Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog  (läst 12916 gånger)

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #80 skrivet: 08 aug-18 kl 21:24 »
Bra inställning! Då är det nog smidigast att köra en bensinare på alkylatbensin eller diesel på hvo.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #81 skrivet: 08 aug-18 kl 21:54 »
Det blir nog till att testa E85 iallafall. Akrylatbensin är för dyrt och HVO verkar inte finnas i närheten av Kopparberg där jag ska ha traktorn. Ska kolla lite noggrannare iofs.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #82 skrivet: 08 aug-18 kl 22:12 »
Den här kan du förmodligen köra på direkt som det är i en dieseltraktor och lite billigare än diesel. Går nog att hitta billigare också om man söker.
Tänk på att en diesel drar mindre än en bensinare eller E85 och oftast är driftsäkrare.

https://outofhome.se/rapsolja-10l-dunk-pedros

För tre år sen, när jag var i Tyskland köpte jag rapsolja på Aldi, för 3 kr litern och hällde direkt i tanken på en gammal Mercedes och det var inga problem, förutom att man blev hungrig av att det luktade gatukök av bilen

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #83 skrivet: 08 aug-18 kl 22:27 »
Den här kan du förmodligen köra på direkt som det är i en dieseltraktor och lite billigare än diesel. Går nog att hitta billigare också om man söker.
Tänk på att en diesel drar mindre än en bensinare eller E85 och oftast är driftsäkrare.

https://outofhome.se/rapsolja-10l-dunk-pedros

För tre år sen, när jag var i Tyskland köpte jag rapsolja på Aldi, för 3 kr litern och hällde direkt i tanken på en gammal Mercedes och det var inga problem, förutom att man blev hungrig av att det luktade gatukök av bilen
Körde du på 100% rapsolja? Hur är det med algtillväxt mm i rapsolja? Vad är nackdelarna?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #84 skrivet: 08 aug-18 kl 22:31 »
Hur är det med gamla bensintraktorer, går de att köra på blyfritt eller måste de göras om eller tanka blyersättning?

Det var ju inte förrän i mitten av 50-talet som blyad bensin började säljas i Sverige, så traktorer med motorer som är konstruerade före ca 1954 bör klara sig bra utan blyersättning.
Praktisk erfarenhet visar att de motorer för blyad bensin som verkligen får problem utan blyersättning, är dels luftkylda motorer (t ex VW), och dels extrema lågprismotorer som inte har några insatsventilsäten alls utan där sätena är frästa direkt i gjutjärnet i toppen (Ford/Saab V4, gamla Skoda med svansmotor mm). Volvomotorer som t ex B16 och B18 klarar sig utmärkt så länge de inte körs mycket hårt. Och de Volvomotorer som var speciellt gjorda för traktorer (D4B, CB22 m fl) är i största allmänhet mer välbyggda och påkostade än samtida personbilsmotorer, och borde rimligtvis inte ha sämre material i ventilsätena.
För säkerhets skull kan det dock vara klokt att börja med en noggrann ventiljustering och sedan hålla noggrann koll på ventilspelet. Om spelet börjar minska på en avgasventil tyder det på att den är på väg att äta sig in i sätet.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #85 skrivet: 08 aug-18 kl 22:38 »
Körde du på 100% rapsolja? Hur är det med algtillväxt mm i rapsolja? Vad är nackdelarna?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Alger och sånt kan trivas i rapsolja, under förutsättning att fukt också finns närvarande. Ser man till att rapsoljan är absolut vattenfri och att det inte kan komma in fuktig luft genom tankventilationen (t ex genom att montera på ett torkfilter med silicagel på den), så bör det inte bli några problem av det slaget. Dock ska man ju komma ihåg att alla vegetabiliska oljor är färskvara som inte bör lagras flera år. Den är olämplig i fordon och maskiner som bara körs säsongsvis och kanske blir stående ett halvår åt gången med samma bränsle i tanken.
Det verkar också som om rapsolja (och RME) är mer känslig än fossil diesel för kemisk nedbrytning om vissa metaller (framför allt koppar) finns närvarande. Man bör se till att det inte finns kopparrör i bränslesystemet, och minska mängden förskruvningar och delar av mässing och andra kopparlegeringar så mycket som möjligt.  Det verkar också som om bränsletank av plast är att föredra framför stål.

En allvarlig nackdel med rapsolja som motorbränsle är ju att den stelnar vid ungefär +10 grader. Den är alltså helt oanvändbar vintertid om man inte kan ha fordonet i varmgarage och ordna uppvärmning av tank, bränslefilter mm under körning.

Ett annat problem är att den har tendens att koksa igen spridare, förkammare mm på vissa motortyper.

RME har bättre vinteregenskaper och ställer inte till med värre koksproblem än fossil diesel.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #86 skrivet: 08 aug-18 kl 23:12 »
Nej :-) Men jag tycker att jag (när jag bara är en person med en lite för stor trädgård och inte behöver bruka för mitt uppehälle) ska försöka köra mina leksaker så miljövänligt som jag kan.

Förstår dig mer än väl.
Samtidigt så får man se en skvätt på hur mycket du kommer använda din traktor.
Jag använder min gamla terrängbil som gårdsbil, utan skiften att putsa och grannen sköter snöröjningen så går den ca 10 timmar om året, du kanske kommer upp i 40.
Då behöver du ett lagringsbeständigt bränsle. Vanlig diesel är bäst. Inte något av de nya som drabbas av både det ena och det andra.
Bensin blir oxå gammal och tappar tändvillighet, med den lagstadgade inblandningen av E85 kan även ställa till det.

Personligen så kör jag hellre på riktiga bränslen. Aspen är närapå dubbelt så dyrt än bensin och med några tusen kvadratmeter att klippa så måste jag se till kostnaden. Tyvärr.
Dessutom får jag en jäkla huvudvärk av avgaserna från den.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #87 skrivet: 09 aug-18 kl 06:59 »
Det är så och jag har lätt för att nörda in på nåt. Jag gillar Grållen och ska bara slå en äng med den så det kräver inte nån stor traktor eller fyrhjulsdrift och lågväxel. Det har jag på jeepen om det skulle behövas.
En annan fråga är om någon här har kört sin traktor på e85. Jag kan se på maskinisten.net att det finns de som gör det men jag är osäker på vilken motor de har. Tea- eller tedmodellen. Jag skulle göra det för miljöns skull. Jag kör redan wranglern på e85 och den går kanon. Det enda jag gjort är byta spridare.

Ursäkta om jag är tjatig, men du missar poängen. Man behöver varken många hk eller 4wd för att slå gräs med slåtterbalk. Har man många års erfarenhet går det så klart att göra med en grålle utan för mycket problem också. Men du har ingen erfarenhet och knivslåtter + grålle eller motsvarande föråldrad traktor är det som kräver mest erfarenhet när det gäller att slå gräs, betydligt mer än moderna apparater med roterande knivar. Tänk på det när du får anställa någon att gå bredvid och rensa balken nästa år.

Det är ju inte heller otänkbart att du blir femjävlig på att slipa knivar, justera fingrar och ställa in balken. Har du dessutom grässorter som är lättslagna kommer det säkert fungera.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #88 skrivet: 09 aug-18 kl 08:15 »
Körde du på 100% rapsolja? Hur är det med algtillväxt mm i rapsolja? Vad är nackdelarna?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Första gången jag tankade ren rapsolja var det lite diesel kvar i tanken, men efter 10 tankningar, var det nog inte många promille diesel kvar.
Nackdelen var att det luktade gatukök och jag kände mig hungrig.

Har aldrig haft problem med alger i något fordon jag varit inblandad i som stått stilla från några månader till 20 år och varit tankat med allt möjligt.
Däremot har jag haft algtillväxt utvändigt på saker som varit i södra Sverige eller legat i nån sjö.

Har aldrig haft problem med de olika saker Torbjörn nämner.
Vet inte om det beror på att jag mest kör Mercedes och de tyngre fordonen är Scania och Volvo eller om andra har otur, medan jag har tur.
Kanske det är dags att köpa en trisslott?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #89 skrivet: 09 aug-18 kl 08:20 »
Främsta orsaken till att du slipper alger i diesel är nog att du bor i inlandet med lägre luftfuktighet och kallare klimat än vid kusten. Och så kanske du har klarat dig ifrån klåparreparerade eller -ombyggda dieselfordon där det förekommer bränsleledningar av koppar, dieselnedbrytningen pga koppar förväxlas ofta med algproblemen.

Det verkar också som om algproblemen är värre för dem som har egen farmartank (som kanske står framme i solen, blir het på dagen och kall på natten, så den "andas" och får in stora mängder fuktig luft varje kväll), än för de som tankar på macken allteftersom bränslet behövs.  Har man egen tank ska den vara nedgrävd eller stå i en källare med jämn temperatur.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #90 skrivet: 09 aug-18 kl 09:14 »
Jag bor ju i södra Sverige, fastän inte i kusten, och jag har haft diesel (allt från gammal svavelrik till 100% RME) stått i tankar, dunkar och fordon, och inte haft något problem annat än med Grållen. Den har mässing och koppar om vartannat, och där ser man hur dieseln blir ärgfärgad och bildar ett skinn.

När jag gjort rent farmartankar har det stått en skvätt vatten i botten, men dieseln däröver har varit fin.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #91 skrivet: 09 aug-18 kl 22:15 »
Nå, hur det nu är med allt så har jag iallafall fått en massa bra svar. Jag ska försöka lär mig så gott det nu går att slå ängarna på ett bra sätt med dieselgrållen och slåtterbalken jag köpt. Tid kommer jag att ha så det räcker. Iallafall nästa sommar. Hur det blir i höst får vi se. Kanske tubbar jag någon granne att hjälpa/lära mig? Om inte annat är det ju ett bra sätt att lära känna folk. Tack igen för hjälpen :-)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #92 skrivet: 09 aug-18 kl 22:29 »
Det finns dom som lärt sig det helt utan föregående erfarenhet.
Som jag tolkar det så handlar det bara om välja rätt växel och varvtal så att det blir en jämn och fin hastighet.

Lycka till!  :)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #93 skrivet: 09 aug-18 kl 23:26 »
Håller med skogsvilde! Vassa knivar är bra men inte helt nödvändigt om man kör sakta.


Smörj allt som går att smörja på balken, efter varje dags körning. Gör rent och smörj efter säsongen. Skaffa reservknivar och grejer för att byta dem. Byt snarast när nån blir skadad. Det går inte att klippa sten.  ;)  Jag vet...
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #94 skrivet: 10 aug-18 kl 22:04 »
Främsta orsaken till att du slipper alger i diesel är nog att du bor i inlandet med lägre luftfuktighet och kallare klimat än vid kusten. Och så kanske du har klarat dig ifrån klåparreparerade eller -ombyggda dieselfordon där det förekommer bränsleledningar av koppar, dieselnedbrytningen pga koppar förväxlas ofta med algproblemen.

Det verkar också som om algproblemen är värre för dem som har egen farmartank (som kanske står framme i solen, blir het på dagen och kall på natten, så den "andas" och får in stora mängder fuktig luft varje kväll), än för de som tankar på macken allteftersom bränslet behövs.  Har man egen tank ska den vara nedgrävd eller stå i en källare med jämn temperatur.
Fram tills nyss är detta helt fel för de flesta. Farmartankar har nästan alltid fyllts med blankdiesel och därmed inga algproblem som kan uppstå när man tankat på mack där det nästan alltid är inblandning i dieseln. 
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #95 skrivet: 12 aug-18 kl 13:11 »
Fram tills nyss är detta helt fel för de flesta. Farmartankar har nästan alltid fyllts med blankdiesel och därmed inga algproblem som kan uppstå när man tankat på mack där det nästan alltid är inblandning i dieseln.

Ja, jag har fått problem ett antal gånger då jag tankat på mack, men aldrig från hemmalagrad soppa.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #96 skrivet: 30 aug-18 kl 18:20 »
Tyvärr har jag inte varit på forumet på länge och missat denna tråd.

Varför ska du slå hagen med slåtterbalk? Är det mycket grönmassa får du nog en del kvar som sätter sig i balken nästa år. Ska du ta bort det får du hålla på ännu mer med det.
Och du har alltså redan köpt grållen? Synd.
Fyrväxlad, ingen dubbelkoppling, hydraulpumpen går bara när hjulen går eller du har den i neutral. Ingen positionsreglering av trepunktslyften, bara dragkraftsreglering så du får endera släppa det i backen eller att det åker i toppp (i princip, går väl att "gillra" med det). Dessutom är trepunktslyften väldigt svag i den.

Att slå av någon äng/hagmark och inte ta reda på gräset, det görs med betesputs och det är grållen lite för klen för. Samt ofta fel kraftuttagstapp (du verkade ha adapter).

MF35 fick många förbättringar och med de sista modellerna (35X) så hade den bra motor, kraftig trepunktslyft, dubbelkoppling, positionsreglering, hög/låg-växellåda. 135:an förbättrade en del av det där och kom också ofta med vettigare hytt.
Finnas andra märken med men brytpunkten för att rekommendera något tycker jag går i en senare MF 35:a. Om det är MF-spåret man är inne på.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #97 skrivet: 30 aug-18 kl 20:37 »
Håller helt med Aqualize. Men vi pratar faktiskt 1,5ha som skall slås en gång per år. Jag tror det går bra med lugn och tålamod och välskärpta knivar på balken.

Storpotaten

  • Inlägg: 146
    • Småland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #98 skrivet: 31 aug-18 kl 17:08 »
Köp en Snöskyffel å en Lie å va som en Alternativare,,
Är en Man som kan Allt Förutom att Inte Föda barn,,

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #99 skrivet: 01 sep-18 kl 11:07 »
Om det är en diseltraktor du har ska du inte försöka köra på e 85.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Be, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser