Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes  (läst 5533 gånger)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #40 skrivet: 30 jan-19 kl 12:50 »
En kasett är effektivare. En öppen lösning blir mycket värme åt kråkorna

Postat med Alternativ.nu´s app


Svaret är nej. En kasett är i princip en plåtkamin insatt i en öppen spis.
Du tror förmodligen att jag talar om en öppen spis men jag talar om en helt inbyggd eldstad med endast en eldningslucka som hålls stängd vid eldning och en draglucka. Där själva grundprincipen handlar om att eld och rök är i direktkontakt med murningen som i sin tur värms upp och ger från sig litet värme i gången under många timmar.
Att sätta i en insats i en sådan skulle innebära att murkroppen inte värms upp........ och då blir det ingen värme att tala om.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #41 skrivet: 30 jan-19 kl 12:55 »
Din lösning är säkert bra TW, och rätt murad kan du ha god säkerhetsmarginal till de där 110-125 graderna. Men 17 m2 och osmidig sotare gör det kostsamt.

Isolering är den bästa lösningen.

Sotaren kan väl inte förbjuda någon att mura en eldstad och en skorsten?
Det finns inget förbud i lagstiftningen eller i nybyggnadsreglerna mot murade eldstäder och murade skorstenar och om en enskild tjänsteman börjar hitta på egna lagar för att tvinga fram marknadsmonopol åt sina kompisar då är de reglerna till för att brytas.


Fast på bara 17 kvadratmeter kan faktiskt ett litet oljefyllt elektriskt element bli mest ekonomiskt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #42 skrivet: 30 jan-19 kl 13:00 »
Ställ ett uppkapat oljefat i mitten och en upp och ner vänd stor tratt ovanför, med pipen upp genom taket.

Då kan du grilla korv om du blir hungrig också.

Pappa berättade att de hade så på en bilverkstad, när han var ung, och de eldade spillolja och allt skräp i tunnan.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #43 skrivet: 30 jan-19 kl 17:08 »
Tänkte bara dela lite till;
Nu idag efter några dagar med -10 till 18 över nätterna och ingen direkt sol på dagarna, så har tempen krupit ner till 3c i boden.

Jag kör dock bara på 500w effektläget justnu, så är snart dags att slå på knapp nr två.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #44 skrivet: 02 feb-19 kl 08:11 »
Tack rikard.
Jag lutar åt att få det så välisolerat jag kan och sätta in elvärme. Kika på en smartare styrning är åxå i planen.

Postat med Alternativ.nu´s app

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

von tratt

  • Inlägg: 1712
    • Skåne
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #45 skrivet: 03 feb-19 kl 15:07 »
Litet rum som används relativt sällan (?) och gärna ska bli varmt snabbt - någon slags värmefläkt / kupevärmare känns väl vettigast. Så kan du fjärrstyra den och dra på värmen lite innan du går dit också. Pilla med ved varje gång man ska fila till nåt, alternativt stå med jacka och stela fingrar pga inte orkar pilla och vänta: blä.

Det kan vara trist att behöva lyssna på en fläkt i och för sig.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13723
    • Medelpad
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #46 skrivet: 03 feb-19 kl 15:31 »
Å andra sidan kan man ju köra igång kupévärmaren några timmar i förväg och sen stänga av den när man väl börjar vistas i rummet. Ev ha en vanlig elradiator utan fläkt för att hålla värmen när det väl har blivit varmt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 3 användare
xaelanar, Be, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser