Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bitcoins, ny valuta på nätet?  (läst 75783 gånger)

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #20 skrivet: 09 apr-13 kl 12:18 »
Upprepas mönstret från den tidigare krashen så landar vi på $50/bitcoin denna omgång.

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #21 skrivet: 10 apr-13 kl 20:45 »
Last price:$180.00000
High:$266.00000
Low:$150.00000
Volume:101855 BTC
Weighted Avg:$229.94480

Nu kom denna kraschen. Men jag tror att den börjar stiga imorgon igen.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #22 skrivet: 11 apr-13 kl 12:08 »
MtGox är utsatt för DDOS-attack. Det verkar som att någon försöker provocera fram panik-säljning för att kunna köpa upp, sen sälja när priset återhämtat sig.

Verkar som att gårdagens krasch stannade på 105 USD. *Host*  ;)
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #23 skrivet: 12 apr-13 kl 09:55 »
Jag antar att krikav fick rätt trots allt.

Last price:$95.90001
High:$182.29728
Low:$65.00000
Volume:197661 BTC
Weighted Avg:$110.28428
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #24 skrivet: 04 nov-13 kl 11:33 »
Tillbaka på 214 USD på Bitstamp. Den är här för att stanna, gott folk. I Vancouver finns det tydligen en bitcoin-bankomat nu.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #25 skrivet: 04 nov-13 kl 13:10 »
Jag önskar att det fanns något sätt att mäta total omsättning av bitcoins.
Alltså, hur mycket verklig handel sker via bitcoins?

Det är ju i princip bara det som bestämmer hur värdefull en valuta är, hur mycket handel den möjligör.

greenpeace

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #26 skrivet: 09 nov-13 kl 16:13 »
Fbi har slagit till sades det på radio- vad hände är bitcoin kriminaliserad?

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

greenpeace

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #28 skrivet: 19 nov-13 kl 20:27 »
Så vad handlade nyheten om i svensk radio.?
Och vad med kritiken att det handlar om ny övervakningsform.
Jag kan inget om bitcoin . Men jag förstår hur lokala valutor kan fungera som betalmedel och forum för tjänster och varor.
Vad jag förstår är det förbud på det i sverige på grund av skatteregler.
Hur är det med bitcoin är den laglig i Sverige hur fungerar det skatteteknisk. Vad kan jag köpa med den i sverige, vilket svensk produkt eller tjänst.

Eller funkar det som någon form av aktier. Går det att använda systemet lokal och vilka fördelar skulle det ha i så fall?

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #29 skrivet: 20 nov-13 kl 08:09 »
Att det rör sig om en övervakningsform kan jag tänka mig har att göra med att alla överföringar av bitcoin är offentliga. Det är nödvändigt för att nätverket ska kunna vara distribuerat, alltså köra på maskiner som är fysiskt sett spridda över hela jorden, utan en central punkt som skulle kunna attackeras. Lite som den ursprungliga tanken med internet själv.

Bitcoins främsta meriter enligt mig är att det inte går att beslagta dom utan att känna till ett lösenord, men går att göra överföringar till vem som helst inom loppet av minuter utan löjliga avgifter. Så den konkurrerar egentligen inte med lokala valutor utan möjliggör snarare internationell handel utan storbankernas hjälp och geschäft.

Vad gäller beskattning så skulle jag säga att det är i högsta grad oklart.

Slutligen ja, värdet på bitcoins beter sig lite som aktier. Det finns ju bara en viss mängd bitcoins så ju fler som vill ha dom, desto mer stiger priset. Många har blivit väldigt förmögna, alltså riktigt riktigt förmögna, på detta fenomen.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

 

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #30 skrivet: 14 dec-13 kl 11:28 »
Så den konkurrerar egentligen inte med lokala valutor utan möjliggör snarare internationell handel utan storbankernas hjälp och geschäft.

Slutligen ja, värdet på bitcoins beter sig lite som aktier. Det finns ju bara en viss mängd bitcoins så ju fler som vill ha dom, desto mer stiger priset. Många har blivit väldigt förmögna, alltså riktigt riktigt förmögna, på detta fenomen.

Så vad är då skillnaden?

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #31 skrivet: 15 dec-13 kl 15:34 »
Så vad är då skillnaden?
Att många blivit förmögna är ett bi-fenomen av en exploderande marknad. Skillanden är att transaktionssystemet saknar centrala konrollpunkter och myndighetsöversyn.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #32 skrivet: 16 dec-13 kl 15:21 »
Att många blivit förmögna är ett bi-fenomen av en exploderande marknad. Skillanden är att transaktionssystemet saknar centrala konrollpunkter och myndighetsöversyn.

Desto större skäl för vanligt folk att hålla sig undan alltså.  Som med alla ekonomiska system är det nån som sitter med svarte petter.
Och det är inte den som hade mest när det började.

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #33 skrivet: 16 dec-13 kl 17:25 »
Desto större skäl för vanligt folk att hålla sig undan alltså.  Som med alla ekonomiska system är det nån som sitter med svarte petter.
Och det är inte den som hade mest när det började.
Helt klart en anledning att hålla sig undan valutaspekulation över huvudtaget. Jag menade inte att det är något bra att vissa blivit rika. Det som är bra är att det finns en valuta som är lika inflationssäker som guld men lika distribuerlig som e-post.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #34 skrivet: 17 dec-13 kl 20:59 »
...Det som är bra är att det finns en valuta som är lika inflationssäker som guld...
Inflation av en valuta kan definieras som penningmängden ökar snabbare än produktionen av varor och tjänster som kan handlas för den.

Om mängden varor och tjänster som kan handlas för en valuta minskar så kan även en valuta med begränsad penningmängd så som Bitcoin drabbas av inflation. Några sådana exempel skulle kunna vara riktad lagstiftning i många länder mot växlingsbarhet till vanliga valutor eller större störningar av hela eller delar av internet.


olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #35 skrivet: 17 dec-13 kl 21:02 »
Som det är just nu är det kraftig deflation, mängden varor som kan handlas med Bitcoins ökar mycket snabbare än penningmängden. Det leder till klassiska deflationsproblem där folk sitter på sina pengar istället för att använda dem.

Jag tycker Bitcoins är ett väldigt intressant experiment, men som betalningsmedel och lån- och sparkaptial har det allvarliga brister.

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #36 skrivet: 19 dec-13 kl 14:29 »
Vilka är bristerna som betalningsmedel?
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #37 skrivet: 19 dec-13 kl 19:50 »
Vilka är bristerna som betalningsmedel?
Stora fluktuationer i värderingen gör det svårt att komma överens om pris på förhand.
Acceptans som betalningsmedel. Det är begränsat med var man kan använda valutan.
Tekniktröskel.
Inbyggd deflation.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #38 skrivet: 20 dec-13 kl 00:44 »
kina förbjuder bitcoin,värdet halverat just nu,
i mina ögon är denna "valuta" inte bättre än ett spekulationsobjekt.skulle t.ex även eu eller usa förbjuda densamma skulle värdet vara i stort noll. ulf

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #39 skrivet: 20 dec-13 kl 11:11 »
kina förbjuder bitcoin,värdet halverat just nu,


Jämfört med vilken tid innan?

Köpte du bitcoins för en månad sen så är du tillbaka till ungefär samma värde som du köpte för, köpte du för två månader sen är din penningpung fortfarande värd ca 3,5 ggr så mycket som när du köpte och köpte du för ett halvår sen har din investering fortfarande ökat mer än 7 gånger din investering. Om du däremot köpte en hög bitcoins den 30:e november och sålde igår så hade värdet halverats, ja, men eftersom bitcoin är så instabil som den är så är det inte så konstigt att den pendlar som en galning för tillfället.

Sett över år så ökar dock bitcoin fortfarande, men den dramatiska ökningen vi sett senaste månaden kan mycket väl vara temporär och det är inte otänkbart att bitcoin faller tillbaka till de nivåer den låg på under större delen av 2013, vilket fortfarande (ur ett längre perspektiv) är en ökning jämfört med tidigare år.

i mina ögon är denna "valuta" inte bättre än ett spekulationsobjekt.skulle t.ex även eu eller usa förbjuda densamma skulle värdet vara i stort noll. ulf


All valuta är spekulationsobjekt i dagsläget, USA-dollarn hör nog till de värre när det gäller att vara övervärderad, så ska du undvika bitcoin av den orsaken är det nog dags att du börjar överväga till att helt ge upp valutor och satsa på byteshandel. ;)

Sen undrar jag hur stor verkan ett förbud skulle ha, om man tex tittar på Kinas förbud mot bitcointransaktioner så infördes det den 5:e december. Det var EFTER att bitcoin började falla igen, vilket skedde redan den 2:a december. Eller ja, bitcoin började falla den 2:a men har pendlat våldsamt fram och tillbaka de senaste dagarna. Innan den började falla den 5:e låg den på drygt $1200, nu ligger den på $750, men å andra sidan låg den på drygt $200 i början av november...

Det här påminner rätt mycket om den drastiska deflation som skedde i april i år, där bitcoin låg på ca $40 i mars, spikade ca $230 den 8:e april, pendlade lite vilt under resten av april och slutligen la sig ganska stabilt på ca $120 under maj. Så kommer bitcoin stabiliseras runt $700 nu? Tja, kanske det, eller så exploderar den uppåt igen eller så rasar den, vem vet? Den är rätt instabil som sagt. ;)

Dock. Bitcoin har funnits sen början på 2009 och aldrig sjunkit på lång sikt! Någonsin! Själv svär jag över emellanåt att jag inte köpte en hög när den kostade några cent. Hade jag bränt några tusenlappar på bitcoin back in 2010 eller så så hade jag varit mångmiljonär nu. Prutt...

Har Kina haft nån påverkan på bitcoins kurs? På kort sikt, troligen. På lång sikt, tveksamt. Kinas valutapolitik lär ha markant större påverkan på tex US-dollarn:

http://motherboard.vice.com/blog/china-is-quitting-the-us-dollar
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

818 gäster, 10 användare (2 dolda)
xaelanar, eremit1, Björkris, addebadde, Thomas Lindberg, ärt, beekeepern, Ahlman

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser