Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var hittar man fönsterremsor till bra pris?  (läst 9746 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Var hittar man fönsterremsor till bra pris?
« skrivet: 15 sep-18 kl 11:00 »
Jag måste köpa fönsterremsor. ICA MAXI  i Skövde har haft dem förr. Jag borde kolla där. De varierar i pris: ICA Maxi 34.90  Andra affärer upp till 65 kr.

Undrar vilka som gör dem? Det står väl inget på rullen.

Gummilist man häftar fast fungerar inte. Jag har provat. Det var omöjligt att få fönstret på plats.

Sånt där ullsnöre har jag på vissa ställen där det glipar mycket. Men jag har aldrig provat runt hela fönster. Jag tror det är ett jättejobb att peta in det. Om det alls går. Spika fast det funka inte bra.Blev massor av hål+ trångt.

Konstigt att inte Byggmax, Jem & Fix, Biltema osv har dem.

Nåt bra annat alternativ finns väl inte än dessa fönsterremsor.

Vadd i fönsterna brukar jag skita i. Dyrt det med. Jag rullar en tidning ock har runt vitt torkpapper. Inte hushållspapper utan mer starkare torkpapper.


Just nu har jag kiselsand för katter i stickad strumpa från Slöjddetaljer. Som skulle dra åt sig fukten. Men jag vet inte om jag ska fortsätta med det. Ska nog prova utan det. Svårt att veta om det fungerade. Kanske inte bra att något suger fukt på det sättet då det ska blåsa torrt/torka av solen ändå emellan fönster.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Var hittar man fönsterremsor till bra pris?
« Svar #1 skrivet: 15 sep-18 kl 11:07 »
Vad menar du med fönsterremsor? Det finns många olika saker som kan kallas så.
T ex en tunn gummerad pappersremsa som blir klibbig när man fuktar den och kan användas för att klistra igen ett fönster med.
Eller självhäftande gummitätningslister av olika slag - antingen räfflade eller "P-formade".  Dessa finns i olika dimensioner för att passa olika breda springor.
Det finns också s k dammlister - en ganska "gles" skumplastlist som är självhäftande. De gör ingen nytta alls mot drag, men kan filtrera bort en del damm ur luften som drar förbi.

  • Gäst
SV: Var hittar man fönsterremsor till bra pris?
« Svar #2 skrivet: 15 sep-18 kl 11:29 »
Alla affärer kallar dem för fönsterremsor. De som är i pappersrullar.

ICA Maxi hade inga. De hade slängt ut en hel del grejer på den hyllan de hade verktyg mm. Vilken skitaffär.

De där remsorna verkar heta Dixi. XL bygg ska ha dem för 33 spänn. Men vart finns den affären då?


Det är cellulosaklister på dem. Samma som tapetklister alltså. Undrar om det finns pappersremsor utan klister? dra på klister med en pensel där de ska sitta. Om man nu hade remsor vill säga. Jag får kolla i slöjdkatalogen. Så löjligt att allt ska vara onödigt dyrt.

 Färdigklistrade tapeter är dyra ock bara 10 meter långa.

« Senast ändrad: 15 sep-18 kl 15:08 av Fixasjälvkille »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Var hittar man fönsterremsor till bra pris?
« Svar #3 skrivet: 15 sep-18 kl 14:51 »

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Var hittar man fönsterremsor till bra pris?
« Svar #4 skrivet: 15 sep-18 kl 15:02 »
Jag har varit i den affären. De är inte precis billiga där.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Var hittar man fönsterremsor till bra pris?
« Svar #5 skrivet: 15 sep-18 kl 15:40 »
Jag har varit i den affären. De är inte precis billiga där.

Det har du rätt i, de är ju 4 kr och 10 öre dyrare än ICA

  • Gäst
SV: Var hittar man fönsterremsor till bra pris?
« Svar #6 skrivet: 15 sep-18 kl 16:02 »
Jag har otroligt många fönster. 25 meter tar slut i ett nafs. Jag gillade när ICA i närheten hade. Jag har skickat runt mailfrågor till affärer. Bahaus hade inte, människan hade ingen koll på vad det var för nåt tror jag. Kanske jag får napp på Xl Bygg. De borde väl ta hem annars. 10 rullar går väl på 330 spänn kanske.
« Senast ändrad: 15 sep-18 kl 16:24 av Fixasjälvkille »

mamorinna

  • Inlägg: 1
    • Norrbotten
SV: Var hittar man fönsterremsor till bra pris?
« Svar #7 skrivet: 15 sep-18 kl 16:47 »
Tröttnade  på att leta efter dyra fönsterremsor nu kör jag med Biltemas vita/beiga maskeringstejp funkar bra då den inte sitter så hårt.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Var hittar man fönsterremsor till bra pris?
« Svar #8 skrivet: 15 sep-18 kl 17:12 »
Tröttnade  på att leta efter dyra fönsterremsor nu kör jag med Biltemas vita/beiga maskeringstejp funkar bra då den inte sitter så hårt.


Min erfarenhet är att maskeringstejpens klister torkar med tiden så att efter några månader är den jättesvår att få bort. Men det var i och för sig länge sedan jag gjorde den erfarenheten, kanske har ändrats.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Var hittar man fönsterremsor till bra pris?
« Svar #9 skrivet: 15 sep-18 kl 17:26 »
Räcker att solen lyser på vanlig billig masktelp, så är det ett helvete att få bort, i alla fall om man lackar bilar.

Har rullen legat länge, så går det inte att dra av från rullen utan att den går sönder hela tiden.
Kör rullen i mikron en stund. så funkar den igen.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Var hittar man fönsterremsor till bra pris?
« Svar #10 skrivet: 15 sep-18 kl 17:48 »
Maskeringstejp? Seriöst?  Jag har lackat en del fordon i mina dagar. Den är vidrig att få bort om den sitter för länge.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Var hittar man fönsterremsor till bra pris?
« Svar #11 skrivet: 15 sep-18 kl 20:34 »
Numera finns det en del bättre sorters maskeringstejp som inte fastnar så hårt när de har suttit länge. De är oftast blå istället för gulvita. Finns både tveksamma märkeslösa sorter på t ex Biltema och dyrare, förhoppningsvis pålitligare, som säljs under kända tejptillverkares namn.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Var hittar man fönsterremsor till bra pris?
« Svar #12 skrivet: 17 sep-18 kl 08:26 »
Kanske det. Men det betyder ju inte att jag vill ha maskeringstejp på fönsterna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Var hittar man fönsterremsor till bra pris?
« Svar #13 skrivet: 17 sep-18 kl 09:01 »
Här har du ett spår http://www.se.jl3-gumtape.com/reinfrced-water-activated-tape/


Och en tillverkare i Sverige http://www.artinova.se/NOVATAPE.html 


Jag köper hos lanthandlarn, när han slutar med fönsterremsor så går en epok i graven.
« Senast ändrad: 17 sep-18 kl 09:14 av Själv är bäste dräng »

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Var hittar man fönsterremsor till bra pris?
« Svar #14 skrivet: 17 sep-18 kl 11:50 »
Ja, man saknar lanthandel. Jag vet ingen häromkring. Jag ringde en stor byggfirma precis nyss. Människan fatta noll. Verkade aldrig sett sådana. Ska googla en byggnadsvårdsaffär i Ugglum? Hornborga.  Jag har ingen koll vart den ligger exakt. Jag har letat några gånger. Ett himla googlande jämt i datorn när man ska ha nåt.


  • Gäst
SV: Var hittar man fönsterremsor till bra pris?
« Svar #16 skrivet: 17 sep-18 kl 16:33 »
Jag drog i väg till närmsta lanthandlarn affären några mil bort. Men nä de hade inga fönsterremsor..aldrig varit i den affären innan. Jag blev inte imponerad. Men köpte kakor en glass osv. Sen kollade jag vart byggnadsvårdsaffären i Ugglum låg. Hade ingen aning om att den låg just där. Men i dag hade de stängt.

Sen Kollat upp en byggnadsvårds affär i datorn i Hjo. I stadsparken ser det ut som? Öppet vissa dagar. De hade kontakter med fönsterrenoverare med. Det var ju bra att veta. Men man kan ju lika gärna åka till den fönster affären direkt när man behöver hjälp. Kanske skulle ringa ock kolla om de har fönsterremsor. Nja, de stängde 16.00 sa de i telefonsvararen.

Men jag har i alla fall kommit en bra bit i mitt sökande.
Jag borde gå på loppis osv ock kolla efter likadana fönster. Jag antar att fönster mäts i tum? Jag får ha de rätta måtten på en lapp i plånboken.

Ett av fönstren hade "lite" rutten nederdel..jag funderar på om jag ska lappa i nytt material..eller plugga med lim+plugg  vid hörnjärnen ock lämna det för nytt bottenstycke nästa år. Måste läsa om de där små minsta pluggarna med. Om man kan tälja dem själv. Osv. Det är en hel vetenskap med fönster. Men man lever ju inte i 200 år..Bara allt är någorlunda okey medans jag bor här. Jag vill ha in dem snart. Men trist att öppna färgburken för ett fönster..jag skulle vilja måla 2 på en gång. Men jag har kommit i otakt då det blivit komplikationer..Ja det där mjuka träet nertill.
« Senast ändrad: 17 sep-18 kl 18:11 av Fixasjälvkille »

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Var hittar man fönsterremsor till bra pris?
« Svar #17 skrivet: 18 sep-18 kl 08:18 »
Måtten på fönster i gamla hus är inte alls standardiserade. Det var inte förrän under miljonprogramstiden på 1960-talet som den svenska byggbranschen lyckades komma överens om ens en standard för hur man skulle definiera måtten på fönster.

Man ska alltså verkligen ha tur om man ska komma över en begagnad fönsterbåge som passar i befintlig karm. Även om måtten är ungefär desamma så brukar det alltid skilja ett par cm någonstans.

 

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Var hittar man fönsterremsor till bra pris?
« Svar #18 skrivet: 18 sep-18 kl 18:05 »
Jaha? Okey.

Jag fick mailsvar från en firma att de har fönsterremsor. 2 mil bort ungefär. Ska åka dit när jag hinner.

  • Gäst
SV: Var hittar man fönsterremsor till bra pris?
« Svar #19 skrivet: 19 sep-18 kl 13:01 »
Stack ock köpte Dixi fönsterremsor. 31.50 rullen. Så billigt. XL Bygg Götene. De skulle ta hem mer. Jag köpte de 7 rullar de hade. 7.50 billigare än Gyllenhaaks. 13.50 billigare än Gysinge.
« Senast ändrad: 19 sep-18 kl 13:57 av Fixasjälvkille »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 5 användare (2 dolda)
GE202, Anders Flix, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser