Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallgris?  (läst 2972 gånger)

olskvarn

  • Inlägg: 7
    • Blekinge
Vallgris?
« skrivet: 25 dec-15 kl 22:27 »
Läser i Martin Ragnars bok "Grisens historia" att det förr förekommit "vallgrisar", dvs grisar som gått ihop med får som skydd mot rovdjur. Någon som har egen erfarenhet av att låta får o gris gå ihop?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vallgris?
« Svar #1 skrivet: 26 dec-15 kl 11:59 »
Jag har inte erfarenhet av detta, men är lite intresserad och har stött på enstaka uppgifter om vallgrisar här och där. Framgår det av Ragnars bok om vallgrisen behövde växa upp bland fåren för att det skulle fungera? Vilket kön det ska vara? Galt? Om det fungerar ifall man har mer än en gris som går med fåren? Mer tveksamt kanske?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vallgris?
« Svar #2 skrivet: 26 dec-15 kl 20:14 »
Såg nån film nyligen om en grupp grisar som jagade bort en varg från sin hage.
http://www.op.se/gastrikland/ockelbo/tv-grisar-jagade-varg-ur-hage-ratt-genom-elstangslet-1

Att ha gris och får/get i samma hage fungerar dåligt eftersom grisen bökar upp betet åt de djur som ska beta. Kanske inte är så lämpligt att ha fåren gående i en lervälling.
Dessutom kommer grisen antagligen se nyfödda lamm/killingar som mat och käka upp dem. Grisar är inga vegetarianer direkt. Har läst om folk som gjort det misstaget.

olskvarn

  • Inlägg: 7
    • Blekinge
SV: Vallgris?
« Svar #3 skrivet: 26 dec-15 kl 20:38 »
Martin Ragnar skriver att bruket med vallgrisar levde kvar i Kronobergs län fram emot 1920-talet. "Vallgrisen släpptes in i fårkätten på vintern efter att ha fötts om hösten. Såväl suggor som galtar kunde användas." "Han (grisen) fick under vintern bekanta sig med fåren, och när betesgången började på våren, fick han luffa med till hagen och vara där, tills fåren hämtades hem på kvällen" "Denna gris var en mycket effektiv fårvaktare, för aldrig vågade räven sig fram för att knipa får eller lamm, när grisen var med" 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vallgris?
« Svar #4 skrivet: 26 dec-15 kl 21:25 »
Olivia, du kanske missar några saker: grisen ska växa upp bland fåren. Tiden från födseln på hösten till att grisen förenas med fåren på vintern är väl lagom diperiod kan jag tänka. Innan dess kan man inte släppa ihop dem, förmodar jag. En viss prägling på fåren kan nog uppkomma. De känner sig kanske dessutom efterhand som en grupp. Om det är mer än en gris kanske detta fungerar sämre? Man kan ju också jämföra med hund och katt. En hund och katt som lever ihop slutar ofta slåss efter ett tag och blir kompisar. Dessutom kanske en djurgrupp, alltså tamdjur, även av olika arter, som är vana vid varandra, kan svetsas ihop av ett yttre hot, från t.ex. rovdjur. Jag har hört en berättelse om en liten blandad djurgrupp (kor och någon-några arter till, kan kolla) i USA som reagerade så mot en puma som fanns i närheten. De formerade sig bl.a. i en försvarformation. Vidare så lär en gris som har mycket bete inte böka så värst mycket. Antagligen kan även detta variera.

olskvarn, det var intressant att Ragnar tala om försvar mot räv. Jag tror jag även läst om varg. Kan kanske fungera, men är förmodligen mer riskabelt. Tiden närmast före 1920 var väl vargen också mer eller mindre utrotad i södra Sverige, förmodar jag.

Lite mer funderingar:
Jag tror man kan få olika utfall om man testar. Det kan fungera, men är inte givet. Man får hålla uppsikt och utvärdera. Det är intressant om man kan dra nytta av historiska erfarenheter.

Kan detta kan komma i konflikt med djurskyddslagen på något vis? Är detta i så fall rimligt?

olskvarn

  • Inlägg: 7
    • Blekinge
SV: Vallgris?
« Svar #5 skrivet: 27 dec-15 kl 07:31 »
Ja, tydligen varg också. En stor vallgalt påstås ha bitit ihjäl en varg vid Testenshult/Almundsryd runt 1850. Kan rekommendera Martin Ragnars bok "Grisens historia" för övrigt. Bra bok!

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Vallgris?
« Svar #6 skrivet: 27 dec-15 kl 08:32 »
Hmm då åk Svinet i fängelse
men de klart då får slakten vänta  8)
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Vallgris?
« Svar #7 skrivet: 27 dec-15 kl 12:41 »
 Hej!
Jag har prövat att ha en Linderödsgalt gående med en blandat flock av får och getter.
Flocken var van vara blandad då galten 2 månder gammal sattes till flocken vid betesgång. Nattetid sov han ensam.
Jag hade möjlighet att övervaka betesgången och kunde konstatera att galten endast 6 månader gammal tog täten i försvaret av flocken, framför de två vallhundarna och bocken vid störningar (Rådjur, Älg ,jakthund, främmande människa).  Instingtivt följde får och getter hans uppmaningar.  Banden är så starka mellan Bagge och Bock samt Galten att de förra att kan rusa Galten till stöd om han blir skrämd och skriker.

Samma galt kunde ha kanniner hoppande omkring sig och inte bry sig, annat än om korp eller nötskrika kom in lågt över kaninerna då dessa var ute.  Då jagade han mycket kvikt undan dessa fåglar.
Men galten individkollade varje kanin både i bak, och nos mot tryne, varje morgon och kväll då de släptes ut resp. togs in! Galten är nu fullvuxen och kan dela foderhon med, av honom själv, särskilt utvalda bockar!

Det skall betonas att jag givit både gris, får och getter och kaniner väldigt mycket tid, både individuellt, vart djurslag för sig och hela animaliekollektivet tillsammans!

/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vallgris?
« Svar #8 skrivet: 27 dec-15 kl 23:00 »
Tack för intressant redogörelse Torptomten. Jag trodde faktiskt inte att det skulle finnas någon på forumet som hade testat detta, kanske inte ens någon i Sverige. Det var en positiv överraskning.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallgris?
« Svar #9 skrivet: 28 dec-15 kl 00:58 »
Jag har (som jag nog har berättat i någon annan tråd) dåliga erfarenheter av gris i gethage.  Men mina grisar var nästan aldrig ensamma, de var en flock.  Men visst har jag sett killingar leka med kultingar, de hade jättekul!

  Om man ska ha vallgris måste den nog mer eller mindre födas upp av fåren, alltså inte ha särskilt mycket minnen av en grismor.  Om grisen upplever fåren som sin flock, så försvarar den förstås vid angrepp.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Roblil

  • Inlägg: 69
    • Södermanland
SV: Vallgris?
« Svar #10 skrivet: 06 mar-16 kl 09:18 »
När jag läser beskrivningarna av grisar som försvarar sig måste jag fråga om fler erfarenheter. Fick grishundbesök hos våra tre linderödsgyltor med galt. Trodde i min enfald att hunden skulle vara chanslös men grisarna var bara nyfikna och när hunden gick till attack mot en av gyltorna var hon defensiv och skulle nog ha tröttats ut om hustrun inte ingripit. När hundägaren väl infann sig hade han mage att föreslå att vi skulle förbättra hägnaden så att "hunden inte skulle kunna ta sig in"! Min fundering är om grisarna kan lära sig och om det fungerar bättre när de har kultingar, då borde väl försvarsinstinkterna vakna?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallgris?
« Svar #11 skrivet: 06 mar-16 kl 09:22 »
Grishund? ??? Är det en hund som specialtränats för jakt på vildsvin?

  Vad är det i så fall för en sorts jägare som låter sin hund springa omkring utan tillsyn?  ::) (:)

  Om grisarna är tränade i motsvarande grad för att klara sig mot fientliga hunddjur, så kan det bli otäcka slagsmål.  Inget jag skulle vilja se.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Vallgris?
« Svar #12 skrivet: 06 mar-16 kl 17:08 »
Jag har haft grisar och får i samma hage. Hagen var stor och där fanns gott om bete. De brydde sig inte om varandra.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Vallgris?
« Svar #13 skrivet: 11 mar-16 kl 22:22 »
...  Om grisarna är tränade i motsvarande grad för att klara sig mot fientliga hunddjur, så kan det bli otäcka slagsmål.  Inget jag skulle vilja se.
Inte ens en tränad hund har en chans och grisarna är tränade. Jag har bott granne med ett hundtestcenter för träning och test av eftersökshundar på vildsvin. Vildsvinen lärde sig mycket snabbare än hundarna och de fick byta ut vildsvinen stup i ett annars blev det djursjukhuset för hundarna.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vallgris?
« Svar #14 skrivet: 12 mar-16 kl 04:51 »
Grishund? ??? Är det en hund som specialtränats för jakt på vildsvin?

  Vad är det i så fall för en sorts jägare som låter sin hund springa omkring utan tillsyn?  ::) (:)

  Om grisarna är tränade i motsvarande grad för att klara sig mot fientliga hunddjur, så kan det bli otäcka slagsmål.  Inget jag skulle vilja se.

Nej, man skall inte plåga djur. Lösspringande hundar skall avlivas snabbt och humant

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallgris?
« Svar #15 skrivet: 15 mar-16 kl 21:54 »
Inte ens en tränad hund har en chans och grisarna är tränade. Jag har bott granne med ett hundtestcenter för träning och test av eftersökshundar på vildsvin. Vildsvinen lärde sig mycket snabbare än hundarna och de fick byta ut vildsvinen stup i ett annars blev det djursjukhuset för hundarna.
Så de överlevde?  Snälla svin.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Vallgris?
« Svar #16 skrivet: 16 mar-16 kl 07:53 »
Jag har varit med och jagat gris(vildsvin) i Australien. Där jagar man med hund och helst kniv, det är mer sport så.
Hunden har skyddsväst för att inte bli skadad.
Hunden ställer grisen sedan kommer jägaren fram och dödar den.
efter som grisen och det gäller alla grisar är betydligt mer intligenta än hundar så går det nog bara att ställa grisen en eller två gånger sedan har grisen övertaget.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Vallgris?
« Svar #17 skrivet: 16 mar-16 kl 09:46 »
När jag läser beskrivningarna av grisar som försvarar sig måste jag fråga om fler erfarenheter. Fick grishundbesök hos våra tre linderödsgyltor med galt. Trodde i min enfald att hunden skulle vara chanslös men grisarna var bara nyfikna och när hunden gick till attack mot en av gyltorna var hon defensiv och skulle nog ha tröttats ut om hustrun inte ingripit. När hundägaren väl infann sig hade han mage att föreslå att vi skulle förbättra hägnaden så att "hunden inte skulle kunna ta sig in"! Min fundering är om grisarna kan lära sig och om det fungerar bättre när de har kultingar, då borde väl försvarsinstinkterna vakna?

Mycket märklig historia.  Men helt klart är det skillnad på några linderödsgyltor och vildsvin när det gäller försvarsinstinkt.
Dom kan bli betydligt aggressivare när dom har fått kultingar, men dels är det olika på olika individer, och dels kanske det inte alltid hjälper.  Här kom grannens hundar och tog 15 små kultingar från en sugga, så det är inte glasklart hur utgången blir. Andra suggor är så ilskna så det går inte att gå nära dom när dom har små.

Sen kan du ju alltid upplysa den uppenbart korkade hundägaren om att grisar är lantbruksdjur, och då har du rätt att skjuta hunden. ( även om du nu aldrig skulle göra det )

Lag om tillsyn av hundar och katter:

14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.
   Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till Polismyndigheten. Lag (2014:707)
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Roblil

  • Inlägg: 69
    • Södermanland
SV: Vallgris?
« Svar #18 skrivet: 20 mar-16 kl 00:00 »
Tack för många intressanta svar! Hunden hade förstås rymt och kom den dryga milen till oss troligen för att den dagarna innan jagat vildsvin på grannens marker. Grisningen är nu nära förestående, återstår att se hur de små rara damerna blir då. Hur som helst skall jag sätta några extra eltrådar i grinden. Stängslet i övrigt är nät så det kan förhoppningsvis hålla hundar ute.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, larbri, per.martinsson, malbo, LimJans, Jon.b, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser