Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälptråd  (läst 7480 gånger)

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
Hjälptråd
« skrivet: 31 dec-10 kl 10:43 »
Hej!
Jag startar en tråd där jag och ev andra behövande kan få praktisk hjälp med hanteringen.

Just nu behöver jag någon som kan titta på sidan om nandu. Gör den snygg och flytta dit en bild på nandu från  www.denningarumsgard.nu  ( jag är delägare till nandun och har fotografens tillstånd. )

Titta över sidan om saskatoon och sidan om växtförökning. Går det att göra en länk från saskatoonsidan till växtförökningssidan? Gäller då ordet sticklingar och ordet etiolering. Vore kul att se hur det fungerar innan det görs liknande länkar från alla växtsidor.

I fortsättningen förlitar jag mig helt på kunniga och vänliga människors hjälp.
MVH
Jan

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Hjälptråd
« Svar #1 skrivet: 31 dec-10 kl 11:57 »
Hej!
Snyggt gjort på nandusidan! Tack Anders!
Med sådan hjälp kommer det att bli en mycket vacker handbok.
MVH
Jan

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Hjälptråd
« Svar #2 skrivet: 31 dec-10 kl 12:05 »
Det var bara roligt. Klicka gärna på "Beskrivning" på bilden från www.denningarumsgard.nu och skriv lite om varifrån bilden kommer och gärna vad fotografen heter, och att bilden får visas i Handboken. Jag tror att sådant kan vara bra att ha koll på, så att man inte behöver ta bort bilder senare.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Hjälptråd
« Svar #3 skrivet: 04 jan-11 kl 13:51 »
Hej!
Lägg gärna ut sidan växtförökning under odlingens  grunder på vänstersidan också. Det gör det lite lättare att hitta sidan, som börjar få lite innehåll.

Det kunde också vara bra att länka ordet sticklingar på sidan om vad man ska göra i januari till sidan om växtförökning.
MVH
Jan

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Hjälptråd
« Svar #4 skrivet: 04 jan-11 kl 16:43 »
Jag har en känsla av att "Odling" har blivit lite felstrukturerat.

Odlingens grunder ligger rätt, men många av de sidor som ligger under den sidan borde nog ligga direkt under "Odling"

Sedan skulle man kunna dela upp "Odlingens grunder" i några separata sidor.

Eller att man skulle ha en sida "Allmänt om odling" och under den ha "Odlingens Grunder" och allt som finns under den sidan?

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Hjälptråd
« Svar #5 skrivet: 04 jan-11 kl 17:23 »
Jag har en känsla av att "Odling" har blivit lite felstrukturerat.

Odlingens grunder ligger rätt, men många av de sidor som ligger under den sidan borde nog ligga direkt under "Odling"

Sedan skulle man kunna dela upp "Odlingens grunder" i några separata sidor.

Eller att man skulle ha en sida "Allmänt om odling" och under den ha "Odlingens Grunder" och allt som finns under den sidan?

Jag tolkar uttrycket "Odlingens grunder" som allmänt om odling, dvs metoder, redskap, osv, sånt som ligger på undersidorna nu, och inte grund (=ej avancerad) kunskap för nybörjare. När någon lade in texten "Odling för nybörjare" direkt på sidan "Odlingens grunder" gör man kanske den kopplingen.
Man kan ju lägga texten "Odling för nybörjare" som en egen undersida till "Odlingens grunder" eller stycka upp den på de befintliga sidorna, men en annan variant är att göra som vi gjorde med Kaniner. En "basic" nybörjarintroduktion till kaniner på första sidan, där man i slutet av varje stycke länkar vidare till fördjupning på undersidorna.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hjälptråd
« Svar #6 skrivet: 06 jan-11 kl 08:51 »
Jag tolkar uttrycket "Odlingens grunder" som allmänt om odling, dvs metoder, redskap, osv, sånt som ligger på undersidorna nu, och inte grund (=ej avancerad) kunskap för nybörjare. När någon lade in texten "Odling för nybörjare" direkt på sidan "Odlingens grunder" gör man kanske den kopplingen.
Man kan ju lägga texten "Odling för nybörjare" som en egen undersida till "Odlingens grunder" eller stycka upp den på de befintliga sidorna, men en annan variant är att göra som vi gjorde med Kaniner. En "basic" nybörjarintroduktion till kaniner på första sidan, där man i slutet av varje stycke länkar vidare till fördjupning på undersidorna.
Det var ju jag som lade ut den så. Men jag håller med om att det kanske inte var så lyckat, jag tänkte på det redan när jag lade ut sidan, men glömde bort att ta upp det då.
Jag tycker att det är bäst att göra en undersida till odlingens grunder, så som Petter beskriver, och att grunder för odling, dvs tex förodling, växtföljd osv får egna undersidor där, så som det ser ut nu.

Precis som Petter tolkar jag inte "grunder" som att det är till för nybörjare, utan att man beskriver de olika kunskapsområdena som man behöver ha för att syssla med odling. Gärna ingående beskrivningar, och gärna med många fördjupningar för dem som verkligen vill lära sig teori och praktik kring odling.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Hjälptråd
« Svar #7 skrivet: 06 jan-11 kl 09:13 »
Jag tycker att det är bäst att göra en undersida till odlingens grunder,

OK, jag har flyttat. Kolla om det var så du menade.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Hjälptråd
« Svar #8 skrivet: 14 feb-11 kl 11:18 »
Hej!
Nu har jag trasslat till det igen, så jag behöver akut hjälp. På Amerikanska blåbär har jag lagt in en lista med näringsinnehållet men samtidigt försvann alla sorter. Förmodligen var mina fingrar för stora så jag tryckte på några konstiga tangenter samtidigt. Sortlistan behöver komma tillbaka, dessutom så behöver sidan formateras. Den är för lång nu så några vettiga undersidor måste till. Näringstabellen behöver förmodligen snyggas till lite.
MVH
Jan

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Hjälptråd
« Svar #9 skrivet: 14 feb-11 kl 12:26 »
Så, nu har jag återställt till den tidigare versionen och klistrat in näringstabellen längst ned. Så jag tror allt ska vara rätt?

Du vet själv hur du lägger till de undersidor du vill ha?

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Hjälptråd
« Svar #10 skrivet: 14 feb-11 kl 18:05 »
Tack Petter!
Finns det någon med scanner som kan hjälpa mig att få in några bilder på växtförökningssidan? Jag ber min fru rita några enkla bilder eftersom man inte får stjäla några från böcker eller nätet. Just nu handlar det om olika sätt att göra avläggare.
MVH
Jan

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hjälptråd
« Svar #11 skrivet: 14 feb-11 kl 18:42 »
Jag kan scanna bilder om du skickar dem till mig. Jag skickar pm med min adress.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
Språkvård
« Svar #12 skrivet: 23 feb-11 kl 19:30 »
Ursäkta om jag kapar din hjälptråd, Jan.

Vi har just fått upp en artikel om lerputs från Sveriges lerbyggare nr 1, Johannes Riesterer.
Och fler kommer. Jag vill minnas att det var någon här som älskade att pyssla med språkvård, det finns lite smågrejer eftersom han inte är född med svensk tunga.
Första texten: http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Inredning/Lerputs




Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Hjälptråd
« Svar #13 skrivet: 25 feb-11 kl 09:46 »
Nu finns en till text från Johannes att pyssla med: http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Stomme/Murat_hus/Mura_med_lerbruk
och bifogade bilder till båda ovanstående.

Housepainter

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Hjälptråd
« Svar #14 skrivet: 25 feb-11 kl 10:06 »
Så, jag redigerade den senaste texten. Skall se om jag kan titta på den andra också.
Söker hus att hyra i trakten omkring Borås. Lite mark att odla på får gärna finnas.
En plätt mark för odling är också av intresse.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Hjälptråd
« Svar #15 skrivet: 25 feb-11 kl 10:14 »
Snyggt!

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Hjälptråd
« Svar #16 skrivet: 17 jul-11 kl 10:33 »
Hej!
En trevlig människa har skrivit om kvitten ( Cydonia ). Han har lagt texten på sidan om rosenkvitten men den bör få en egen sida så att den blir lätt att hitta. Kan någon flytta den till en egen sida?
MVH
Jan

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Hjälptråd
« Svar #17 skrivet: 17 jul-11 kl 10:39 »
Gjorde jag rätt?

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Hjälptråd
« Svar #18 skrivet: 17 jul-11 kl 11:04 »
Tack, Petter!
Du är blixtsnabb.
MVH
Jan

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Hjälptråd
« Svar #19 skrivet: 26 jul-11 kl 10:16 »
Hej!
En kompis har precis lagt in en bild på körsbärsplommon i galleriet. Kan någon flytta den till sidan om körbärsplommon och skriva sortnamnet vid bilden. Den heter Gypsy. Ett av de vackraste plommon/körsbärsplommon jag känner till.
MVH
Jan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser