Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självförsörjande i lägenhet  (läst 26507 gånger)

Användaren

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
Självförsörjande i lägenhet
« skrivet: 25 mar-13 kl 15:37 »
Odlar mina egna örter i köket, Dill, Persilja, Timjan osv, lite Chilifrukter mm. Har planer på att skaffa mig en liten olding med Micro grönsaker och ett par hinkar potatis också. så att det finns grönsaker hemma ;). bläddrade runt lite på Youtube här om dagen och hittade ett klipp med en tjej som har vaktlar hemma som dagligen kläcker ägg åt henne så nu kanske jag tänkte skaffa såna också,, såklart.
Någon som har tipps på vad man mer skulle kunna ha i en "självförsörjande" 2a (med balkong) i växt eller djur väg?

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #1 skrivet: 25 mar-13 kl 15:57 »
Vill inte låta allt för pessimistisk eller för den delen få dig att sluta med dina olika försök med lägenhetsodling mm. Men att bli självförsörjande i en lägenhet går inte. För att du skall kunna nå dit behövs det mark, ca: 2000m2/person. Däremot kan det ge dig kunskap och erfarenhet till den dagen du får lust eller möjlighet att flytta till något ställe som ger dig större möjlighet. Så sluta inte, men ställ dina förväntningar på en rimlig nivå.
Min bästa ägodel är min vedspis!

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #2 skrivet: 25 mar-13 kl 16:24 »
Håller med där, börja lite stilla och försök hitta en kolonilott eller annan liten täppa. Kanske hos någon bonde inte allt för avlägset.
Eller kanske din hyresgäst vill upplåta en yta som han då slipper sköta.  Så hade man det överallt förr.

Så finns det ju dom (men alldeles för få) som sår och planterar lite var som helst. Parker, rondeller och bullervallar kan va "lediga"  ;D  men sätt inget i vägen för parkförvaltningen. De röjer ner allt.  >:(
När något växer på allmän plats är det inte alltid den som skördar är den som sått  :-\

Om du har ett villaghetto i närheten brukar det finnas nånstans där detippar sitt trädgårdsavfall. Prova med att smyga ner några potatisar där och se om de finns kvar till hösten.
« Senast ändrad: 25 mar-13 kl 16:27 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Användaren

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #3 skrivet: 25 mar-13 kl 16:45 »
Räknar med att inte hela mitt närings behov blir helt täckt året runt. Men att jag kanske nu i sommar kan äta utav min egna sallad och krydda med mina egna örter mm, och hur långt kan jag ta det?
frukter? potatis? Vad finns det för annat smått förutom vaktlar?
Skulle skrivit en mer passande rubrik

vindensbonig

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #4 skrivet: 25 mar-13 kl 16:48 »
Potatis i hink går alldeles utmärkt .

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #5 skrivet: 25 mar-13 kl 16:52 »
Jag får en inre bild av en grönskande balkong, där växterna väller ut över kanterna.  Jag har sett en och annan sådan, så det går!  Kul att någon faktiskt vill odla för mat på en balkong, inte "bara" vackra blommor!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Användaren

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #6 skrivet: 25 mar-13 kl 16:59 »
Ska försöka få tag i finnsk färskpotatis och sätta. Helt otrolig färsk potatis "Siikli Peruna" världens godaste potatis vågar jag påstå.

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #7 skrivet: 25 mar-13 kl 17:03 »
Det går utmärkt att få en del av sitt näringbehov från balkongen. Jag har odlat tomater(fritt och i mitt balkongväxthus), gurka (växthus), aubergine (växthus), gyllenbär, paprika (inomhus), chili (inomhus), kryddor, ärtor, sallad, mangold och bönor i lägenhet. Saker har gått olika bra olika år men bästa har varit tomater som jag fick över 150 st en sommar, chili som jag fick över 200 st från en planta och bönor som ett år gav ganska stora mängder. Kryddor går att få ganska bra av, så bra man kan torka eller frysa och det räcker åtminstone halva året, säkerligen skulle man kunna öka denna del till nära nog fullständig självhushållning även på en balkong men jag är rätt nöjd att ha halva året som det är. Vaktlar har jag inga erfarenheter av, men det borde helt klart gå att ha liksom kaniner om man vill ha kött.
elliha.blogspot.com

Användaren

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #8 skrivet: 25 mar-13 kl 17:22 »
här är en länk om Hydrokultur. Alltså om att odla grönsaker i fönster i bostadshus
Britta Riley: A garden in my apartment

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #9 skrivet: 25 mar-13 kl 17:30 »
Potatis kan man odla på höjden. De flesta skaffar en hög bildäck, börjar med en decimeter jord eller två i botten, dit med 3 potatisar. Sen fylls det på med fler bildäck och mer jord allt eftersom blasten växer. På det sättet får man större skörd på liten yta.
Jag satte de första 12 potatisarna 2 februari, i en halvpall i verkstan. Då jag vägrar köpa mer värme än att jag håller frostfritt, så har de inte växt så mycke än, men tanken är att fylla på med pallkragar och jord, löv, gammalt hö, gräsklipp.......ja allt som är gratis. Kanske höjden kan bli bortåt en meter under jord, i st f. ett par decimeter som det är i ett potatisland.
Det finns också speciella säckar för att odla på dethär sättet men dem måste man köpa.  :o

Maria CS här på forumet hade en i odlingsgruppen som odlade tomater i ett fönster åt norr. Jisses vilka tomater!

http://permakul.blogspot.se/search?updated-min=2012-01-01T00:00:00-08:00&updated-max=2013-01-01T00:00:00-08:00&max-results=9
« Senast ändrad: 25 mar-13 kl 17:44 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Bonnafan

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #10 skrivet: 25 mar-13 kl 17:32 »
ja måste berätta detta när ja bodde i Borås för länge sedan,

så fanns det en förort till borås som heter Häsleholmen där bodde det mycket invandrare, (nä ja bodde inte där, ja bodde på landet)
så i alla fall dom var ju vana att odla sina egna grönsaker å rotfrukter, men dom fick ej göra detta där det var gräsmattor utanför hyreshusen, så dom grävde upp matjord där dom kom åt och kånkade upp detta till sina lägenheter å hällde ut detta på vardagsrummsgolven i tjockt lager å började odla där, detta skrevs hej vilt i dagspressen om detta, då bostadsbolagen blev vansinniga å det blev mycket rabalder,
men sådant man minns ju,,

det finns mycket knepigt folk i vår herres hage ju :)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #11 skrivet: 25 mar-13 kl 17:42 »
Sanslöst, vet inte om man ska skratta eller gråta. Kreativiteten känner inga som helst gränser.
Världen är verkligen en tillgänglig plats idag.
Tänk vilken kraft vi har, vi kan påverka varandra över hela jodklotet och skapa en bättre värld tillsammans.
Tanken svindlar.

Användaren

  • Inlägg: 10
    • Södermanland

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #13 skrivet: 25 mar-13 kl 17:49 »
ja måste berätta detta när ja bodde i Borås för länge sedan,

så fanns det en förort till borås som heter Häsleholmen där bodde det mycket invandrare, (nä ja bodde inte där, ja bodde på landet)
så i alla fall dom var ju vana att odla sina egna grönsaker å rotfrukter, men dom fick ej göra detta där det var gräsmattor utanför hyreshusen, så dom grävde upp matjord där dom kom åt och kånkade upp detta till sina lägenheter å hällde ut detta på vardagsrummsgolven i tjockt lager å började odla där, detta skrevs hej vilt i dagspressen om detta, då bostadsbolagen blev vansinniga å det blev mycket rabalder,
men sådant man minns ju,,

det finns mycket knepigt folk i vår herres hage ju :)

Klassisk gammal Klintbergare, innan det fanns mycket invandrare sa man att det var lantisar som flyttat till stan som gjorde det.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #14 skrivet: 25 mar-13 kl 17:55 »
Snyggt hittat, Användaren. Men det var "redia"  plankor de rekommenderade där.  ;D

Tänkte vidare på detdär med "busodling" på offentlig mark. Men om vi håller oss till potatis så växer de bra även ute i skogen. Gärna på ett några år gammalt kalhygge vid en stubbe. Kolla bara så det håller sig fuktigt någorlunda hela tiden.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Användaren

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #15 skrivet: 25 mar-13 kl 18:07 »
Ahh även kallat guerilla odling. Tänkte på en annan grej förut också, att det inte finns så mycket frukt träd, vilda bär buskar och typ örter eller annat ätbart i stockholms vildmark lixom. Eller kanske finns det och jag har missat?
rönnbär växer juh lite varstans. blåbär och lingon bara gå in en bit bland träden visst. men inget äppelträd att plocka åt sig ett äpple bara sådär på vägen till jobbet via parken.

joel123

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #16 skrivet: 25 mar-13 kl 18:21 »
Ahh även kallat guerilla odling. Tänkte på en annan grej förut också, att det inte finns så mycket frukt träd, vilda bär buskar och typ örter eller annat ätbart i stockholms vildmark lixom. Eller kanske finns det och jag har missat?
rönnbär växer juh lite varstans. blåbär och lingon bara gå in en bit bland träden visst. men inget äppelträd att plocka åt sig ett äpple bara sådär på vägen till jobbet via parken.


det finns "fruktförmedling" och liknande på facebook och andra sidor, där folk med fruktträd låter andra plocka för de själva inte vill/kan ta reda på frukten, kan ju va nått å kolla...
tex:
http://www.aktavara.org/Guide.aspx?f_id=73118
https://www.facebook.com/groups/240193612689388/

 

Användaren

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #17 skrivet: 25 mar-13 kl 18:28 »
Tackar Blev nyss medlem

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #18 skrivet: 25 mar-13 kl 18:30 »
Hydrokultur betyder i princip vattenodling, med åsyftandet att man inte använder jord, och att näringen finns i vattnet man ger växterna. Det förekommer i massor av former. Den längst "utvecklade" formen av hydrokultur är så utvecklad att den till och med bytt namn, till akvaponi.

I akvaponisk odling odlar man fisk eller andra vattenlevande djur i stället för att tillsätta växtgödningsämnen till vattnet man förser växterna med, och får på så sätt även animalisk föda. Det fiskarna avger är näring för växterna, och när växterna "tar sitt" renar de vattnet åt fiskarna.       

Fiskar är bra mycket mindre besvärliga att ha i lägenhet än vaktlar. Därmed inte sagt att det är helt besvärsfritt att odla matfisk i en lägenhet heller.

Att odla hydroponiskt och akvaponiskt kan vara väldigt mycket mer effektivt än vanlig jordodling, det skiljer vad gäller grönsaker ofta en faktor 3-4 mellan jordodling och hydroponisk odling.   





Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

vindensbonig

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #19 skrivet: 26 mar-13 kl 00:50 »
Det måste väll ändå va diskutabelt om det är då det krävs energi  den kostar ju hela tiden medan ett land inte kostar något bara lite omvårdnad ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser