Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vet man om ullgarnet är superwash behandlat?  (läst 4300 gånger)

äppelmos på min nos

  • Inlägg: 109
Hur vet man om ullgarnet är superwash behandlat?
« skrivet: 03 nov-11 kl 14:59 »
Tänkte sticka ullbyxor till tygblöjor och har en massa garner jag fått hemma redan. De flesta är det ingen etikett på men jag har en påse garn som är av samma sort alltihop och etiketter på några nystan. Dom är det ett sånt där "ren ny ull" märke på, det står att det är ryagarn och märket är Sointu men det finns inga tvättinstruktioner alls.

Någon som vet hur det är då? Säger "ren ny ull" märket nånting eller? Hur brukar ni andra göra, stickar ni en bit och provar om det filtar sig sen?

Hoppas det finns någon blöjbyxexpert här.
Tacksam för svar!
Världen behöver fler rumpnissar!

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Hur vet man om ullgarnet är superwash behandlat?
« Svar #1 skrivet: 03 nov-11 kl 15:23 »
...jag  är ingen expert,så jag skulle göra som du skriver.. sticka en ruta på typ 10x10 cm och tvätta den och se vad resultatet blir.
Om det bara står ren ny ull så tror jag att det itne är superwash... så då krymper den alltså,och det ska väl blöj byxorna göra för att hålla vätan?

Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

edit

  • Inlägg: 60
  • Var sak har sin tid
SV: Hur vet man om ullgarnet är superwash behandlat?
« Svar #2 skrivet: 04 nov-11 kl 13:30 »
Tänkte sticka ullbyxor till tygblöjor och har en massa garner jag fått hemma redan. De flesta är det ingen etikett på men jag har en påse garn som är av samma sort alltihop och etiketter på några nystan. Dom är det ett sånt där "ren ny ull" märke på, det står att det är ryagarn och märket är Sointu men det finns inga tvättinstruktioner alls.

Någon som vet hur det är då? Säger "ren ny ull" märket nånting eller? Hur brukar ni andra göra, stickar ni en bit och provar om det filtar sig sen?

Hoppas det finns någon blöjbyxexpert här.
Tacksam för svar!


jag tror det brukar stå på nystanet om det är superwash.......
Jaghardetgött!!

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hur vet man om ullgarnet är superwash behandlat?
« Svar #3 skrivet: 07 nov-11 kl 20:24 »
Är det ett ryagarn så är det förmodligen inte superwashbehandlat. Det är för garner som man tillverkar kläder av. Och dessutom är det ju ett säljargument, så då hade det säkerligen stått angivet på banderollen.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Mallis

  • Inlägg: 61
    • Västergötland
SV: Hur vet man om ullgarnet är superwash behandlat?
« Svar #4 skrivet: 18 nov-11 kl 17:50 »
Det brukar vara noga utmärkt på banderollerna men annars så prova att tova det i maskinen. Har för mig att superwash är lite glattare i känslan än vanligt ullgarn. Men jag vågar inte lova...

Trivial

  • Gäst
SV: Hur vet man om ullgarnet är superwash behandlat?
« Svar #5 skrivet: 18 nov-11 kl 17:54 »
Det finns ullgarn som inte filtar sig trots att de inte är superwash, så för att vara säker så tror jag att det bästa är att sticka ett par provbyxor och försöka filta till dem. Går det så är de ju klara :)

äppelmos på min nos

  • Inlägg: 109
SV: Hur vet man om ullgarnet är superwash behandlat?
« Svar #6 skrivet: 12 jan-12 kl 18:52 »
Det finns ullgarn som inte filtar sig trots att de inte är superwash, så för att vara säker så tror jag att det bästa är att sticka ett par provbyxor och försöka filta till dem. Går det så är de ju klara :)

Gjorde så för jag är alldeles för lat för det där med provlappar tyvärr.  Kunde ju gått åt skogen men de blev jättebra och filtar sig så fint så.... :). Är mycket bättre med dom än PUL-byxorna med kardborreknäppning som vi körde med först. Har knåpat ihop ytterligare ett par nu och ska nog sticka vidare, det var ju roligt.   
Världen behöver fler rumpnissar!

Trivial

  • Gäst
SV: Hur vet man om ullgarnet är superwash behandlat?
« Svar #7 skrivet: 13 jan-12 kl 17:48 »
Kul att det gick bra! Och visst är det härligt när lathet belönas :)

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Hur vet man om ullgarnet är superwash behandlat?
« Svar #8 skrivet: 27 dec-23 kl 17:22 »
Dom är det ett sånt där "ren ny ull" märke på, det står att det är ryagarn och märket är Sointu men det finns inga tvättinstruktioner alls.
Nu är ju detta en urgammal tråd, men kanske nån annan surfar in här i jakt på info, så jag tänkte höja ett litet varningens finger.
Väldigt många äldre "ryagarn", "plädgarn" och andra icke klädgarner är behandlade med Mitin, Eulan eller annat för att göra dem malsäkra. Det står i så fall på etiketten, ofta typ "varaktigt malsäkrat" eller liknande. Man kan hitta dem på olika loppisaffärer och dylikt. Ullen är behandlad med dessa medel i samband med färgningen och de sitter lika hårt fast som färgen. De tvättas eller vädras alltså inte ur, någonsin. Däremot följer de med fibrer som lossnar och andas in, eller åker ut med tvättvattnet, i miljön.
Dessa kemikalier är INTE att rekommendera till nån, och allra minst småbarn. De är som DDT. Läs här: https://www.kemi.se/rad-till-privatpersoner/kemikalier-i-material/textil---rad-till-privatpersoner#h-Aldretextilierkaninnehallabekampningsmedel eller här: HANDBOK I SÄKRARE ÅTERBRUK - Avfall Sverige https://www.avfallsverige.se/media/mbpdo5wv/handbok-i-sa-krare-a-terbruk.pdf.
Helst bör man alltså lämna dem till kommunens insamling för farligt avfall. Och det gäller även äldre filtar typ Viola Gråsten från Tidstrand m.fl.
Nu vet ju inte jag om just dina garner var såna av äldre typ, men som jag skrev, nån annan kanske behöver få veta detta. ❤


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser