Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Längd 12v kabel  (läst 1639 gånger)

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
Längd 12v kabel
« skrivet: 12 maj-15 kl 07:46 »
Jag håller på att montera en automatisk styrning av vädringen i vårt nya växthus. Jag använder vindrutetorkarmotorer (12v, kanske 5A). Hur grov kabel behöver jag om jag vill dra 25 meter mellan transformator och motor, tror ni? Alltså på 12v sidan. Räcker typ 1,5mm2? Motorn går max några sekunder per minut.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Längd 12v kabel
« Svar #1 skrivet: 12 maj-15 kl 08:55 »
Hur känslig är motorn för spänningsfall?

Låt oss anta att du drar 25 m enkel väg 1,5 mm2. Då blir ju totala ledarlängden 50 m.  Resistiviteten hos koppar är 0,0175 (dvs en 1 meter lång kabel med arean 1 mm2 har resistansen 0,0175 ohm).  I ditt fall får du alltså 50x0,0175/1,5 = 0,58 ohm.  Om motorn drar 5 A så blir spänningsfallet 5x0,58=2,9 V , vilket man nog kan acceptera. Sen är det förstås en annan sak att spänningsfallet blir större i starten då motorn drar en hög startström, så den kanske kan ha svårt att få en hopkärvad mekanism att börja röra på sig.

Skulle spänningsfallet vara ett stort problem så är det kanske enklare att dra 230 V-kabel så långt som möjligt och placera transformatorerna lite närmare motorerna.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: Längd 12v kabel
« Svar #2 skrivet: 12 maj-15 kl 09:58 »
Motorn är ju väldigt nerväxlad (typ 1varv/sekund) så det borde inte vara så trögt att komma igång? Hoppas jag. Det sitter en motor i vardera ändan av växthuset och jag vill helst inte dubblera relä och transformatorer. Jag får helt enkelt testa.

För ungefär miljonte gången: tack för dina kunniga och snabba svar!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Längd 12v kabel
« Svar #3 skrivet: 12 maj-15 kl 10:22 »
Sedan kanske du av praktiska skäl använder en vanlig 3x1,5mm kabel, och då kan du ju parallellkoppla två av ledarna så blir det lite bättre.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 2 användare
von tratt, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser