Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  atv/fyrhjuling på gården.  (läst 12939 gånger)

Rubensgården

  • Gäst
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #20 skrivet: 02 okt-13 kl 20:28 »
En nackdel med fyrhjuling på väg är nog att man nästan i alla fall måste ha en bromsad vagn eftersom den obromsade vikten inte får överstiga dragfordonets bruttovikt. Sen är jag skeptisk till maskiner med så liten hjuldiameter. Behövs inte många överfarter för att få körskador eftersom diametern går in kvadratiskt i en bärighetsformel. Annars är det trevliga maskiner för alla möjliga uppgifter. :)

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #21 skrivet: 02 okt-13 kl 20:51 »
En nackdel med fyrhjuling på väg är nog att man nästan i alla fall måste ha en bromsad vagn eftersom den obromsade vikten inte får överstiga dragfordonets bruttovikt. Sen är jag skeptisk till maskiner med så liten hjuldiameter. Behövs inte många överfarter för att få körskador eftersom diametern går in kvadratiskt i en bärighetsformel. Annars är det trevliga maskiner för alla möjliga uppgifter. :)
Tror det är halva atv's vikten för släpet som gäller för mc. Och inte bredare än fordonet. Det första problemet för släp på vägen är att registrera sin atv med dragkrok.
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

Rubensgården

  • Gäst
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #22 skrivet: 02 okt-13 kl 21:05 »
Naturligtvis får man inte dra mer än vad fordonet är konstruerat för. Är den traktorreggad får den dra sin egen bruttovikt så länge den är byggd för det. Allt detta gäller ju också vid färd på allmän väg ;)

Skogsola

  • Gäst
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #23 skrivet: 08 dec-13 kl 10:35 »
 Se upp med traktorreggade atv. Man har ju trott i sitt stilla sinne att de har byggt om transmissionen och spärrat högväxeln. Men det enda som tillverkarna gör är att ställa om tändningen så att maskinen blir så slö att den inte når 40 knyck. Det tar de några tusen extra för och så får man  betala några tusen till för att få det i ursprungsskick så maskinen blir körbar.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #24 skrivet: 28 dec-13 kl 15:11 »
Vi har en Arctic Cat 500 -02 på gården. Även ett lite större koniskt plogblad som funkar bra att ploga gårdsplanen med. Snökedjor är dock att föredra
 Har även en hemmabyggd tippkärra som man har haft mycket nytta av. Brukar också harva ridbanan hos mina svärföräldrar.
Ska även försöka transportera lite timmer bara jag hittar nån bra kärra

Nu har ju jag aldrig ägt nån kina-fyrhjuling men jag valde iaf att satsa på en lite mer kvalitetsmaskin, även fast de såklart är dyrare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 3 användare (3 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser