Visst var bilen av ungefär '01 års modell? På VW före '02 var inte motorelektroniklampan monterad på exemplar som såldes i Sverige, på den tiden var lampan inkopplad bara i länder där det på den tiden var krav från myndigheter att den skulle finnas (t ex Frankrike, USA, Japan). Så på en sådan bil måste man koppla in felkodläsare för att se om motorstyrsystemet har något att klaga på.
Förmodligen är lambdasonden tillverkad av Bosch, och har ett nummer med 10 siffror som börjar med 0 258. Troligen har din bil två lambdasonder, en som sitter nära motorn och en som sitter efter katalysatorn. De kan eventuellt vara likadana, men det är inte omöjligt att den främre är en s k bredbandslambdasond (känns igen på att den har 5 ledare) medan den bakre är en "vanlig" lambdasond med 4 ledare.
Om du ska byta en lambdasond med 4 ledare, så bör du se upp med att vissa sådana har sensorkretsen (vanligen vit och svart ledare) helt isolerad från jord, andra har den svarta ledaren hopkopplad med jord. När man byter (i synnerhet om den nya lambdasonden är av annat märke eller har annat nummer än originalet), så MÅSTE man ohmmäta för att kolla att båda är kopplade på samma sätt.
Försök INTE använda rörtång på lambdasonden utan ta istället en passande ringnyckel eller (helst sexkantig) hylsa. Om en lambdasond har suttit ingängad i en fastsvetsad stålbussning i många år, är den ofta så ohjälpligt fastrostad att när man väl får loss den, finns inga gängor kvar på vare sig lambdasonden eller bussningen. Det är lättare att få loss en lambdasond som har suttit i gjutjärn.
Om insatsen sitter lös och har börjat skramla i en katalysator, så brukar den sällan gå att rädda utan då får man nog kosta på att byta katalysatorn. Insatsen är mycket spröd och lätt att spräcka.