Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anlägga nytt land  (läst 11939 gånger)

Vildvittra

  • Inlägg: 113
    • Värmland
Re:Anlägga nytt land
« Svar #20 skrivet: 10 okt-07 kl 09:13 »
Är det nån som testat sk hönstraktor i landet? Dvs. hönsen får gå och sprätta tidigt på våren och ta allt ogräs som kommer upp + att de bearbetar jorden.
Tänkte testa det faktiskt. Man kan ju enkelt hängna in landet med kycklingnät och bestämma om hönsen ska få vara på ut- eller insidan. Om man får kycklingar till våren så är det ju en lagom stor yta för dem att få gå med mamma i början också.

Vildvittra

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Anlägga nytt land
« Svar #21 skrivet: 10 okt-07 kl 09:27 »
De får gå ganska länge om det skall funka och då gödslar de i gengäld rätt rejält, vilket brukar gynna ogräsen mer än det odlade.

Däremot hade jag gris som gjorde ett bra arbete vad gäller ogräsgekämpning. Inte ett rotogräs på flera år efter.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Anlägga nytt land
« Svar #22 skrivet: 10 okt-07 kl 11:36 »
Är det nån som testat sk hönstraktor i landet? Dvs. hönsen får gå och sprätta tidigt på våren och ta allt ogräs som kommer upp + att de bearbetar jorden.
Tänkte testa det faktiskt. Man kan ju enkelt hängna in landet med kycklingnät och bestämma om hönsen ska få vara på ut- eller insidan. Om man får kycklingar till våren så är det ju en lagom stor yta för dem att få gå med mamma i början också.

Vildvittra

Här är lite information om hönstraktor
http://www.vaxhuset.se/eko-honstr.htm
I min hönsgård så växer inget ogräs. ;)
Dom äter upp allt som gror.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Anlägga nytt land
« Svar #23 skrivet: 10 okt-07 kl 11:52 »
Här är bilder på en flyttbar hönstraktor.
Nu är i alla fall min skalle i full snurr. ;D

Ritningen finns redan klar i huvudet. Allt som behövs är ett underrede. Skulle nog funka bra med husvagn. Flyttbart men hjälp av traktorn.
http://www.kosterstradgardar.se/djur.html

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Re:Anlägga nytt land
« Svar #24 skrivet: 10 okt-07 kl 17:30 »
Har varken höns eller hönsgård, och i all synnerhet inte i närheten av landet.

En gris däremot har jag hela tiden misstänkt vore den bästa lösningen på alla bekymmer!  ;) Ska bara övertala sambon med...

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Anlägga nytt land
« Svar #25 skrivet: 10 okt-07 kl 18:18 »
Har varken höns eller hönsgård, och i all synnerhet inte i närheten av landet.

En gris däremot har jag hela tiden misstänkt vore den bästa lösningen på alla bekymmer!  ;) Ska bara övertala sambon med...
Lycka till ;)


Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Re:Anlägga nytt land
« Svar #27 skrivet: 12 okt-07 kl 18:40 »
Såhär gör vi: http://elins-tradgard.blogspot.com/2006/06/lasagner-med-tcke.html


Ytterligare en intressant metod! Vilka grönsaker passar att odla så?

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Anlägga nytt land
« Svar #28 skrivet: 12 okt-07 kl 18:56 »
Vi odlar det mesta i våra "lasagne"-bäddar. Fast potatisen brukar få ett eget, större land. Det får också squash och pumpor, det blir så jättestora plantor av dem.  (Men de trivs bra med att växa i halvnedbruten kompost). Annars har vi lök, rotfrukter, olika slags kål, frilandsgurkor, blommor, salladsgrönt, spenat, mangold, rädisor, tomater (gick inte alls bra i år), ärter, bönor... ja det mesta som sagt!

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Re:Anlägga nytt land
« Svar #29 skrivet: 13 okt-07 kl 11:47 »
Vi odlar det mesta i våra "lasagne"-bäddar. Fast potatisen brukar få ett eget, större land. Det får också squash och pumpor, det blir så jättestora plantor av dem.  (Men de trivs bra med att växa i halvnedbruten kompost). Annars har vi lök, rotfrukter, olika slags kål, frilandsgurkor, blommor, salladsgrönt, spenat, mangold, rädisor, tomater (gick inte alls bra i år), ärter, bönor... ja det mesta som sagt!

Min rygg säger: Tack för tipset CristinaR!  :)

Susannett

  • Inlägg: 982
  • L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
Re:Anlägga nytt land
« Svar #30 skrivet: 14 okt-07 kl 22:06 »
svårt att så frön i det läget när man ska göra om en gammal gräsmatta, förgro och se till och hålla jorden täckt, mellan raderna kan man alltid täcka med tidningar för att spara på täckmaterialet.
ett annat tips är att täcka med tidningar och lägga sättpotatis på, sen en massa täckmaterial som halm, gammalt ensilage och gräsklipp.
i värsta fall om man har mycket kvickrot; täck med svart plast men det tar minst ett år innan man ens kan börja fundera på att ta bort den!
är Återprenumerant såklart.

javill

  • Inlägg: 11371
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Anlägga nytt land
« Svar #31 skrivet: 14 okt-07 kl 23:36 »
Det där med lasagnebädd verkar vara något för mig också! Får nog bli något sådant om jag någonsin ska få något riktigt trädgårdsland. Fick tips här också om att odla potatis i överblivet spill av ensilage! Så nu har det fått en bättre funktion än att ta plats på gödselstacken.  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vildvittra

  • Inlägg: 113
    • Värmland
Re:Anlägga nytt land
« Svar #32 skrivet: 16 okt-07 kl 14:27 »
Det där med lasagnebädd verkar vara något för mig också! Får nog bli något sådant om jag någonsin ska få något riktigt trädgårdsland. Fick tips här också om att odla potatis i överblivet spill av ensilage! Så nu har det fått en bättre funktion än att ta plats på gödselstacken.  :D

Smart! Man skulle ju kunna göra värsta lasangebäddarna av överblivet ensilage... Hmm, tål att funderas på kanske

Vildvittra

 

Vildvittra

  • Inlägg: 113
    • Värmland
Re:Anlägga nytt land
« Svar #33 skrivet: 16 okt-07 kl 14:35 »
Har varken höns eller hönsgård, och i all synnerhet inte i närheten av landet.

En gris däremot har jag hela tiden misstänkt vore den bästa lösningen på alla bekymmer!  ;) Ska bara övertala sambon med...

För seriös markberedning är ju grisar optimalt. När vi köpte våran gård så var all betesmark igenplanterad med gran. Den höggs ner, marken hägnades in och sedan köptes vildsvin som gick i några år och markberedde. Nu betar hästarna där och det är öppet och fint. Vildsvinen blev utmärkta julskinkor sen.

Vildvittra
« Senast ändrad: 16 okt-07 kl 14:37 av Vildvittra »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Anlägga nytt land
« Svar #34 skrivet: 16 okt-07 kl 18:43 »
Inte alla har plats eller tid för en gris ... har man lite merkalendertid så skulle jag rekomendera att ni täcker ytan för det nya landet med minst 10cm lager av löv, halm, stallgödsel, gräsklipp, halvt nedbrutenkompost och allt annat skräp ni kan hitta i trädgården.

Maskarna kommer att gräva ner en stor del av detta till våren och resten vänder du ner med spade eller grep i början på nästa säsong.

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
Re:Anlägga nytt land
« Svar #35 skrivet: 18 okt-07 kl 21:08 »
Beroende på hur stort område du vill odla finns det ett bra och enkelt tips: Lägg ut tidningar, hela dubbla och omlott på gräset, lägg på gräsklipp minst 20 cm, gör hål för plantorna du vill sätta, t ex kålplantor eller sättpotatis. Fyll hålen med sand och sätt plantorna i den, gräsklipp runt plantan. Fyll på med gräsklipp med jämna mellanrum så har du fin jord framåt hösten på hela det tidningstäckta området. Vill du hellre så än sätta plantor, kan du först lägga tidningarna, sedan ett lager sand ovanpå. Ska vara minst 20 cm och av grovlek som dräneringssand.

Wobbeke

  • Inlägg: 208
    • -
Re:Anlägga nytt land
« Svar #36 skrivet: 14 jan-08 kl 22:35 »
Jag funderar lite på lasagnebäddarna, kan man lägga gödsel istället för klippt gräs, kompost, halm, vad man nu har? jag har ingen kompost ännu, men skulle vilja komma igång till våren sommaren. Eller är det här med att anlägga nya/återuppliva väldigt igenvuxna land enbart något man måste göra med några års tidsperspektiv?
Det här med att gräva ner kompost, eller i det här fallet gammalt gräs och gräsmatta, verkar behöva tid på sig att förmulltna. Betyder det att, om man vill få grönsaker till sommaren, får man antingen hitta en gris eller göra grisjobbet själv?
Mia
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Re:Anlägga nytt land
« Svar #37 skrivet: 15 jan-08 kl 11:24 »
Efter att ha gjort en hel massa "grisjobb" själv så har jag förbannat mig själv för att jag inte började tidigare...

Enbart gödsel i en lasangebädd blir nog väl starkt va? Men om du har gammal brunnen gödsel skulle det nog kunna funka.

Upphöjda odlingsbäddar i pallkragar eller liknande tycker jag annars verkar vara det smidigaste sättet att komma igång snabbt. Frågan är vad man ska fylla dem med. Det blir lite dyrt att skaffa en massa köpejord. Men det är kanske bästa alternativet när man inte har så mycket annat att tillgå?

Nypålandetsfru

  • Gäst
Re:Anlägga nytt land
« Svar #38 skrivet: 15 jan-08 kl 15:18 »
har hittat plats nu för vårt kommande grönsaksland.
Problemet är dock att jorden är väldigt kompakt,
testade att köra med jordfräs förra året...gick väl sådär :-\
Blir nog att handgräva i komb. med jordfräs och
jordförbättra. Ska se om man inte kan få ngn lokal
trevlig bonde att dra med plogen :D
Bra tråd. Mkt inspirerande läsning!

Wobbeke

  • Inlägg: 208
    • -
Re:Anlägga nytt land
« Svar #39 skrivet: 15 jan-08 kl 21:10 »
Jag undrar en sak om att köpa ny jord: Har hört att säckarna med jord man köper mest innehåller torv. Är det DET jag bör köpa, nu när jag skall anlägga nya odlingsbäddar eller finns det något annat jag bör köpa? När man läser på flera av trådarna här på formunet, så dyker ordet mylla upp. Jag har uppfattat det som att det är det som bli kvar i komposten när den förmultnat och att det är nyttigt eftersom det innehåller en massa näring och bör tillföras lite då och då. Är det samma sak som jag köper i de stora plastsäckarna eller måste jag blanda ut säckinnehållet med något? Jag har ännu ingen kompost, men kommer att börja på en så snart jag får trädgård, vilket förhoppningsvis blir inom två månader. Tror ni att den nyanlagda komposten kommer att hinna producera något nyttigt tills det är dags att plantera ut miniplantorna och fröna? Tänkte föda komposten med grönsaker, samt en hel del hö, halm och marsvinspluttar/kiss.
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser