Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Humane killer" på högberga...?  (läst 1978 gånger)

Göthes

  • Inlägg: 462
  • Lycko hönsen de bästa är!
"Humane killer" på högberga...?
« skrivet: 15 feb-09 kl 19:12 »
I Högberga katalogen finns det en sån "humane killer"...?
Hur använder man en sån egentligen?
Jag förstår mig inte på konstruktionen....

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: "Humane killer" på högberga...?
« Svar #1 skrivet: 15 feb-09 kl 19:16 »
ser ut som om man helt enkelt ska knipsa av huvudet...  :-X fast inte värre än yxa iofs.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Humane killer" på högberga...?
« Svar #2 skrivet: 15 feb-09 kl 19:30 »
Varför heter det HUMANE, det har ju med människa att göra(Människodödare), är det lättare eller farligare att slakta med den?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: "Humane killer" på högberga...?
« Svar #3 skrivet: 15 feb-09 kl 19:33 »
De anser väl att den är humanare att slakta med. Human måste inte betyda människa, även om ordet härrör därifrån.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Humane killer" på högberga...?
« Svar #4 skrivet: 15 feb-09 kl 19:41 »
Tyckte det var lite roligt med namnet humane killer, motsatsen humane life, eller Humane Vitae, den påvliga encyklika som Paulus VI:s  stadfäste för drygt fyrtio år sen, handlar om abortförbud och förbud mot preventivmedel, sexuell avhållsamhet och annat premodernt tänkande.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: "Humane killer" på högberga...?
« Svar #5 skrivet: 15 feb-09 kl 19:45 »
Hade väl varit just snyggt med en p-piller-sort som heter human killer... :o ;)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: "Humane killer" på högberga...?
« Svar #6 skrivet: 15 feb-09 kl 19:46 »
Human - Mänsklig

Humane- Human


Har alltså inget med människor att göra utan skall vara ett humant sätt att avliva fjäderfä.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Humane killer" på högberga...?
« Svar #7 skrivet: 15 feb-09 kl 19:48 »
Hade väl varit just snyggt med en p-piller-sort som heter human killer... :o ;)

Har inte läst hela encyklikan, men jag tänkte faktiskt skoja om detta oxå, men tyckte kanske det skulle stöta nån.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: "Humane killer" på högberga...?
« Svar #8 skrivet: 15 feb-09 kl 19:51 »
Har inte läst hela encyklikan, men jag tänkte faktiskt skoja om detta oxå, men tyckte kanske det skulle stöta nån.

oops, hoppas ingen tar illa vid.  :-[ Jag är inte emot p-piller annars!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Humane killer" på högberga...?
« Svar #9 skrivet: 15 feb-09 kl 19:56 »
Jag vi är väl överens att apparaten snyggt dekaputerar en höna, och inte något annat.

Det finns en översättning av Humane Vitae:
http://www.vatican.va/holy_father/paul_vi/encyclicals/documents/hf_p-vi_enc_25071968_humanae-vitae_en.html
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Melica

  • Inlägg: 447
SV: "Humane killer" på högberga...?
« Svar #10 skrivet: 15 feb-09 kl 22:36 »
Jag vi är väl överens att apparaten snyggt dekaputerar en höna, och inte något annat.

Varför står det då: OBS ej knivbladsegg?

Är meningen att man ska knäcka nacken utan att avlägsna huvudet? Jag har också suttit och funderat över bilden.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Humane killer" på högberga...?
« Svar #11 skrivet: 16 feb-09 kl 07:09 »
Jag har aldrig sett resultatet, men på slakterier hänger huvudet kvar.  Nacka höns får man ju bara göra i enstaka fall vid hemslakt.
Blodådrorna måste i allafall av för att avbloda.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser