Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  atv/fyrhjuling på gården.  (läst 12940 gånger)

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
atv/fyrhjuling på gården.
« skrivet: 10 sep-13 kl 10:31 »
jag skulle vilja att ni med erfarenhet av dylika tingestar bollar lite smått och gott om dessa i denna tråden.
blev väldigt sugen på en sån efter jag varit på besök hos en ägare till en sådan, tänkte ha min till att dra lite småvagnar och skotta sö mm.

Xoot

  • Gäst
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #1 skrivet: 10 sep-13 kl 11:03 »
Prislappen kan minst sagt variera.
Bra hjulingar finns från 10tusenkronor och upp över 100tusenkronor.

Men du måste först fundera på vad du vill ha och vad den får kosta.

Diffspärr, mekanisk eller elektrisk, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift, hög och lågväxel, superlågväxel,
Diesel, Bensin, Direktinsprut, Förgasare, Stel bakaxel, Delad bakaxel, Växellåda.

Detta känner du utifrån behovet. Återförsäljare brukar ibland hålla terräng-prova-på-dagar.
Kan ju vara nödvändigt för oss alla ibland eller den som helt enkelt inte vet något alls.

Diffspärr, fyrhjulsdrift, förgasare, bensin, ej hög/låg, stel bakaxel funkar bra här.
Då drar jag stockar, klättrar över sten och ner i lera, skyfflar strö och snö, fraktar bakdel osv.

En 200cc tappar fästet långt innan den inte orkar mer eller mindre oavsett underlag och däck.
Men överlag har ju många 400cc eller mer. Förresten, tänk också på hur den ska vara reggad.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #2 skrivet: 10 sep-13 kl 18:33 »
Ytterligare en sak att tänka på är om man ska köpa ny, bättre begagnad eller sämre begagnad. Och ännu en till om man ska betala dyrt för en fyrhjuling av kvalitetsmärke eller betydligt mindre för en av skumt kinamärke med på papperet samma prestanda.

Halte

  • Gäst
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #3 skrivet: 10 sep-13 kl 19:09 »
Fyrhjulingen är den mest använda maskinen på min gård. Gör i princip allt med den utom just att skotta snö.. Har testat det men jag tyckte bara det var bökigt och oeffektivt.

Kör balvaagnar med den, drar 1 ton utan problem. Kör ut all ved ur skogen med den, vattenvagnar till djuren, stängselrundor, materialtransporter, släpa älgar,  dra upp fastkörda bilar..

Har två traktorer men de använder jag bara till höskörden och gödselspridning,  resten fixar fyrhjulingen

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #4 skrivet: 10 sep-13 kl 19:21 »
Här finns en Outlander 800 som används flitigt!

Kör vatten i fastspänd tunna på "pakethållaren" till djuren i hagar en bit från gården, kör stolpar, plogar snö,
drar ut stock ur skogen, den körs på tävling och vi leker på isen med den på vinter :D
mm mm

Har inga stora odlingar/åkrar som plöjs eller gödslas för maskin så jag klarar mig långt med en ATV.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #5 skrivet: 11 sep-13 kl 08:20 »
precis så som ni beskriver så hade jag tänkt mig användningen,jag var hos en vän som demonstrerade en atv och jag blev väldigt impad,har några ha mark så det är frågan om snöskottning ,köra fram ved,transport av div material,stängsel mm,köra sten,ja listan kan ju göras lång.
jag har en liten trädgårdstraktor som jag sammlat på släp och vagnar till, men inser att kapaciteten inte kommer räcka,lär göra av med massa drivremmar och så går den så sakta,har läst en del på atvforumet sen i går,ja det är visst en fråga om hur den är reggad också,har inte satt mig in i det än men inser fördelarna med att ha den i register och försäkrad och så,har ca 3 km till affären så då kunde man ju använda den till lite sådan transport också,lite naiv så trodde jag 10000kr skulle räcka men en surf på blocket så verkar 4 hjulsdrift mm, det som jag skulle vilja ha,de börjar på 30000kr.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #6 skrivet: 11 sep-13 kl 08:38 »
Ni som skrivit ovan vad ni använder den, skulle ni vilja komplettera med beskrivning av era maskiner, typ 2/4WD, motoreffekt etc?

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #7 skrivet: 11 sep-13 kl 08:51 »
en fråga till som dök upp! ni som har vinsch,funkar det att dra fram stammar genom skogsmark med de?

Xoot

  • Gäst
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #8 skrivet: 11 sep-13 kl 09:23 »
Min första maskin var en Loncin(Sånt som kallas för kinaskit) på 250cc med frontvinsch från Jula.
Bakhjulsdriven och ingen lågväxel. Tror den hade runt 22hästkrafter. Men man körde ju på 1an och 1an mest.

0,5HA skog har skogats ner till äng som numera körs med slåtter, bakom fyrhjulingen.
Marken består till hälften av gyttja. Skogen var 45år och träden därefter. ALLT drogs iväg. Kronorna lämnades.

Lantbruksredskap som fastnat i sly och lera. 2-3-radiga sättare. Upptagare till potatis. Slåtter osv. Rätt tungt.
Allt drogs loss med vinsch eller slets loss med ren motorkraft. Likaså släpvagnar på något ton, iofs planmark.

Med lite tur kostar maskinen max 8.000kronor på blocket. Loncin 200, Loncin 250, Lifan 250.
Bra service och extremt lågt lufttryck i bakdäcken tillsammans med grym förarplanering är grejen.

Körde senare en Linhai300 4x4 med lågväxel också. Ganska billig den och låväxel. Hade inga begränsningar.
Men åren går och man blir bekvämare så man slutade på en can-allt som för många.

Kort och gott ska man inte håna och bortse det billiga. :)

Halte

  • Gäst
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #9 skrivet: 11 sep-13 kl 09:44 »
Ni som skrivit ovan vad ni använder den, skulle ni vilja komplettera med beskrivning av era maskiner, typ 2/4WD, motoreffekt etc?

4x4, Yamaha Kodiak 400 kubik, årsmodell typ 1996.
Fyrhjulsdrift är ett måste skulle jag vilja påstå om man ska ha den som arbetsmaskin. Motorstyrkan på min 400-kubikare är inget jag någonsin tyckt varit för lite och då har jag ändå dragit vagnar på över 1 ton samt kört med en kranvagn i skogen med fullt lass. Så 400 kubik räcker gott och väl. DOCK är det så att vikten blir för låg med de mindre maskinerna, tycker jag. Man får inte ned styrkan ner i backen utan slirar gärna även fast man har lågt däcktryck. Det går ju åtgärda genom att slänga på däckvikter eller ha någon barlast fastsurrad men det är inte lika smidigt. Nästa fyrhjuling jag köper kommer bli en 600-kubikare eller 800-kubikare just för att få lite mer tyngd.

Här är min maskin "in action" inom några områden i skogen. Har köpt en insatsskopa till kranen också så jag ska ta och testa att rensa lite diken med fyrhjulingen och vagnen i höst. Ytterligare ett användningsområde för den i så fall. :)

ATV och kranvagn skotar ris


Skogskörning med Yamaha Kodiak 400 och XYZ kranvagn 320


Halte

  • Gäst
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #10 skrivet: 11 sep-13 kl 09:49 »
en fråga till som dök upp! ni som har vinsch,funkar det att dra fram stammar genom skogsmark med de?

Nej skulle jag vilja säga.. Styrkan räcker ju för att dra stocken men de är alldeles för långsamma. Skulle ta en evighet att dra in en stock.

precis så som ni beskriver så hade jag tänkt mig användningen,jag var hos en vän som demonstrerade en atv och jag blev väldigt impad,har några ha mark så det är frågan om snöskottning ,köra fram ved,transport av div material,stängsel mm,köra sten,ja listan kan ju göras lång.
jag har en liten trädgårdstraktor som jag sammlat på släp och vagnar till, men inser att kapaciteten inte kommer räcka,lär göra av med massa drivremmar och så går den så sakta,har läst en del på atvforumet sen i går,ja det är visst en fråga om hur den är reggad också,har inte satt mig in i det än men inser fördelarna med att ha den i register och försäkrad och så,har ca 3 km till affären så då kunde man ju använda den till lite sådan transport också,lite naiv så trodde jag 10000kr skulle räcka men en surf på blocket så verkar 4 hjulsdrift mm, det som jag skulle vilja ha,de börjar på 30000kr.

Ja, minst 30 000 får man nog räkna med om man ska ha något vettigt. MIn kostade 36 000 inkl. moms för 4 år sedan. (Yamaha Kodiak 400, -96)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #11 skrivet: 11 sep-13 kl 10:09 »
Jag var en gång i skogen med Jonas Nordlund här på forumet och försökte dra ut en normalstor granstock i mycket lätt terräng på barmark med en stor kraftig fyrhjuling som han hade. Vinchen oftast drog iväg med fyrhjulingen medan stocken låg kvar. Dessutom var vajern löjligt kort och det skulle inte ha rymts mer vajer på vinchtrumman så man kunde dra högst ett par meter i gången. Då vi försökte koppla stocken efter fyrhjulingen och dra kom vi ingen vart alls. Den bara slirade och grävde ned hjulen tills hela apparaten stod med underredet på marken. För mig som är van att göra samma arbete med någon gammal traktor verkade hela företaget som någonting mitt emellan ett en parodi och en katastrof. Om vi hade haft ett par tre dagar på oss skulle vi kanske ha fått ut stocken men det skulle i så fall ha gått med handkraft till största delen. Det gick väl framåt någon meter i timmen och vi arbetade som djur. Med min gamla traktor skulle jag ha dragit ut den där stocken på under 10 minuter och då Jonas till slut gick och hämtade hästen och spände den för stocken så gick det också ganska bra att dra ut den.
Jonas vet säkert vilken typ den där fyrhulingen var men den var en stor modell så mycket minns jag.

För att köra ut små lass klen ved på någon liten kärra har jag hört att fyrhjulingar lär fungera riktigt hyggligt. Virket på bilderna man ser av skogskörning med fyrhjuling är oftast bara småpinnar på 3 meters längd och knappast är körvägarna mer än högst någon kilometer då de har tid att sitta och köra sådär små lass. Om man hugger 10 eller 15 km hemifrån skulle det nog bli ganska tröttsamt tror jag. Värre än att sitta och skaka i den ouppvärmda konservburkshytten på min Massey-Ferguson 165.

Jag tycker att du skall fundera på dina behov. Det kan hända att det du egentligen behöver är en liten gammal traktor eftersom du talar om skogskörslor och att dra ut stammar. De flesta människor är alldeles för kvicka att köpa det samma som andra har istället för att se på sina egna behov.

« Senast ändrad: 11 sep-13 kl 10:14 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #12 skrivet: 11 sep-13 kl 10:44 »
Jag håller också på att leta fyrhjuling på blocket och tycker det är svårt då annonserna har så lite information om maskinen. Ofta står det inte ens om det är fyrhjulsdrift el ej.


Sen funderar jag mest på om man ska köpa någon kina-tillverkad som är billigare eller satsa på att välkänt fabrikat.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #13 skrivet: 11 sep-13 kl 10:53 »
Min grålle används i stort där en atv skulle kunna använts. Men jag gillar trepunktslyften och kraftuttaget, och givetvis de rejäla bakhjulen. Den är tålig och går länge på en skvätt diesel eller rapsolja.

Skall dock konvertera någon liten traktor eller atv till el-drift, för det skulle vara perfekt när man håller på och flyttar vagnar m m några få meter för att sedan stå still en bra stund.

Halte

  • Gäst
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #14 skrivet: 11 sep-13 kl 11:03 »
Jag håller också på att leta fyrhjuling på blocket och tycker det är svårt då annonserna har så lite information om maskinen. Ofta står det inte ens om det är fyrhjulsdrift el ej.


Sen funderar jag mest på om man ska köpa någon kina-tillverkad som är billigare eller satsa på att välkänt fabrikat.
Nu har jag inte ägt någon kinatillverkad ATV så jag kan ju inte prata av egen erfarenhet. Men jag har läst en jävla massa om det då jag vi flera tillfällen funderat på att köpa en fabriksny sådan istället för en begagnad av mera etablerade märken. Det jag kommit fram till för min egen del är att jag inte tror det är värt att lägga pengarna på en kinamaskin om man ska ha den till tyngre arbete, jag har läst alldeles för mkt om trasiga maskiner för att våga tro att man skulle råka få ett bra exemplar. Vad jag har förstått så är oftast motorerna bra men att man sparat in på material och konstruktion i övrigt, vilket visar sig efter tyngre arbete i skogen.

Men som sagt, det finns de som är supernöjda med kinamaskiner också.
Min kranvagn är kinatillverkad och det var ett medvetet val att köpa lägre kvalité i och med att priset också var lägre. Kvalitetsskillnaden märks tydligt i vissa saker, men turligt nog inte på några delar som är dyra att byta ut.

kvast

  • Inlägg: 1
    • Hälsingland
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #15 skrivet: 21 sep-13 kl 09:05 »
Har haft en del fyrhjulingar, har nu en Arctic cat diesel och den slår allt ifråga om att använda som arbetsmaskin dessutom det enda godkännda miljöalternativet, väl värd att titta på om man vill ha en arbetsmaskin dessutom mycket låg bränsleförbrukning jämfört med en bensin motor.

tommy f

  • Gäst
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #16 skrivet: 21 sep-13 kl 09:24 »
Vi har en SMC 700 jumbo som vi är riktigt nöjd med!!
Går bra och är stark! Plogar även med denna, tycker det går riktigt smidigt, den enda nakdelen är ju att man inte kan flytta snön med plogbladet så efter ett tag när det blitt för stora plogvallar får man ta bort dom med traktorn, fast man kan ju lätt planera plogandet satt man slipper annvända traktor helt också :)

Känns som att man skulle bli handikappad om man inte hade en ATV nu när man haft en ett tag! :)






torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #17 skrivet: 21 sep-13 kl 20:05 »
Har haft en del fyrhjulingar, har nu en Arctic cat diesel och den slår allt ifråga om att använda som arbetsmaskin dessutom det enda godkännda miljöalternativet, väl värd att titta på om man vill ha en arbetsmaskin dessutom mycket låg bränsleförbrukning jämfört med en bensin motor.

Visst kanske en diesel kan ha lägre bränsleförbrukning än en bensinmotor, men det betyder inte nödvändigtvis att den är bättre ur miljösynpunkt. Utsläppen av kväveoxider och partiklar är mycket högre även från en relativt bra dieselmotor än från en bensinmotor helt utan avgasrening. Det är inte heller självklart att möjligheterna att köra en diesel på icke-fossilt bränsle är så bra.
När man stöter på miljökrav som är tillrättalagda för att dieslar ska klara dem så brukar de grunda sig på lobbyverksamhet från dieselmotorbranschen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #18 skrivet: 21 sep-13 kl 23:50 »
Jag står då mycket hellre i avgaserna från en diesel på tomgång än en bensinare. Det är tur att det finns alkylatsoppa på macken så man kan tanka de bensinfordon/maskiner vilkas avgaser som man tvingas vara i med något som inte är riktigt så otrevligt som standardbensin.

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #19 skrivet: 28 sep-13 kl 16:15 »
Jag tycker det vettigaste alternativet är en tillräckligt tung 4hjuling (över 400cc) med krypväxel som registrerats som traktor. Då kan du köra på allmän väg, försäkringen är skitbillig och fordonet behöver inte besiktas varje år, som ju är fallet om du har en mc-reggad 4hjuling. Man behöver inte heller ha hjälm. Har man en terrängreggad fyrhjuling får man ju inte köra på allmän väg. Det är många gånger ett stort minus.
Jag hade tidigare en Polaris Hawkeye 300cc, men den var för lätt, man kunde inte dra ut timmer ur skogen. Nu har jag en Suzuki Quadmaster 500cc med vinsch, och det är verkligen skillnad :-) Men det är klart - det är skillnad i priset också...
  Nån gång kommer det att hända att din fyrhjuling går sönder, då är det tryggt att veta att man får reservdelar om man köpt ett väl inarbetat kvalitetsmärke som exempelvis Polaris, Yamaha, Arctic Cat, Suzuki och andra som hållit på länge.
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Rubensgården

  • Gäst
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #20 skrivet: 02 okt-13 kl 20:28 »
En nackdel med fyrhjuling på väg är nog att man nästan i alla fall måste ha en bromsad vagn eftersom den obromsade vikten inte får överstiga dragfordonets bruttovikt. Sen är jag skeptisk till maskiner med så liten hjuldiameter. Behövs inte många överfarter för att få körskador eftersom diametern går in kvadratiskt i en bärighetsformel. Annars är det trevliga maskiner för alla möjliga uppgifter. :)

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #21 skrivet: 02 okt-13 kl 20:51 »
En nackdel med fyrhjuling på väg är nog att man nästan i alla fall måste ha en bromsad vagn eftersom den obromsade vikten inte får överstiga dragfordonets bruttovikt. Sen är jag skeptisk till maskiner med så liten hjuldiameter. Behövs inte många överfarter för att få körskador eftersom diametern går in kvadratiskt i en bärighetsformel. Annars är det trevliga maskiner för alla möjliga uppgifter. :)
Tror det är halva atv's vikten för släpet som gäller för mc. Och inte bredare än fordonet. Det första problemet för släp på vägen är att registrera sin atv med dragkrok.
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

Rubensgården

  • Gäst
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #22 skrivet: 02 okt-13 kl 21:05 »
Naturligtvis får man inte dra mer än vad fordonet är konstruerat för. Är den traktorreggad får den dra sin egen bruttovikt så länge den är byggd för det. Allt detta gäller ju också vid färd på allmän väg ;)

Skogsola

  • Gäst
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #23 skrivet: 08 dec-13 kl 10:35 »
 Se upp med traktorreggade atv. Man har ju trott i sitt stilla sinne att de har byggt om transmissionen och spärrat högväxeln. Men det enda som tillverkarna gör är att ställa om tändningen så att maskinen blir så slö att den inte når 40 knyck. Det tar de några tusen extra för och så får man  betala några tusen till för att få det i ursprungsskick så maskinen blir körbar.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: atv/fyrhjuling på gården.
« Svar #24 skrivet: 28 dec-13 kl 15:11 »
Vi har en Arctic Cat 500 -02 på gården. Även ett lite större koniskt plogblad som funkar bra att ploga gårdsplanen med. Snökedjor är dock att föredra
 Har även en hemmabyggd tippkärra som man har haft mycket nytta av. Brukar också harva ridbanan hos mina svärföräldrar.
Ska även försöka transportera lite timmer bara jag hittar nån bra kärra

Nu har ju jag aldrig ägt nån kina-fyrhjuling men jag valde iaf att satsa på en lite mer kvalitetsmaskin, även fast de såklart är dyrare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

825 gäster, 3 användare
torbjorn, malarmaster, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser