Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släppa ihop kycklingar olika raser (3st)  (läst 637 gånger)

Richard Nilsson

  • Inlägg: 1
Släppa ihop kycklingar olika raser (3st)
« skrivet: 28 apr-19 kl 22:59 »
Hej, vi är två vuxna och två barn som har bott på landet med hönsgård många år, vi har dock inte haft höns under dessa nio år... nu har vi tagit steget och det med bravur. Vi har sen några månader 6 Lhoman hybrider som numera är 24 veckor och värper små ägg men det kommer igång som jag förstår. Dom är väl så tama som man kan förvänta sig när man köper dom vid 18 veckors ålder. Vi ville utöka flocken med 4 höns till så då skaffade vi cream legbar höns 4 st könssorterade till. I samma veva för barnens skull skaffade vi 2 st holländsk dvärg osorterade som vi hoppas ska bli riktigt tama. Vi har haft dom i ett par dagar separareda.
Vi har ingen tupp.
Nu till frågorna  :) kan vi föra ihop kycklingarna redan nu? Om inte när är det lämpligt? När och hur ska vi sätta dom i hönshuset ihop med dom äldre hönorna? Läste att vi skulle ha ett ställe som dom små kan fly till? Tacksam för svar :) eller om nån vet var man ska söka?
Vi vill helst inte finna dom små ihjäl hackade....

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Släppa ihop kycklingar olika raser (3st)
« Svar #1 skrivet: 29 apr-19 kl 09:45 »
Hur gamla är dvärghönsen?  De behöver ju värmelampa till 6-8 veckor.  Efter den åldern , när mamman säger upp sitt jobb så kan mina, som växt  upp i hönsflocken med sin mamma, klara sig själva utan särskilda åtgärder.  De har redan lärt sig vilka hönor man ska akta sig för. Och kycklingar kan springa fort, och flyga i den åldern.

I ditt fall skulle jag först ha dem alla i syn- och hörhåll från varandra, alltså nät emellan i ett par veckor. Sedan fixa galler eller öppningar där de små men inte de stora kan springa ut och in.  Många tydliga ställen, så att inte de små försöker komma tillbaks i tryggheten på fel ställe,  Var med och övervaka hela tiden i början.

Sen är det alltid bra med olika skrymslen  och t.ex. rishögar och lådor i hönsgården så hönor kan komma ur sikte från varandra.  När mina hönor mobbar varandra brukar det mest vara "kom inte här och mopsa dig" snarare än "dig ska jag verkligen ha tag i".  Så det hjälper att komma ur sikte.  Fast jag har hört om värre.

Gott om plats är förstås alltid bra.





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

788 gäster, 8 användare (3 dolda)
EvaMärta Granqvist, Tli, ÖsterFröken, Anders Flix, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser