04 »
Medan en liten elementhängd luftfuktare avdunstar en knapp deciliter vatten, klarar min luftfuktare minst en halv liter. Det är helt andra proportioner. Det var ju meningen: att öka avdunstningen genom att öka ytan. Omsättningen på vatten ökar ju också då.

Absolut så är det, men om elen går har du inget.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Elfri luftfuktare – budgetmodell
« Svar #24 skrivet: 22 mar-20 kl 23:38 »
Har jag missat något, har Berberis direktverkande elelement? I så fall fungerar det i alla fall, eftersom huset blir kallt när elen går, och då stiger den relativa fuktigheten automatiskt.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Elfri luftfuktare – budgetmodell
« Svar #25 skrivet: 10 apr-20 kl 17:08 »
Har jag missat något, har Berberis direktverkande elelement? I så fall fungerar det i alla fall, eftersom huset blir kallt när elen går, och då stiger den relativa fuktigheten automatiskt.
Ja, det är direktverkande element. Spelar det någon roll? Om jag skulle ha vattenfyllda element, fungerar det också: När de inte värms upp, blir vattenfyllda element också kalla. Det är termostaten som styr hur mycket elementen värmer. Värmen från elementen styr hur mycket mina luftfuktare avdunstar. Rummets luftfuktighet och luftens rörelse påverkar också.
Min son bor i lägenhet med vattenfyllda element och fyra av morsans luftfuktare: de funkar utmärkt.

Det som X-lab drar in i resonemanget, är ett haveri: om elen går eller pannan strejkar. Det är någonting helt annat.
« Senast ändrad: 10 apr-20 kl 17:21 av Berberis »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 3 användare
xaelanar, olleryd, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser