Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  grilla kanin /marinadförslag önskas  (läst 11132 gånger)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
grilla kanin /marinadförslag önskas
« skrivet: 19 jun-10 kl 22:14 »
funderar på att grilla kanin nu i veckan som kommer... min standardmarinad består av honung,olivolja,soya och pressad vitlök...

skulle vara kul med nån ny marinad... apelsin eller senap eller thai sweet chili eller nåt annat?

kom med förslag...
Fjäderfän och kaniner

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: grilla kanin /marinadförslag önskas
« Svar #1 skrivet: 19 jun-10 kl 22:31 »
tomatsås, basilika, citron och chili  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Danarp

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: grilla kanin /marinadförslag önskas
« Svar #2 skrivet: 20 jun-10 kl 19:30 »
Jag har inte testat denna marinad men har sett det i Jamie Olivers italien bok och den rekommenderas till kanin: (2 port)
4 vitlöksklytor, 8 msk olivolja, rivet citronskal + saft (fr 1 st), 1 tsk honung, 2 timjankvistar och 1 näve rosmarin.

uffeoanette

  • Inlägg: 279
SV: grilla kanin /marinadförslag önskas
« Svar #3 skrivet: 20 jun-10 kl 20:06 »
Brukar alltid använda denna marinad till kanin, super god.

knappt 1 tsk sambal oelek
½msk salt
1-2 msk senap
knappt ½ dl chilisås
2 dl coca cola (funkar med julmust med...)

Man blandar allt och låter det sjuda i ca 15 min. får sedan svalna innan man häller det över köttet.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: grilla kanin /marinadförslag önskas
« Svar #4 skrivet: 24 jun-10 kl 16:08 »
lök och coca-cola.


Okki

  • Inlägg: 74
    • Västerbotten
SV: grilla kanin /marinadförslag önskas
« Svar #5 skrivet: 13 jul-10 kl 14:14 »
Hur länge ska man låta kanin ligga i marinaden?

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: grilla kanin /marinadförslag önskas
« Svar #6 skrivet: 13 jul-10 kl 14:24 »
cola ???
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten

Vägs ände

  • Inlägg: 291
  • Tomtar finns
    • Uppland
SV: grilla kanin /marinadförslag önskas
« Svar #8 skrivet: 12 apr-11 kl 21:22 »
Brukar alltid använda denna marinad till kanin, super god.

knappt 1 tsk sambal oelek
½msk salt
1-2 msk senap
knappt ½ dl chilisås
2 dl coca cola (funkar med julmust med...)

Man blandar allt och låter det sjuda i ca 15 min. får sedan svalna innan man häller det över köttet.

supergod.. ska testas med must i påsk :-[
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

La Ladin

  • Inlägg: 339
    • Västergötland
SV: grilla kanin /marinadförslag önskas
« Svar #9 skrivet: 12 apr-11 kl 21:33 »
Hur gör ni när ni grillar kanin? Kokar ni den först eller? Styckar ni den i fem delar och grillar?
Vill gärna prova men har en känsla av att det kommer att bli segt om man inte förkokar?

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: grilla kanin /marinadförslag önskas
« Svar #10 skrivet: 12 apr-11 kl 22:25 »
Hur gör ni när ni grillar kanin? Kokar ni den först eller? Styckar ni den i fem delar och grillar?
Vill gärna prova men har en känsla av att det kommer att bli segt om man inte förkokar?

Jag förkokar alltid, även "vingarna". Har man väldigt unga kaniner (max 16 veckor, helst ännu yngre) så kan man säkert bara grilla, men smaken som jag får i kokningen vill jag inte vara utan hur som helst. Vitt vin, vitlök, rosmarin, olivolja... Mmm...  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

La Ladin

  • Inlägg: 339
    • Västergötland
SV: grilla kanin /marinadförslag önskas
« Svar #11 skrivet: 13 apr-11 kl 08:33 »
Jag förkokar alltid, även "vingarna". Har man väldigt unga kaniner (max 16 veckor, helst ännu yngre) så kan man säkert bara grilla, men smaken som jag får i kokningen vill jag inte vara utan hur som helst. Vitt vin, vitlök, rosmarin, olivolja... Mmm...  :-*

/Sara

Åh, det låter gott. Hur länge kokar du den då ungefär? En timme?

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: grilla kanin /marinadförslag önskas
« Svar #12 skrivet: 13 apr-11 kl 13:58 »
Åh, det låter gott. Hur länge kokar du den då ungefär? En timme?

Väldigt olika. Både beroende på kaninens ålder och på styckningsdel. (Jag styckar alltid ner kaninen i mindre bitar.) Vingarna behöver koka kortast tid, och låren längst. Jag sticker en gaffel i köttet och känner efter. Om gaffeln går in utan större motstånd är det mört. Om inte så får det koka lite längre. Det är inte ovanligt att jag kokar i två timmar... ;)

Innan jag sen lägger bitarna på grillen eller på grillgallret i ugnen så kryddar jag med antingen lite grillkrydda eller chili eller nåt sånt, eller så kan jag pensla med lite grillmarinad eller liknande. Det hjälper till att få en bättre yta. :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: grilla kanin /marinadförslag önskas
« Svar #13 skrivet: 05 maj-11 kl 23:47 »
Jag ska prova grilla hel kanin som jag grillade hel kyckling. Stuffade den full med vitlökssmör, drällde BBQ-sås över, vek in i folie och lät ligga på glöden i ca 30 minuter. Efterstekte lite på gallret för krisp =). Det var awesome och kycklingen blev så mör att den föll i bitar, så på en ungkanin borde det funka minst lika bra. Åsså slipper man stycka :P.
//Lina

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: grilla kanin /marinadförslag önskas
« Svar #14 skrivet: 06 maj-11 kl 00:33 »
Jag ska prova grilla hel kanin som jag grillade hel kyckling. Stuffade den full med vitlökssmör, drällde BBQ-sås över, vek in i folie och lät ligga på glöden i ca 30 minuter. Efterstekte lite på gallret för krisp =). Det var awesome och kycklingen blev så mör att den föll i bitar, så på en ungkanin borde det funka minst lika bra. Åsså slipper man stycka :P.

Du kan sy ihop kaninen med steksnöre när du gör så, då kan du få in en massa mums i bukhålan på den. ;) Typ grönsaker eller rotfrukter eller baconröra eller nåt sånt.  :D

Men jag tror att du ska glödsteka lite längre än 30 minuter... typ 45 i alla fall, annars finns det risk för att köttet är segt.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: grilla kanin /marinadförslag önskas
« Svar #15 skrivet: 06 maj-11 kl 08:37 »
Du kan sy ihop kaninen med steksnöre när du gör så, då kan du få in en massa mums i bukhålan på den. ;) Typ grönsaker eller rotfrukter eller baconröra eller nåt sånt.  :D

Men jag tror att du ska glödsteka lite längre än 30 minuter... typ 45 i alla fall, annars finns det risk för att köttet är segt.

/Sara
Och framförallt tillföra fett eller fukt i paketet annars lär den bli ohyggligt torr och seg.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: grilla kanin /marinadförslag önskas
« Svar #16 skrivet: 06 maj-11 kl 20:00 »
Jag vet inte om du läste mitt inlägg innan, jag fyllde alltså en kyckling med vitlökssmör. Typ 250g. Fett så det räckte.
//Lina

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: grilla kanin /marinadförslag önskas
« Svar #17 skrivet: 06 maj-11 kl 21:41 »
Jag vet inte om du läste mitt inlägg innan, jag fyllde alltså en kyckling med vitlökssmör. Typ 250g. Fett så det räckte.

He he... Jag tror att hon syftade mer på mina förslag... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

 

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: grilla kanin /marinadförslag önskas
« Svar #18 skrivet: 29 maj-11 kl 20:14 »
Hej
Vet inte om du hunnit med att grilla dina kaniner ännu.
Jag brukar själv inte göra saker mer komplicerade än de behöver vara.
Stycka kaninen i fem delar.
Pensla med matolja, helst raps som tål höga stektemperaturer.
Strö över med vanlig grillkrydda.
Ha en ordentlig glödbädd, lägg på köttet och låt det ligga så det blir bra färg (ca:10-15min)
Vänd på bitarna och lägg på locket med alla draghål fullt öppna (klotgrill)
Låt ligga ytterligare 10-15min
Förkokning har aldrig varit nödvändigt för mig.
Samma tillvägagångssätt använder jag till i stort sett allt jag grillar. Från hamburgare via laxkotletter (citronpepper) till Flintastek.
Smaklig måltid
Min bästa ägodel är min vedspis!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser