Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alkylatbensin?  (läst 6081 gånger)

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Alkylatbensin?
« skrivet: 28 feb-07 kl 18:16 »
Halaj!

Någon som vet vad det egentligen är för skillnad på den miljövänliga alkylatbensinen och den vanliga som man får ur pumpen på macken?

Jag håller på och grejar med min Belos och köpte en 5-litersdunk. 139:- spänn!
28 :- per liter! Det är inte så att jag nu får äta nudlar och makaroner denna månaden, men när jag känner att jag blir pungslagen så blir jag sur!

Är den så mycket bättre (för miljön) att det går att rättfärdiga det högre priset?
Och vem tar detta ca 17:- pålägg? Är det staten eller försäljningsstället?

//T

signe

  • Inlägg: 498
Re:Alkylatbensin?
« Svar #1 skrivet: 28 feb-07 kl 19:26 »
Det är inte bara för miljön den är bättre utan också för den som hanterar redskapet. Det märker man inte minst om man går bakom en slåttermaskin i en timme. Vissa mackar säljer alkylatbensin i pump och då kostar den nästan som vanlig bensin. Det är smådunkarna som blir dyra.
http://www.statoildetaljhandel.se/file_archive/produktinformation/Alkylatbensin.pdf

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Alkylatbensin?
« Svar #2 skrivet: 02 mar-07 kl 09:42 »
Halaj!

Tackar för svar!

När jag hällde i det i tanken så kände jag att den luktar klart mindre än vanlig bensin, så någon skillnad är det väl.
Och Belosen verkar gilla den också, hon puttrar så glatt så.

Det är alltså försäljningsstället som profiterar på folks vilja att bidra till en bättre miljö.
Visst kostar hanteringen med smådunkar mer, men inte f-n kostar en 5-litersdunk med batterivätska 140:- trots att det är samma hantering.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
Re:Alkylatbensin?
« Svar #3 skrivet: 07 mar-07 kl 10:31 »
Själv får jag huvudvärk och irriterade luftvägar av alkylaten, så jag kör numera med vanlig bensin.

vilde

  • Inlägg: 140
    • Skåne
Re:Alkylatbensin?
« Svar #4 skrivet: 07 mar-07 kl 13:53 »
Jag har hört någon gång att alkylatbensinen är framställd via destilering som är ett äldre sätt att framställa bensin och som ger en ren besinnare mycket renare än den moderna och antagligen billigare metoden som kallas krackning. Jag tror att krackning är en metod där man med hjälp av kemikaler får fram bensinen ur oljan, det ger mer och billigare bensin men också mer oren och mindre hållbar bensin. Rätta mig gärna om jag har fel.
Väldigt många av de problem som finns med svårstartade gräsklippare på våren är att bensinen helt enkelt är för gammal, den moderna krackade bensinen håller inte särskillt länge. Alkylatbensinen däremot håller sig mycket längre och kostar mer att tillverka också, vilket bidrar till det högre priset.
Jag kör med alkylatbensin på motorsågen då man verkligen står mitt i avgaserna när man jobbar. Renare bensin=renare avgaser. Jag betalar mellan 17 och 18 kronor litern för påfyllning av min 5 liters dunk.
« Senast ändrad: 07 mar-07 kl 13:54 av vilde »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Alkylatbensin?
« Svar #5 skrivet: 08 mar-07 kl 11:35 »
Visst är denna bensin dyrare, men jag har aldrig vanlig modern bensin i motorsåget, jag mår illa av oset.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

teufel

  • Inlägg: 406
Re:Alkylatbensin?
« Svar #6 skrivet: 05 apr-07 kl 15:11 »

När man ändå pratar "svårstartade gräsklippare på våren", så kan jag nämna vad min mopedreparatör sa:
En anledning till att 95-oktanig bensin degraderas, är att den innehåller 5% etanol, som tydligen snabbar på degraderingsprocessen.
Huruvida det är sant eller inte, vill jag låta vara osagt, men han sa så i alla fall. Därför rekommenderade han mig också att bara tanka 98 oktan i moppen, då den inte innehåller etanol.

Finns det någon kemist här som kan reda ut begreppen? :)

Hur påverkar det högre oktantalet förresten motorn? Höjs effekten, eller vad? Vad händer om man tankar V-power i? :)

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Alkylatbensin?
« Svar #7 skrivet: 05 apr-07 kl 18:23 »
Halaj!

Jag är inte kemist, utan maskinare, men däremot har jag ett brinnande motorintresse.

Vissa kallar bensin för soppa och det är precis vad det är; en blandning av diverse brännbara vätskor. Bl.a. innehåller den lättflyktiga ämnen som har väldigt låg kokpunkt. Dess funktion är att snabbt förångas i förbränningsrummet vid kallstart.
De är lättantändliga och tänder det övriga bränslet, iaf vid kallstart. Jämför med tändhatten i en hagelpatron t.ex. Det är just detta som är problemet med de lättflyktiga ämnena, att de är lättflyktiga. När du ställer in gräsklipparen för vintern så avdunstar de via tanklocket och kvar blir bara de ”tyngre” kolvätena. Man säger att bensinen har blivit ”gammal” och det är därför klipparen är svårstartad på våren.

Detta har ingenting med etanolen att göra. När man tog bort blyet ur bensin (som var smörjande men främst oktanhöjande) så började man att tillsätta etanol istället, för att få upp oktantalet. Etanol har ett oktantal på 105-110, minns inte så noga.
Det ligger till hands att misstänka att 98 bensin innehåller mer etanol än 95, fast jag vet inte.

Att tanka bensin med högt oktantal höjer inte effekten såvida du inte har en knacksensor på motorn. Slöseri med pengar.
V-power vet jag inte vad det är.

//T

teufel

  • Inlägg: 406
Re:Alkylatbensin?
« Svar #8 skrivet: 06 apr-07 kl 10:48 »
Hej!

Enligt
http://www.statoildetaljhandel.se/file_archive/produktinformation/E85.pdf
så innehåller inte den 98-oktaniga bensinen någon etanol alls. Vet inte hur det är med de övriga bolagen, men i andra sammanhang har Svenska Petroleuminstitutet pratat om att man försöker hålla sig till Svensk Standard, för konsumenternas skull, vilket innebär att man som konsument bara behöver bry sig om beteckningen på pumpen, och i överenskommelse med motorfabrikanterna ska detta vara tillräckligt.

Om etanolen höjer oktantalet, skulle det alltså vara så att 95-oktanig bensin med 5% etanolinblandning (som enligt Petroleuminstitutet numera säljs överallt utom på Gotland), skulle ha ett högre oktantal än 98 oktanig bensin.

V-power är Shells "superbränsle" som ska vara speciellt framtaget till lite kraftigare motorer. Lista över bilmodeller där tillverkaren rekommenderar V-power finns här:
http://www.shell.com/home/Framework?siteId=se-sv&FC2=/se-sv/html/iwgen/leftnavs/zzz_lhn3_3_0.html&FC3=/se-sv/html/iwgen/produkterandtjanster/produkter/branslen/bensinrek_050826.html

Huruvida V-power skulle vara något bra eller inte, råder det delade meningar om. Någon påstod att enda fördelen i realiteten med V-power är att den bensinen under hela utvecklingsprocessen fram till pump hålls helt borta från övriga bensinkvaliteter, vilket kan minska risken för skit och beläggningar i motorsystemet.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Alkylatbensin?
« Svar #9 skrivet: 06 apr-07 kl 22:39 »

Om etanolen höjer oktantalet, skulle det alltså vara så att 95-oktanig bensin med 5% etanolinblandning (som enligt Petroleuminstitutet numera säljs överallt utom på Gotland), skulle ha ett högre oktantal än 98 oktanig bensin.

Halaj!

Hur kan du säga så?
Hur vet du vilket oktantal bensinen har innan etanolen hälls på?
Jag är tveksam till att man kan räkna enligt följande, men iaf, enligt hävstångsregeln skulle man få: (1-0,95)*105+0,95*95=95,5
Med förutsättningen att etanol har oktantalet 105, bensinen 95 och man har 5% inblandning.

Vad gäller V-power så började jag att räkna om värmevärdet från kWh/l till Mj/kg, men kroknade på halva vägen.

//T

Lingon

  • Inlägg: 45
Re:Alkylatbensin?
« Svar #10 skrivet: 09 apr-07 kl 19:07 »
Alkylatbensin framställs av överskotts gas från råolje destillering och krackning och är den renaste petroleum produkt som går att få fram.Kör själv på Aspen miljöbensin inom jobbet och märker en stor skillnad emot när man använder vanlig oljeblandad bensin.Priset sjunker om man köper större mängd på "lösvikt" ex köper 25liter på medhavd dunk då kostar den ca16-17kr litern!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Jon.b, LimJans, Stengrim, Valpen001, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser