Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lappget fråga..  (läst 5918 gånger)

Myrka

  • Inlägg: 73
    • -
Lappget fråga..
« skrivet: 24 sep-12 kl 21:45 »


Jag bor i Västernorrland o fundera på Lappgetter.
Vad är de som gör att dom klara kylan bättre än afrikans dvärgeter...???

Är de nån skillnad på deras päls?
Jag förstå dom kommer från olika klimat med vad är olikheten i pälsen??

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Lappget fråga..
« Svar #1 skrivet: 25 sep-12 kl 08:22 »
Det är nog aveln undet lång tid som gör skillnaden. Kanske mer att de har ett bättre värme element inombords. pälsen på Afrikanerna kan jag inget om. Lappgetternas päls är inte överdrivet tjock. Man märket dock stor skillnad om de är inne en vinter eller ute. Vissa vintrar här i Uppland har vi så blött att de inte är försvarbart för mej i mina lerhagar att ha dom ute mer än enstaka dagar. Det går mycket mer mat om det är kallt så jag tror att förmågan att göra värme är den stora skilnaden.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Lappget fråga..
« Svar #2 skrivet: 25 sep-12 kl 08:22 »
Min upplevelse att Lappgetternas päls är att deras är kort och tät vilket skyddar mot kyla bra mot många getter som har ganska gles och lång päls.
Mina Lappar som går ute året runt i Västernorrland ser ut som små lurvbollar under vintern i sina korta täta pälsar.

Vill du besöka och titta på Lappgetter så är du hjärtligt välkommen till mig så kan jag även berätta mer om rasen och genbank.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Forsnäs Hemman

  • Inlägg: 95
  • Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
SV: Lappget fråga..
« Svar #3 skrivet: 25 sep-12 kl 12:33 »
Jag har aldrig sett dvärggetten så jag vet inte hur deras päls ser ut.

Men troligen är det mer än skillnader i pälsen som gör att lappgetterna klarar kylan bättre. Köldfysiologi är ett komplicerat och spännande ämne, som bland annat omfattar värmeregleringssystem i blodomloppet och lagring/förbränning av olika fetter, t.ex så kallat brunt fett.

Jag postar lite bilder på våra getter. Det är stor skillnad på deras päls.

Mira har haft ganska kort och tät päls, så som Lina beskriver.
Så har vi Julia, som har klart längre päls. Delar av pälsen har upp till 15 cm långa staplar.
Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

Forsnäs Hemman

  • Inlägg: 95
  • Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
SV: Lappget fråga..
« Svar #4 skrivet: 25 sep-12 kl 12:37 »
Slutligen har vi vår bock Stark. Man kan nog kalla honom långhårig.

Har är förresten till salu, då vi behöver byta in nytt blod. Kanske världens snällaste och mest lätthanterliga bock. Kontakta Lina (se ovan) vid intresse.

Kan också nämna att det är ganska stor skillnad mellan sommar och vinterpäls på våra lappgetter, de får tjock underull nu på senhösten och i maj/juni kan man få plocka av dom stora sjok av underull som lossnar.

AJ/Forsnäs Hemman
Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Lappget fråga..
« Svar #5 skrivet: 25 sep-12 kl 13:02 »
Underullen verkar skilja sig en del och på våren när underullen släpps märks det verkligen hur mycket päls de har.
De flesta Lappgetter har den kortare varianten på päls men det förekommer lite längre päls på en del. Sen tror jag att hela geten är tåligare mot kyla med tanke på deras ursprung, avel genom alla år spelar nog in.

Min upplevelse är att Lappgetternas päls är kortare och lite glansigare än ex svensk lantras och dvärggetter men det skiljer sig en hel del mellan invidiver. Men framförallt spelar det stor roll om de går ute eller står inne på stall, foderkvalitet och hur de mår i allmänhet, en get som inte mår bra får en dålig päls och fryser.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Lappget fråga..
« Svar #6 skrivet: 25 sep-12 kl 16:47 »
Men troligen är det mer än skillnader i pälsen som gör att lappgetterna klarar kylan bättre. 

Det är jag helt övertygad om. Många getgenerationers anpassning till klimatet har säkert satt sina genetiska spår som vi inte kan se med blotta ögat.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Myrka

  • Inlägg: 73
    • -
SV: Lappget fråga..
« Svar #7 skrivet: 25 sep-12 kl 19:34 »
Hej Lina
Jag mail dig för nån månad sen. Jag är så intresserad till våren eller sommar att skaffa. Synd att den där snygging
här på sidan redan är till salu (getten ovan).  Jag ska fara hälsa på dom du rekommendera. Just nu försöker jag träffa getter o lära mig så mycket jag kan
om lapprasen.  De var jag som hade haft Afrikans getter / Anna  :)
Du få gärna skicka info om de vet av nån som ska sälja eller så....



Min upplevelse att Lappgetternas päls är att deras är kort och tät vilket skyddar mot kyla bra mot många getter som har ganska gles och lång päls.
Mina Lappar som går ute året runt i Västernorrland ser ut som små lurvbollar under vintern i sina korta täta pälsar.

Vill du besöka och titta på Lappgetter så är du hjärtligt välkommen till mig så kan jag även berätta mer om rasen och genbank.
« Senast ändrad: 25 sep-12 kl 19:47 av Myrka »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lappget fråga..
« Svar #8 skrivet: 29 sep-12 kl 01:44 »
Det är jag helt övertygad om. Många getgenerationers anpassning till klimatet har säkert satt sina genetiska spår som vi inte kan se med blotta ögat.
Visst finns det något som kallas "brunt fett", som hos oss människor ger bättre köldtålighet?  Kanske getter har sådant också?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Lappget fråga..
« Svar #9 skrivet: 29 sep-12 kl 09:17 »
Många getgenerationers anpassning till klimatet har säkert satt sina genetiska spår som vi inte kan se med blotta ögat.

Just därför är det så viktigt att vi inte ändrar för mycket i deras livsbetingelser, utan försöker bevara dem så nära ursprunget som möjligt.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Lappget fråga..
« Svar #10 skrivet: 16 dec-12 kl 11:18 »
Hej!
Min fråga är kan man ha getterna ute året runt, med tillgång till vindskydd och liggdel med halm som underlag?
Fungerar detta på de andra allmogegetterna också?
Är så sugen på getter till våren :)
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
SV: Lappget fråga..
« Svar #11 skrivet: 16 dec-12 kl 16:41 »
Hej pytte och vad kul att du är getsugen! :)

Svaret är ja förutsatt att vindskyddet är torrt och dragfritt, att djuren är friska och att du är villig att mata dem varma hela vintern om så behövs. Det kräver ju också lite extra passning när det är kallt eller en smart lösning för vatten.

Mina lappgetter bor i en oisolerad vedbod med halm som underlag och ett öppet hål i väggen där de skuttar in och ut. Vi har nu riktigt gott om snö precis där jag bor men de är fortfarande ute varje dag det är uppehåll. De vadar genom snön om det så når dem över ryggen och trampar upp öar under träden där de sen bara skakar av sig och mumsar loss. De når ju att barka lite längre ju mer snö de får att stå på och grenar tyngs ner så de når dem, så detta ägnar de sig åt trots fri tillgång på hö.

Personligen tycker jag att vinterhärdighet i våra allmogeraser (kanske främst lapp och jämt?) är ett arv att vara rädd om.

Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Lappget fråga..
« Svar #12 skrivet: 16 dec-12 kl 17:21 »
I norra Sverige, som Zadie skriver, är det inga bekymmer att ha sina djur ute på vintern. Här i södra delarna av landet är det värre. Blir det en redig, kall snövinter går det bra här med, men får vi en blaskvinter blir det inte kul för getterna. En släpper getterna i en hage, och efter en eller ett par veckor är hela hagen ett söndertrampat lerhål....då släpper en getterna i nästa hage och även den blir ett lerhål efter en eller ett par veckor, och så håller det på. Getter vill helst ha ett torrt underlag att vara på, annars får de klövproblem. De tycker inte om att bli blöta överhuvudtaget.
Har du nu tänkt dig att ha getterna ute på vintern, bör du ha ett bra utrymme i reserv där de kan vara inne hela vintern, om så skulle behövas. Det går ju alltid att ta med dem ut på promenad de dagar vädret är getvänligt!

För dig som bor i Östergötland finns ett par göingegetbesättningar i närheten som du kan åka och hälsa på. Hör av dig till genbanksansvarig på föreningen Allmogegeten så kan hon förmedla kontakt. Lycka till med dina getplaner :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
SV: Lappget fråga..
« Svar #13 skrivet: 16 dec-12 kl 21:06 »

Jag vet inte hur, men jag fick för mig att pytte bodde i Västernorrland när jag skrev mitt svar. Nå, nu har vi täckt frågan för hela Sverige. :)
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser