Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärg kockin, ruvar ej men jagar ut andra höns ur redena.  (läst 891 gånger)

Wedinskan

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
Jag har 4 höns av rasen dvärg kockin och 1 tupp som är en blandning av dvärg kockin och vithätta.
Tre av hönorna lägger ägg, gärna i samma rede (vi har en Kallax med 4 fack). Ena hönan jagar konstant ut de andra hönorna ut redet- men utan att hon själv ska ligga där.

Vad kan det bero på? Jag tänkte att hon kanske förberedda sig för att ruva, men vet ej.

Första gången med höns så frågorna är många och googlingarna aningen fler

Wedinskan

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
SV: Dvärg kockin, ruvar ej men jagar ut andra höns ur redena.
« Svar #1 skrivet: 24 maj-20 kl 19:26 »
Kan tillägga att de sover i 1 av redena alla 5 tillsammans, ej där äggen är. De vill inte sova uppe på pinnarna. De har varit upp där men vänt ner igen efter en stund.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Dvärg kockin, ruvar ej men jagar ut andra höns ur redena.
« Svar #2 skrivet: 24 maj-20 kl 23:08 »
Jag skulle börja med att se till att de kommer upp på pinnarna på natten. Man kan göra en planka för dem att gå upp på för att de ska komma upp ordentligt. När de är vuxna kan de bli lite tunga och inte vilja flyga eller hoppa upp.

Sedan skulle jag fysiskt se till att de inte ligger i redena på natten. De skitar ner och hamnar lättare i ruvläge och slutar lägga ägg.
Jag tar ut de hönor som vill sova i redena, sedan hänger jag för en gardin som jag öppnar på morgonen. Det tar inte bort ruvandet på en natt men efter några dagar, en vecka brukar räcka.

Kanske det räcker för att den hönan ska sluta bråka? Ibland vet man ju inte varför de gör det och då kan saker som inte verkar ha någon koppling ha det.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Dvärg kockin, ruvar ej men jagar ut andra höns ur redena.
« Svar #3 skrivet: 25 maj-20 kl 00:06 »
Tror att de kan vara lite arga ibland trots att de är små och trevliga. Den tuffaste kycklingvaktaren av alla höns vi haft är arga hönan, en dvärgkockin.

Håller med Efwa, inte bra med redessovare.

Wedinskan

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
SV: Dvärg kockin, ruvar ej men jagar ut andra höns ur redena.
« Svar #4 skrivet: 25 maj-20 kl 14:07 »
Jag skulle börja med att se till att de kommer upp på pinnarna på natten. Man kan göra en planka för dem att gå upp på för att de ska komma upp ordentligt. När de är vuxna kan de bli lite tunga och inte vilja flyga eller hoppa upp.

Sedan skulle jag fysiskt se till att de inte ligger i redena på natten. De skitar ner och hamnar lättare i ruvläge och slutar lägga ägg.
Jag tar ut de hönor som vill sova i redena, sedan hänger jag för en gardin som jag öppnar på morgonen. Det tar inte bort ruvandet på en natt men efter några dagar, en vecka brukar räcka.

Kanske det räcker för att den hönan ska sluta bråka? Ibland vet man ju inte varför de gör det och då kan saker som inte verkar ha någon koppling ha det.

Vi har en planka med ”steg” på som leder upp till pinnarna. Ska prova tipset om att hänga för med en gardin!

Wedinskan

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
SV: Dvärg kockin, ruvar ej men jagar ut andra höns ur redena.
« Svar #5 skrivet: 25 maj-20 kl 14:08 »
Tror att de kan vara lite arga ibland trots att de är små och trevliga. Den tuffaste kycklingvaktaren av alla höns vi haft är arga hönan, en dvärgkockin.

Håller med Efwa, inte bra med redessovare.

Ja de kanske beter sig så! Ska försöka hitta en lösning till redesovningen!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

783 gäster, 4 användare
xaelanar, Björkris, Tur-Johan, Evangeline

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser