Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ta bort tuppar?  (läst 4060 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
När ta bort tuppar?
« skrivet: 28 okt-18 kl 11:03 »
Hej! Har 16 kycklingar som är fem veckor. Hälften blomme, hälften ljus Sussex. Maskinkläckta. Tänkte spara iaf en tupp av varje ras. När brukar ni ta bort tupparna? För mig är det två faktorer som får mig att vänta.
Dels att jag inte är helt säker på vilka som är tuppar, även om många har tydlig röd kam och slör och andra inget alls.
Och sen tänker jag att man vill ha kvar en bra tupp. Är kanske lite tidigt att avgöra vad som är just en bra tupp.

Hur brukar ni resonera och handla?

andtol

  • Gäst
SV: När ta bort tuppar?
« Svar #1 skrivet: 28 okt-18 kl 15:43 »
Det tar några år innan en bra tupp är en bra tupp. :)

Så när man är säker vad är vad - spara den tupp som är finast och ta bort de andra. Så slipper du bråk och matkostnader.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: När ta bort tuppar?
« Svar #2 skrivet: 28 okt-18 kl 18:23 »
Precis bråk och matkostnader jag vill undvika. Bara vänta tills jag är hyfsat säker då. Kan jag ta bort de med tydligast kam och slör eller kan vissa hönor ha tydliga sådana oxå?

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: När ta bort tuppar?
« Svar #3 skrivet: 29 okt-18 kl 09:12 »
Hönsen får inte slör och kammen blir inte röd förrän de blir könsmogna och börjar värpa. Någon här på forumet har skrivit att det blir lugnare vad det gäller konkurrensen mellan tupparna om man har tre än två men jag har ingen erfarenhet själv. Det bör vara minst fem höns per tupp.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: När ta bort tuppar?
« Svar #4 skrivet: 29 okt-18 kl 11:06 »
Tack för svar! Kanske får posta några bilder för att få hjälp med könsbestämning. Återkommer!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: När ta bort tuppar?
« Svar #5 skrivet: 29 okt-18 kl 17:48 »
En tar väl bort (=äter upp) tupparna när de är stora nog att bli middag, det är ett stort slöseri att nacka dem när de är så små att en knappt kan könsbestämma dem. Så länge de är små är det heller ingen större risk för bråk (och det är det inte när de är äldre heller, om det bara finns utrymme för dem).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: När ta bort tuppar?
« Svar #6 skrivet: 29 okt-18 kl 20:35 »
Äter inte kött, annars håller jag med om ditt resonemang! Så rent krasst är de bara en kostnad och mer städtid i kycklingstugan. Läste dock att blomme kan vara lite luriga med könsbestämning så jag får nog vänta lite i alla fall.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: När ta bort tuppar?
« Svar #7 skrivet: 29 okt-18 kl 20:40 »
Jag nackar dom 5 i taget och hällst när de blivit stora så de blir nån mat på dem. Ta de största först. Sen vänta tills resten växt till sig. Själv började jag äta kött när jag fick egna djur och just tuppar skulle slaktas. Känns ju lite slösigt att slänga mat.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: När ta bort tuppar?
« Svar #8 skrivet: 29 okt-18 kl 20:54 »
Det blir kattmat av dem, vill som sagt inte slänga. Känns dumt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, kretslopp, malle h, gruvtrollet, Stengrim, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser