Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Renovera" betesmark  (läst 12264 gånger)

Skogstorpskan

  • Gäst
"Renovera" betesmark
« skrivet: 02 dec-04 kl 12:26 »
Vi bor sedan 10 år tillbaka i ett gammalt torp med några ha åkermark. Marken har vi i stort sett inte skött alls, mer än att våra får har gått där och betat. Ett och annat år har vi gödslat med dynga också. Betet är idag väldigt magert. När vi flyttade hit så kunde vi till och med ta hö på marken. Då täckdikade vi även den ena beteslotten, för det var ganska blött.

I båda våra beteshagar växer det ett grovt vassliknande gräs i stora tuvor. Detta gräs är väl ett tecken på att nåt inte är som det skall på våra betesmarker. Har det med "blötan" att göra tror ni? Vad kan man göra för att bli av med detta? Måste vi täckdika mer? Eller försvinner det om man börjar "arbeta" med jorden?

Tidigare har jag tänkt att jag kanske skulle plöja upp åkern och så i ny vall, men så läste jag Anders inlägg, och blev väldigt osäker... Dessutom kanske vassruggarna kommer upp igen om man sår. Jag undrar egentligen om det finns nåt alternativ. Vad skulle ni göra?

« Senast ändrad: 02 dec-04 kl 12:27 av Skogstorpskan »

Anna N

  • Inlägg: 29
Re:"Renovera" betesmark
« Svar #1 skrivet: 02 dec-04 kl 12:43 »
Hej!
Min mark var också mycket blöt och besto av höga tuvor strävt gräs. Jorden är torvaktig. Eftersom den inte var brukad på 30 år följde jag rådet att dika, plöja, så in med vall (timotej, rödsvingel och klöver och med havre som skyddsgröda. Efter tre år växte det återigen nästan bara starrgräs där. Jag plöjde och sådde vall igen men det verkar bara vara starrgräset som överlever. Nu slår jag varje år så tuvorna blir inte stora, men dom försöker ju! Efter slåttern klipper jag gräset ett antal gånger som gröngödsling och för att hålla tuvbildningen nere. Jag får i alla fall nog med hö till två shetlandsponnyer på det tunnlandet.
På en annan äng jag har betas det bara och där kom tuvorna tillbaka snabbt.
Får du några bra tips hur man gör så lyssnar jag gärna.
Hälsningar från Anna N.

Småbrukaren

  • Gäst
Re:"Renovera" betesmark
« Svar #2 skrivet: 02 dec-04 kl 13:59 »
Hej!

Tuvorna ni beskriver är ett halvgräs som kallas veketåg och som förr användes just till att göra vekar av. Det trivs på blöta-fuktiga marker och gynnas ytterligare av svagt betestryck. Får äter det knappast medan hästar och nötkreatur äter det om man pressar dem lite. Tuvorna får dock inte vara förvuxna utan bestå av årsskott om de ska beta dem. För att ytterligare missgynna veketågen kan man putsa ner tuvorna hårt (ända ner i markytan) flera gånger. Det är bra att göra detta på hösten så att vatten kan samlas i de ihåliga stråna vilket kan få tuvorna att ruttna. Man måste dock vara uthållig och upprepa proceduren och gäller det betesmark får man sedan försöka hålla ett hårt betestryck. Då kan det funka.

På åkermark är det bästa botemedlet dikning och plöjning samt sådd av ny vall. Tuvorna kommer troligen tillbaka men kan försvagas efterhand. Detta gäller framför allt om huvud"problemet", d v s att det är för vått inte åtgärdas. Låt inte vallen ligga för länge!

Alternativet är väl att låta marken återgå till våtmark?

Lantraser och mer ursprungliga häst/ponnyraser är bättre på att beta veketåg än moderna mer förädlade (förändrade) raser.

På mindre ytor med mycket sten använder jag röjsåg och lie i kampen mot veketåg.

Lycka till!

//Småbrukaren

Skogstorpskan

  • Gäst
Re:"Renovera" betesmark
« Svar #3 skrivet: 02 dec-04 kl 16:24 »
Tack för tipset! Då blir det till att gå ut med röjsågen i morgon då! Alternativet att låta det återgå till våtmark låter inget vidare... har inte tänkt att satsa på risodling precis  ;D


Skogstorpskan

  • Gäst
Re:"Renovera" betesmark
« Svar #4 skrivet: 04 dec-04 kl 17:40 »
Nu känns det i ryggen, var ute med röjsågen i morse. Sen tog bensinen slut, och eftersom jag inte visste vilken av bensindunkarna som innehöll 2-taktsbränslet (maken har flytt fältet och gått på jakt :-\) så fortsatte jag med lien. NÄSTAN hela ena gärdet har jag kapat ner alla tuvor på. Det här gärdet har vi haft planer på att så ny vall för höskörd/bete.  Nu när veketågarna kanske får en liten fajt, så kanske det passar fint att plöja och så till våren.

Jag vilja ha lite tips om vilka grässorter som passar bra till att så i detta gärde. Det rör sig om ca 1 ha och troligen kommer vi att hässja höet, och marken blir sen efterbete. Jag bor i Västra Götaland, och vi har enbart får som betesdjur.  Jag är fullständigt ovetande om grässorter och sånt. Jag har läst lite andra inlägg av dig, Småbrukaren, som handlar om vallgröda, och jag blir imponerad av din kunskap!!

Och så är det det här med gödsling. Vi vill naturligtvis köra så ekologiskt som det går, och vi har ju egen fårdynga. Är det lämpligt att köra ut dyngan redan nu, om vi skall plöja till våren? Eller lakar det ur näringen ur skiten? Kanske är det bättre att köra ut dyngan i samband med plöjningen? Fårdynga sägs ju vara starkare än t ex kodynga. Har det nån betydelse i samanhanget?

Om man vill gödsla det andra gärdet, som vi använder som betesmark och inte kommer att plöja, hur går man bäst tillväga då?

Ojoj, det är många frågor...  ???  Jag är verkligen glad över att ha hittat den här sajten där man får så många erfarna och kloka svar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 3 användare (2 dolda)
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser