Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Kattlucka med låsning  (läst 2299 gånger)

Andreas B

  • Inlägg: 1
    • Småland
Kattlucka med låsning
« skrivet: 08 aug-19 kl 22:50 »
Hej!
Jag har två utekatter sedan ett år tillbaka, och nu har det dykt upp ytterligare en katt som jag inte vet vem som är ägare till. Problemet är att mina katter inte alls kommer överens med denna extra katt. Dom bråkar och mina katter blir rädda.

Funderar på om jag skall installera en kattlucka med lås in till ladugården så att mina katter får vara ifred där inne.

Vad jag förstått så finns det 3 typer av låssystem för kattluckor, kanske finns fler?

Ett av låssystemen läser av kattens chipp, detta system går bort för mina katter saknar chipp.

Ett andra system använder en magnet som man hänger i ett halsband på katten. Hur påverkas katten av att hela tiden ha magneten vid halsen? Är det hälsosamt? Misstänker att det kan fastna andra metaller och skräp på magneten?

Det tredje använder en infraröd sändare för att låsa upp luckan, antar att det är en liknande signal som fjärrkontrollen till TV. Detta hänger också i ett halsband. Hur påverkas katten av detta?

Vad använder ni för låssystem? Vad har ni för erfarenhet och tankar om dessa "nycklar" antingen magnet, eller IR?
Har jag missuppfattat något så rätta mig gärna.


LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Kattlucka med låsning
« Svar #1 skrivet: 09 aug-19 kl 15:07 »
Våra katter är chipade och vi använder det systemet, fungerar utmärkt!

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Kattlucka med låsning
« Svar #2 skrivet: 09 aug-19 kl 18:58 »
 har ett liknande problem . Dock vill jag inte ha halsband på mina katter. De är chippade och jag visste inte att det finns ett system för detta. någon som kan berätta mer?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Kattlucka med låsning
« Svar #3 skrivet: 09 aug-19 kl 19:10 »
Vi hade en lucka ett tag som hade magnetvarianten. Fungerade bra och det fastnade inte skräp på magneten. Kul att stå och se på när katten skulle ta med sig sin kompis grannkatten in ;D Trodde den skulle bryta sönder luckan...

En liten inplastad magnet kan knappast påverka katten.


Det här med chippning gör ju att man kan styra på individnivå vilken katt som får gå igenom, medan magneten är som ett generellt passerkort.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Kattlucka med låsning
« Svar #4 skrivet: 09 aug-19 kl 22:10 »
har ett liknande problem . Dock vill jag inte ha halsband på mina katter. De är chippade och jag visste inte att det finns ett system för detta. någon som kan berätta mer?

Vad vill du veta? :) Man kan "låsa" luckan med en knapptryckning så att katten bara kan komma in (om man vill få in den på kvällen och vill att den är kvar inne över natten) eller låta luckan var öppen för passage både in och ut. Den är dock alltid låst för obehöriga katter, det är bara din som kan använda den. Dock verkar det vara en säkerhetsgrej med luckan (i alla fall vår modell och även de andra modeller vi kollade på), den är alltid öppen för dina katter så att de kan gå in, det är väl för att de ska kunna fly in om de blir jagade. Om vi inte vill att de ska gå in (man kanske har en hund på besök, torkar golven eller något annat som katten inte behöver delta i), så får man dra ur sladden. Först då blir luckan låst totalt. Vår lucka går inte att ställa in så att en av våra katter kan gå ut, men inte de andra. Antingen så kan alla våra katter gå ut, eller så kan ingen göra det.
Man måste ha ett eluttag i närheten av luckan, den går på ström. Det går att sätta i batterier, men bekanta som har testat batteritiden på sin lucka uppgav att de behövde bytas minst en gång i veckan.

Otroligt praktisk! Dock har en av kattdamerna utvecklat vanan att bara kika in genom luckan, då "piper/klickar" luckan och om vi är i köket så hör vi att hon står där. Då vill hon att vi öppnar dörren åt henne. Hon tror alltså att det är en slags ringklocka till henne.  ;D

Andreas B

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Kattlucka med låsning
« Svar #5 skrivet: 12 aug-19 kl 22:17 »
Tack!
Jag får kolla lite närmare på magnetvarianten, tror att den kan fungera för mig. Nackdelen är ju som sagts tidigare att man måste ha halsband på katterna. Har man otur kan det ju skada katten och tappar dom halsband eller magnet så kommer dom ju inte in. Min förhoppning är ju att inte behöva använda låset på luckan kontinuerligt, utan bara när andra katter är och bråkar. Eller finns den inställningen, att luckan kan vara öppen för alla?

Är det något fabrikat och modell som rekommenderas?

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Kattlucka med låsning
« Svar #6 skrivet: 13 aug-19 kl 04:08 »
Jag skulle inte ha halsband på katter. De kan fastna när de rör sig ute och i bästa fall tappa mängdee av halsband och i värsta fall fastna ovh inte ta sig loss och dö.
Vi har kattlucka som läser av chippet. Den går på batteri. Jag kan ställa in om katterna får gå in eller ut eller inget eller båda. Detta görs på ett litet vred vid luckan. Luckan går på batteri som håller i evighet så ingen ström behövs.
Jag skulle hellre chippa katterna än ha halsband på dem. Blir billigare i längden. Och är säkrare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Kattlucka med låsning
« Svar #7 skrivet: 13 aug-19 kl 10:53 »
Vi hade klent halsband och det satt kvar. Anledningen till att vi slutade med lucka var att vi inte fick koll på vad katten tog med in. Nu deklarerar de med hög röst när de vill att betjänterna skall öppna ;D


Håller med om att chip är bäst, men jag vet inte om det fanns då. Nu har vi katterna chippade, så skulle vi få för oss att sätta en lucka i någon bod så kommer vi att uttnyttja den nya tekniken. Funderar på att använda det till andra lås här, men inte för katterna

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Kattlucka med låsning
« Svar #8 skrivet: 13 aug-19 kl 15:55 »
Vi hade klent halsband och det satt kvar. Anledningen till att vi slutade med lucka var att vi inte fick koll på vad katten tog med in. Nu deklarerar de med hög röst när de vill att betjänterna skall öppna ;D


Håller med om att chip är bäst, men jag vet inte om det fanns då. Nu har vi katterna chippade, så skulle vi få för oss att sätta en lucka i någon bod så kommer vi att uttnyttja den nya tekniken. Funderar på att använda det till andra lås här, men inte för katterna

Jo, en av våra damer tar in en del "godis" genom luckan, men oftast så får hon inte plats med bytet, så hon släpper det utanför.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Kattlucka med låsning
« Svar #9 skrivet: 13 aug-19 kl 18:42 »
Tror katterna tycker synd om oss som jagar så dåligt, så då tar de med mat hem :)

stephanw

  • Inlägg: 18
    • Västergötland
SV: Kattlucka med låsning
« Svar #10 skrivet: 15 aug-19 kl 07:37 »
har ett liknande problem . Dock vill jag inte ha halsband på mina katter. De är chippade och jag visste inte att det finns ett system för detta. någon som kan berätta mer?

Har använt den här i många år. Fungerar perfekt!

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kattlucka med låsning
« Svar #11 skrivet: 15 aug-19 kl 13:46 »
Kan någon rekommendera en kattlucka med bra isolering och chipfunktion?

ThereseK

  • Inlägg: 52
    • -
SV: Kattlucka med låsning
« Svar #12 skrivet: 01 okt-19 kl 23:44 »
Dock har en av kattdamerna utvecklat vanan att bara kika in genom luckan, då "piper/klickar" luckan och om vi är i köket så hör vi att hon står där. Då vill hon att vi öppnar dörren åt henne. Hon tror alltså att det är en slags ringklocka till henne.  ;D

Underbart!  ;D
Be kind to animals


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

293 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser