Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera bakugn  (läst 4606 gånger)

lamas

  • Inlägg: 5
    • Västerbotten
Renovera bakugn
« skrivet: 06 aug-18 kl 15:50 »
Jag ska renovera vår bakugn som tidigare använts med järnhäll. Västerbottnisk modell för tunnbröd. Järnhällen har däremot spruckit och är tydligen svår att svetsa ihop igen enligt mekaniker, blir stora spänningar när den eldas. En tegelsten är lös i den murade hällen (se bild) och min första tanke var att mura fast den igen med eldfast murbruk. Det är vanlig äldre tegelsten, uppmurad ca 1870, inga eldfasta stenar.



Behövs det eldfast tegel över hela hällen om järnhällen inte används? Vad är då enklast/bästa lösningen:

1. Lägga på 25mm eldfasttegel på det befintliga planet? järnhällen var 10mm, så det bygger ca 20mm med murbruk sen tidigare. Blir det för lågt i tak?

2. Byta ut de övre lagret vanligt tegel mot 50mm tjockt eldfast? Dyrt?

Eller

3. Lappa dit tegelstenen med eldfast murbruk och elda på som vanligt och vara noga med att inte tokelda?

Valvet är mkt fint enligt sotare. Skorstenen ska slamdras och muras om ovan tak, arbete påbörjat.



torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Renovera bakugn
« Svar #1 skrivet: 06 aug-18 kl 18:21 »
Är den spruckna järnhällen av gjutjärn eller smidesjärn (stål)?

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Renovera bakugn
« Svar #2 skrivet: 06 aug-18 kl 20:57 »
Sitter de yttre "understenarna" på insidan av stenarna som bygger väggarna, eller ligger de under stenarna som bygger väggen?

Citera
==|

eller
   |
==

Om det är den första, så kan det närmsta lagret tegel under metallhällen vara tänkt som slitlager och utbytesbart.

Annars är väl en eldfast sten ställd på långkant 12cm hög?
Om det passar bättre med höjden.

/Rikard

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Renovera bakugn
« Svar #3 skrivet: 06 aug-18 kl 22:14 »
Jag rekommenderar denna http://www.bakugnsboken.se/ om du inte redan läst den.

Sedan lär den inte vara murad med eldfast bruk så det är nog dumt att blanda. Laga istället med lerbruk. Plåten borde(!) inte skydda särskilt mycket mot värmen utan mer jämna ut den till det som bakas. Om du kollar med närmaste smed/svetsverkstad så borde de kunna klippa fram en tjock plåt som kan ersätta den gamla. Hör dock innan om det finns risk att den slår sig, jag vet inte men såå varmt blir det ju inte killgissar jag.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


lamas

  • Inlägg: 5
    • Västerbotten
SV: Renovera bakugn
« Svar #4 skrivet: 08 aug-18 kl 08:48 »
Järnhällen är nog av stål då den rostar ganska mkt, släpper mindre flagor och är ojämn i ytan. Jag funderar på om det skulle gå att lägga en tunnare plåt direkt på den? det är själva sprickan som ställer till det när ett tunnbröd ska skjutsas in..

Bläddrat i boken tidigare men har den inte. Lägger till den i önskelistan.

Hmm.. är lite sugen på att använda eldfast murbruk mellan tegelstenarna i valvet iallfall. Jag vet varför man inte ska blanda cement och putsbruk, eller epoxy och polyester, i samma bygge, men varför går inte eldfast murbruk och vanligt ihop? Jag har en påse Finja eldfast bruk kvar från ett annat projekt.

Tegelstenarna är lagda på samma nivå och i samma mönster över hela hällen. Alla är liggande. Ingen speciell avslutning mot öppningen.

Tack för bra svar!

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Renovera bakugn
« Svar #5 skrivet: 08 aug-18 kl 10:39 »
Lossa lite bruk och se hur det löser sig i vatten. Jag skulle vara väldigt tveksam till att använda ett hårdare bruk än det som används i resten av ungen. Sett såna lagningar som sprängt sönder rejält.

Postat med Alternativ.nu´s app


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Renovera bakugn
« Svar #6 skrivet: 08 aug-18 kl 12:30 »
Järnhällen är nog av stål då den rostar ganska mkt, släpper mindre flagor och är ojämn i ytan. Jag funderar på om det skulle gå att lägga en tunnare plåt direkt på den? det är själva sprickan som ställer till det när ett tunnbröd ska skjutsas in..

Bläddrat i boken tidigare men har den inte. Lägger till den i önskelistan.

Hmm.. är lite sugen på att använda eldfast murbruk mellan tegelstenarna i valvet iallfall. Jag vet varför man inte ska blanda cement och putsbruk, eller epoxy och polyester, i samma bygge, men varför går inte eldfast murbruk och vanligt ihop? Jag har en påse Finja eldfast bruk kvar från ett annat projekt.

Tegelstenarna är lagda på samma nivå och i samma mönster över hela hällen. Alla är liggande. Ingen speciell avslutning mot öppningen.

Tack för bra svar!
Ja du kan ju laga med vad du vill. Risken är att det slutar fungera som en enhet om du har olika hårda bruk på olika ställen. Lagar du med lerbruk så kommer det förmodligen hålla längre än bruket på andra ställen. Och är man liks igång och lagar så är det inte mycket merjobb att laga några stenar/fogar till.
Det vore en annan sak om du helrenoverade men skulle du fråga en erfaren traditionell murare så skulle jag bli förvånad om hen föreslog eldfast bruk.

Jag skulle ha bytt ut gamla plåten/skivan mot en 10mm plåt i önskat format. Om jag skulle ha någon plåt alls men det beror väl på befintligt underlag.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Renovera bakugn
« Svar #7 skrivet: 10 aug-18 kl 11:32 »
Att järnhällen rostar beror kanske på att fukt samlats då den inte brukas?

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Renovera bakugn
« Svar #8 skrivet: 10 aug-18 kl 16:12 »
Att järnhällen rostar beror kanske på att fukt samlats då den inte brukas?

Postat med Alternativ.nu´s app


Det beror minst lika mycket på värmen när man eldar i ugnen, och på diverse syror som förekommer i samband med förbränning och gräddning, att den rostar.
Jämför med avgasgrenröret på en bilmotor, det rostar mycket fortare än kalla obehandlade järnföremål i samma motorrum.

lamas

  • Inlägg: 5
    • Västerbotten
SV: Renovera bakugn
« Svar #9 skrivet: 13 dec-18 kl 09:45 »
Återkopplar. Använder den gamla järnhällen. Putsade upp den med ståltrissa på vinkelslip. Sprickan ställer inte till med några problem som jag förfarande. Putsade en del sämre fogar i ugnen med eldfast bruk, så får vi se om de ställer till med problem eller inte. Har bakat i stugan tre gånger nu och ser inga förändringar i valvet. Slamdrog skorstenen, installerade ett spjäll jag hittade på loppis, murade om skorstenen ovan tak och putsade om den på kallvinden, bytte spånisolering i bjälklagret mot stenull.

Fint att baka i stugan när den troligtvis inte använts på ca 50år!

Ny skortsten, återanvände 90% av teglet.


Fixar fogar


Slamdragning före/efter




Gott!

« Senast ändrad: 13 dec-18 kl 09:52 av lamas »

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Renovera bakugn
« Svar #10 skrivet: 13 dec-18 kl 10:43 »
bra jobbat!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Renovera bakugn
« Svar #11 skrivet: 13 dec-18 kl 13:11 »
Bra jobbat! Om du har lite att göra kan du få komma och göra samma jobb i min bakstuga. Jag har plockat ned skorstenen till nock men är inte så bra på att mura. Förra skorstenen jag murade ramlade ned i ett stycke från där jag började mura.
Min murstock och ugn är från 1880, men det är naturstenar/vanliga stenar på andra våningen. Det är bara ovan nock det är tegel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 5 användare (3 dolda)
addebadde, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser