Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybliven "getmormor"  (läst 2984 gånger)

Husdraken

  • Inlägg: 88
  • Hobbybönder
    • Södermanland
Nybliven "getmormor"
« skrivet: 29 jan-07 kl 19:09 »
Hej!
Fick ta över två getter, Elsa och Gunnar, från en familj som inte kunde ha dem kvar, för ett halvår sedan. Tyvärr vet jag i stort sett ingenting om dessa djur men hittills har det gått bra. I lördags fick vi dessutom en killing (Jag trodde bara ett honan var överviktig!) och det blev stort ståhej. Dessvärre promenerade mamma get ut i snön och den lille följde efter så jag placerade mor och barn i ett separat hus och trodde att det skulle lösa sej men icke! Den lille får dia så det är inget problem men då de vuxna var åtskilda slutade de att äta så separationen varade bara i ett dygn. Nu har jag byggt om utehuset så att de stora kan gå ut och in men den lilla blir kvar inomhus, i värmen.
Nu till min fråga: Mamma get överlåter till pappa get att titta till den lille när den ropar och hon går in när hon känner för det. Är det ett normalt beteende för en gethona?
Dessutom sa man till mej att detta var Afrikanska dvärg-getter men jag betvivlar det eftersom de är ca 60 cm i mankhöjd. De är grå-vit-svarta och har en vit fläck mitt på huvudet.
Har någon en aning om vad jag har för sorts getter?

Jättebra forum, förresten!
Katter, höns och hund.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Nybliven "getmormor"
« Svar #1 skrivet: 29 jan-07 kl 19:35 »
Låt alla tre gå ihop. Bocken kommer inte att skada killingen.
Vad det kan vara för ras vet jag ej. men kanske en blandning av afrikansk dvärgget och lantrasget.
Fodra med hö flera gånger om dagen och ge även mamma get lite kraftfoder. Fri tillgång på mineral med koppar, saltsten och se till att det är dragfritt så klarar de sig.
Mvh.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Nybliven "getmormor"
« Svar #2 skrivet: 30 jan-07 kl 02:38 »
Har geten inte fått kraftfoder innan så ge lite från början och öka på under ett par dagar. En getmage kan vara känslig för den snabba förändringen. Ge henne sen så mkt. att hon inte magrar under den tiden hon diar killingen. Några exakta mått är svårt att ge. Men näringen ska räcka åt hennes kropp och mjölk till killingen. Har ni tur kanske mjölken rent av räcker till en skvätt åt er också.

Jag håller med Balbina, bocken brukar vara rörande försiktig med dom små.

Var dock försiktig med kopparn. Fråga runt lite i omgivningarna hur halterna är i jordmånen i ert område.

Grattis! Vad roligt ni kommer få.
« Senast ändrad: 30 jan-07 kl 02:43 av Gruff »

 

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Nybliven "getmormor"
« Svar #3 skrivet: 30 jan-07 kl 09:49 »
Gruff: jag har läst mig till att getter är känsliga för kopparbrist och behöver ha en del koppar. Det är därför komineraler rekommenderas till getter. Så mineral med koppar ska det vara. (får är däremot ytterst känsliga för koppar)

Om geten inte fått kraftfoder innan så kan det också vara bra att ge den något sött i samband med att du börjar med kraftfoder. Ex. betfor/melass.
Det är bra för bakteriefloran i magarna på geten.

PS. sätt gärna in en bild på den nyfödda och dens föräldrar. Alla här älskar bilder på små nyfödingar :-) DS
« Senast ändrad: 30 jan-07 kl 09:50 av Balbina »

Husdraken

  • Inlägg: 88
  • Hobbybönder
    • Södermanland
Nybliven "getmormor"
« Svar #4 skrivet: 30 jan-07 kl 12:09 »
Tack, alla ni som svarat på min fråga!  ;D

Getterna bor ute i ett isolerat, litet hus, ca 2 kbm (det användes tidigare som förvaringsbox hos kommunen) och jag "isolerade" lite extra med hö innan vintern så det är varmt och skönt. Mina getter tycks vara lite frusna av sej så de tillbringar ganska mycket tid inne i sitt hus. Det är underbart att se den lilla stappla omkring därinne och minst lika underbart att se "pappa" get vara den som först kommer till undsättning när den ropar. Gunnar har tidigare visat tendenser till att "vifta" med hornen när man kommit in i hagen men sedan han blev far har han lugnat ner sej betydligt. Han kasterades i höstas just för att undvika att han skulle "ilskna till" och det kan förstås också ha bidragit till lugnet.

Getterna har fått havrekross under perioden med minusgrader och de har fri tillgång på hö. Ingen av dem har magrat under vintern och den lilla diar så det smaskar om det så det verkar som om deras kost är tillräcklig utan att bli överdriven. Det är ju lite svårt med getter när man inte vet något om dem men, åtminstone de här två, visar tydligt vad de gillar och vad de inte gillar. Kokt ris tycker de fruktansvärt mycket om!  ;)

Jag ska sätta in bilder så fort jag kommer underfund med hur kameran fungerar ihop med datorn!  :-[

Tack allihop, det är ett underbart forum!
Katter, höns och hund.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Nybliven "getmormor"
« Svar #5 skrivet: 30 jan-07 kl 13:35 »
Låter som dina getter har det jättegott.
getter är gärna lite frusna av sig och håller sig helst inne.
ge dem gärna lite bröd, frukt och grönt också. Bananer innehåller mycket socker så någon banan om dagen skadar inte. (ge inte för mycket banan bara)
I hullet så ska de se "magra" ut. de ska inte vara runda om ryggen som de flesta andra djur. En get mår väldigt dåligt av fetma.
men så länge dina getter äter och rör på sig så brukar de hålla sig i lagom hull alldeles själva.
Tänk på att fodra hö flera gånger om dagen. En get äter aldrig det hö som som kan ha råkat kissa eller bajsa i. Då svälter de hellre. Så små givor flera gånger om dagen.


Husdraken

  • Inlägg: 88
  • Hobbybönder
    • Södermanland
Nybliven "getmormor"
« Svar #6 skrivet: 30 jan-07 kl 15:17 »
Jag hoppas jag att fått till det med kamera och dator nu...så här kommer bilder...

Första...
Katter, höns och hund.

Husdraken

  • Inlägg: 88
  • Hobbybönder
    • Södermanland
Nybliven "getmormor"
« Svar #7 skrivet: 30 jan-07 kl 15:19 »
...andra...

Någon som har en idé om vad jag har för sort??
Katter, höns och hund.

Husdraken

  • Inlägg: 88
  • Hobbybönder
    • Södermanland
Nybliven "getmormor"
« Svar #8 skrivet: 30 jan-07 kl 15:20 »
...å´ sista bilden.

Katter, höns och hund.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Nybliven "getmormor"
« Svar #9 skrivet: 30 jan-07 kl 16:30 »
ser ut att vara dvärgget. är det bara bocken som är stor eller är båda över 50 cm???
Bocken brukar nämligen vara större än geten.
Verkligen jättefina getter alla tre  :D
« Senast ändrad: 30 jan-07 kl 16:32 av Balbina »

Husdraken

  • Inlägg: 88
  • Hobbybönder
    • Södermanland
Nybliven "getmormor"
« Svar #10 skrivet: 31 jan-07 kl 19:17 »
Även getmamman är över 50 , ca 55-57 cm, lite svårt att mäta eftersom de är så otroligt skygga så det är något av en uppskattning men som sagt, hon är över 50 cm.
Katter, höns och hund.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Nybliven "getmormor"
« Svar #11 skrivet: 31 jan-07 kl 20:14 »
min gissning är nog iaf. att de är dvärgar.
en dvärg ska vara kort och satt i kroppen.
mycket fina var de iaf. lycka till med killingen och att få dem tama.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

802 gäster, 1 användare
Anna 123

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser