Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatis  (läst 1136 gånger)

ulfgustav

  • Inlägg: 29
    • Lappland
Potatis
« skrivet: 10 feb-20 kl 07:46 »
Har satt potatis för hushållsbruk i många år en mängd olika sorter. Förra året gjorde jag nytt potatisland och köpte nytt utsäde fick bra med skörd. Ett problem dock Mandelpotatisen går inte att koka, den kokar sönder direkt oavsett hur försiktig man är, visserligen är den sorten svår att koka men i allafall efter några månader i potatiskällaren så brukar den hålla, men inte i år, den kokar sönder direkt.
Någon som har liknande problem eller vet vad det kan bero på?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Potatis
« Svar #1 skrivet: 10 feb-20 kl 08:26 »
Det diskuterades i en tråd nyligen, men jag hittar den inte. Har för mig att det berodde på kombinationen sol, vatten och näringsämnen. Nästan en helgardering ;D Kommer inte ihåg vilket de insatta kom fram till var viktigast, men flera hade haft problemet.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Potatis
« Svar #2 skrivet: 10 feb-20 kl 22:42 »
Vi kokar potatisen på en ånginsats så att knölarna inte kommer i kontakt med kokvattnet. Mycket lättare att kolla kokförloppet, och om någon potatis kokar sönder, behöver man inte fiska upp den ur vattnet. Mandelpotatis är lätt att koka sönder, men man behöver inte göra det.

 

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Potatis
« Svar #3 skrivet: 11 feb-20 kl 09:31 »
Vet inte heller vad det beror på, en del säger att det varit för näringsrik jord (kvävet).....
Vi får så ibland och de potatisarna blir perfekta när de tillagas i ugn.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

789 gäster, 4 användare
xaelanar, Trolle_85, Stengrim, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser