Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lie – frågor  (läst 5032 gånger)

dfee

  • Inlägg: 155
Lie – frågor
« skrivet: 28 maj-07 kl 07:58 »
Så, jag hittade en gammal lie i ladugården och hade tänkt prova på den. Men damn vad kort den är! Vad brukar dom ha för längd? (relativt användaren?) tänkte om det är jag som håller den fel eller om det verkligen är den som är kort.

Tekniken, finns det hjälpmedel, bilder, filmer, eller dylikt på nätet?

Var köper man dessa? Om det skulle behövas en ny, eller nytt blad? Är det någon form av standard på infästningen, ser ut som om det är gjort för att bytas.

louise

  • Gäst
Re:Lie – frågor
« Svar #1 skrivet: 28 maj-07 kl 10:15 »
Jag undrar också! har lyckats tigga till mig fars lie på långlån. Men jag har alltid tyckt att bladet är felvinklat och man måste vara dvärg för att använda den. Arbetade på en fårfarm i Wales med att "lia", och bonden där ställde in lien till mig så att den skulle passa. Pappas lie är definitivt inte inställd så. Bladet är inte längs med marken, utan uppåt, och jag förstår inte hur jag ska "vinkla ner" det, ser inte ut som om det går att ändra. Har jag missat nån teknik som ändå passar med en sån som pappas?  Hur gör man?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Re:Lie – frågor
« Svar #2 skrivet: 28 maj-07 kl 20:30 »
dfee
Är det orvet eller lien som är för kort? Järn eller trä orv?

Det finns både smidda liar och plåtliar att köpas nya. Plåtliarna lär vara skräp. Klavan (tvingen som håller fast lien) är oftast tillräckligt stor för att passa de flesta liar. Sedan beror det på om hålet i orvet passar. Nyare orv av järnrör brukar ha flera hål så vad som helst passar. Förr hade de träkilar innanför klavan så man ställer vinkeln med att slå in olika stora kilar. På nyare klavar är det bara att lossa på skruven och ställa in.

Jag har själv det här med mått och vinklar på oklart så vi får hoppas någon vet. Det blir intressant att se. Säkert går det att prova sig fram.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Lie – frågor
« Svar #3 skrivet: 28 maj-07 kl 21:44 »
Ett annat tips när det gäller liar. Kolla om det anordnas någon "slåtterdag" i er närhet. Det brukar det göra här och ifjol läste jag att man kunde ta med sig sin egen lie så skulle man få hjälp av en kunnig för att bedöma om lien var ok eller inte.
« Senast ändrad: 28 maj-07 kl 21:45 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

  • Gäst
Re:Lie – frågor
« Svar #4 skrivet: 28 maj-07 kl 21:53 »
Ja men varför har de alltid slåttern i augusti? Så dags så dags..

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Lie – frågor
« Svar #5 skrivet: 28 maj-07 kl 21:56 »
Ja men varför har de alltid slåttern i augusti?

Annars har ju inte växterna som man månar om genom lie slåttern hunnit fröa av sig  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Lie – frågor
« Svar #6 skrivet: 28 maj-07 kl 23:50 »
Det finns en tråd (som jag inte hittar) här på alternativ med några snuttar från liefreaks.

Jag har en bok, "Lien och dess marker", där författaren går igenom hur man ställer in lien. Annars är nog bäst att fråga och se på hur "proffs" gör.
/Attis

dfee

  • Inlägg: 155
Re:Lie – frågor
« Svar #7 skrivet: 29 maj-07 kl 07:59 »
Det är handtaget som är för kort. Efter att ha hittat den här; http://www.scytheconnection.com/adp/snathmaking/3LG.gif inser jag att det måste vara gjord för en dvärg.

Var köper man smida lie:ar? Enda jag sett någonstans är en lie från fiskars, som nordpost och K-rauta säljer.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Re:Lie – frågor
« Svar #8 skrivet: 29 maj-07 kl 12:35 »
Orvet (skaftet) på bilden hade knaggarna (handtagen) åt fel håll. Knaggarna skall peka åt samma håll som lien. Jag tror Engelsmännen vänder knaggarna som på bilden.


Det finns ett företag någonstans kring Laihela (Laihia)eller Ylistaro i Finland som tillverkar smidda liar industriellt. Tyvärr vet jag inte om de säljs i Sverige.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Lie – frågor
« Svar #9 skrivet: 01 jun-07 kl 21:22 »
Det finns en tråd (som jag inte hittar) här på alternativ med några snuttar från liefreaks.

Jag har en bok, "Lien och dess marker", där författaren går igenom hur man ställer in lien. Annars är nog bäst att fråga och se på hur "proffs" gör.


Sök på "Lietips" så får du upp tråden.

Liefreaks: http://www.scytheconnection.com/adp/docs/introduction.html
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Lie – frågor
« Svar #10 skrivet: 01 jun-07 kl 21:23 »
Orvet (skaftet) på bilden hade knaggarna (handtagen) åt fel håll. Knaggarna skall peka åt samma håll som lien. Jag tror Engelsmännen vänder knaggarna som på bilden.


Det finns ett företag någonstans kring Laihela (Laihia)eller Ylistaro i Finland som tillverkar smidda liar industriellt. Tyvärr vet jag inte om de säljs i Sverige.

Även tyskarna hade knaggarna åt "fel" håll.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

geirh

  • Gäst
Re:Lie – frågor
« Svar #11 skrivet: 27 jun-07 kl 16:03 »

JGR

  • Inlägg: 32
    • Skåne
Re:Lie – frågor
« Svar #12 skrivet: 08 jul-07 kl 22:01 »
Jag har sett smidda liar på Harald Nyborg, men jag vet inte om dom har några längre.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser