Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Salt sill  (läst 3502 gånger)

Malines här igen

  • Gäst
Salt sill
« skrivet: 17 dec-12 kl 23:45 »
Halloj!

Nån som vet hur man kommer över salt sill i lite större mängd? Behöver balansera upp köttet med någon mer "stapelvara" i hushållet.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Salt sill
« Svar #1 skrivet: 17 dec-12 kl 23:58 »
Köp en låda och salta in själv? Tar en 6 veckor att bli klar om jag minns rätt. Sill köper du av fiskare, såna som åker ut med reguljära turer på helgerna brukar få upp som de inte vill ha, och du kan köpa. Snacka med skepparen så har han besked.
Annars åk ut själv.. eller skicka din sillastrybare Bleking.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Malines här igen

  • Gäst
SV: Salt sill
« Svar #2 skrivet: 17 dec-12 kl 23:59 »
Får skicka Lopt på det. Här är långt till fiskar och fiskare av någon sort.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Salt sill
« Svar #3 skrivet: 18 dec-12 kl 00:04 »
Köp en låda och salta in själv? Tar en 6 veckor att bli klar om jag minns rätt. Sill köper du av fiskare, såna som åker ut med reguljära turer på helgerna brukar få upp som de inte vill ha, och du kan köpa. Snacka med skepparen så har han besked.
Annars åk ut själv.. eller skicka din sillastrybare Bleking.
Ja då ska man bo vid kusten om man ska göra så har minst 50 mil dit då är det nog billigare att köpa via affär det man behöver .

Broberg

  • Gäst
SV: Salt sill
« Svar #4 skrivet: 18 dec-12 kl 00:38 »
Får skicka Lopt på det. Här är långt till fiskar och fiskare av någon sort.

"Gobben" vet nog var det kan hämtas sill i större mängder. Hans tjocke käring är uppväxt i östra sidans skärgård, så det är mycket möjligt hon har koll på saltning och annan konservering.

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Salt sill
« Svar #5 skrivet: 18 dec-12 kl 12:43 »
Eller ta er till kusten i vår när sillen går till så kan ni dra upp sill hinkvis.  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Salt sill
« Svar #6 skrivet: 18 dec-12 kl 15:11 »
Halloj!

Nån som vet hur man kommer över salt sill i lite större mängd? Behöver balansera upp köttet med någon mer "stapelvara" i hushållet.
De större butikerna ICA, Hemköp mfl har "större förpackningar" troligen tunnor som de hämtar ur, bakom lyxiga färdiglagatdisken, när man vill ha större mängd.  Iaf i södra Dalom. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Fnixen

  • Inlägg: 104
    • Öland
SV: Salt sill
« Svar #7 skrivet: 23 mar-13 kl 07:29 »
Vi saltar in mycke egenfångad sill. Åt för lite sen sill som legat ett år och den var underbart god!

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Salt sill
« Svar #8 skrivet: 11 sep-15 kl 18:47 »
Jag väcker en gammal tråd till liv...
Har hittat ett recept på att salta in sill själv, den ska hålla ett år. Den ska stå kallt, men vad menas med kallt i det här sammanhanget? Kylskåpskallt? Eller "matkällarkallt", dvs ca 10 grader?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 1 användare
krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser