Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  40-talsträdgård till nytta och nöje?  (läst 2095 gånger)

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
40-talsträdgård till nytta och nöje?
« skrivet: 11 dec-11 kl 22:16 »
Finnes: Vit kub anno 1943 med stor "trädgård" (ca 3500kvm tallskog 1000kvm gräs).

Sökes: Växter som tidsmatchar huset och trivs med jorden. Gärna nyttiga/goda/användbara eller bara vackra.
Inspirerande bilder av funkisträdgårdar.

Potatisland mm finns hos och delas med grannen men vill ha lite örter, bär etc nära huset.

Tips?
//Lina

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: 40-talsträdgård till nytta och nöje?
« Svar #1 skrivet: 11 dec-11 kl 22:22 »
Tidsenligt är det väl inte, men saskatoon-bär passar väldigt bra i norr och dom är ett av "superbären" med massor med vitaminer, mineraler och antioxidanter. Är som jag förstått släkt med aronia och häggmispel.
Jag tänkte försöka få tag på såna till våren. Finns stora odlingar i Finland som jag förstått, men dom är lite halv-svåra att få tag på här i Sverige tror jag...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

TillVaraTa

  • Gäst
SV: 40-talsträdgård till nytta och nöje?
« Svar #2 skrivet: 11 dec-11 kl 22:25 »
Vinbär i alla former är ett "stiltypiskt" bär, billigt, härdigt och nyttigt. Det finns litteratur om funkisträdgårdar vet jag, har bara ingen titel i huvudet nu.

TillVaraTa

  • Gäst
« Senast ändrad: 11 dec-11 kl 22:39 av TillVaraTa »

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: 40-talsträdgård till nytta och nöje?
« Svar #4 skrivet: 11 dec-11 kl 23:57 »
Min trädgård är anlagd på 40-talet, samma som huset. En del ändrat sen dess men ursprungliga planen lätt att se.  Varmare klimat än ditt förstås, Sörmland, vid kusten så kallare än Mälardalen.

  Fem slags äpplen, blåa plommon,  vinbär, krusbär, hallon, rabarber.  Massa syréner, häggar, gullregn,  en jättekraftig oxel  (fanns nog innan huset), likaså en stor björk, en planterad hästkastanj (den beskär vi hårt för att inte skugga grannen - jag tror kanske förresten den är planterad först på 60-talet).

 Ölandstok och spirea som kantväxter. Benved tror jag några buskar heter, får blomliknande orangerosa frukter i november. En annan kantbuske vet jag inte vad den heter, massa små rosa blommor tätt längs de spretiga grenarna i juni, massa små illröda bär på hösten, ganska låg.  Rosor förstås (fast rådjuren äter dom jämt), bondpioner.  Påskliljor, krokus.  Gräsmatta naturligtvis.  Symmetrisk plan, raka linjer.  Detta är alltså vad jag vet fanns från början, vi flyttade in 1983, då hade ursprungliga ägarna bott där till ungefär 1978. 

Vad som går i Norrbotten vet du säkert bättre än jag.

 

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: 40-talsträdgård till nytta och nöje?
« Svar #5 skrivet: 12 dec-11 kl 08:06 »
Om du betänker att 40 talet präglades av andra världskriget och möjligheten att vara självförsörjande även på liten yta så kan du börja med att ta bort alla "onyttiga" växter ur dina ev. planer. Allt skulle vara funktionellt och användbart, jag gissar att man t.o.m. hade dina tallar med i beräkningen att de kunde användas vid behov, till bränsle eller virke.

Dottern har ett hus från samma tid och med en stor odlingsbar tomt, och där har funnits stora grönsaksland, bärbuskar och fruktträd samt en del vindskyddande buskage, bl.a. olika sorters kornell, för att ge ett gynnsammare odlingsklimat. Idag är hennes hus omgivet av stora gräsmattor eftersom de som byggde huset blev gamla och ägaren innan min dotter inte hade något intresse av odling. Få se om hon tar upp odlandet, men det krävs mycket arbete att ta marken i hävd igen efter alla år av träda.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser