Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Antalet hästar som dör vid träning/tävling  (läst 7743 gånger)

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Antalet hästar som dör vid träning/tävling
« Svar #20 skrivet: 16 nov-11 kl 23:42 »
Det är helt absurt att insemination inte får användas men sådant är fallet. Galoppfolk lever inte i den värld vi andra lever i, vissa ger 20 kg kraftfoder till exempel  :o och de vägrar att använda BLUP fast de fick det uträknat och klart. Själv älskar jag galopp (fyndigt forum namn, eller hur  ;)) Men jag är inte en traditionell galopp människa. Orsaken som jag ser det till att man inte vill använda semin är rent ekonomisk. England har de bästa hästarna och de bästa hingstarna så världen åker till dem för att köpa. Fanns semin skulle det räcka med att köpa sperma för att sedan förbättra de blodslinjer som finns i det egna landet. Slutligen skulle flera länder (Irland, Frakriker, Italien och Tyskland blir nog sura på mig när jag säger att deras hästar är sämre men så är det faktiskt) kunna ha bättre hästar och då måste man inte köpa från England. En toppstammad åring från en Engelsk auktion kan gå på 20 mille och ingen svensk har råd att köpa en sådan häst. Och att betäcka med en topphingst kostar multum bland annat på grund av att det finns en begränsning på hur många ston som går att betäckas naturligt. Vid semin kan fler ston insemineras  än vad som kan betäckas naturligt.

Men som sagt, jag är jättenyfiken på vem/vilka som inseminerar trots förbudet. Och som jag sagt, jag är inte intresserad av att sätta dit någon utan jag gillar det  ;D Semin är den rätta vägen och det skulle bespara stona mycket lidande dessutom, så jag är verkligen för semin.

Starstone

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Antalet hästar som dör vid träning/tävling
« Svar #21 skrivet: 16 nov-11 kl 23:45 »
Lite svårt att fuska då vi lämnar DNA för att säkerställa härkomsten.
5 barn, 2 barnbarn och massor med djur. 8 hästar, ett par ankor, ödlor, kungspython, katter, hundar kaniner,chinchillor,sköldpaddor,några japanska vaktlar och så HÖNS:Bresse, Blomme, Minorka, Brahma, Isbar, Araucana,Dv.araucana ,Dv.kochin,  Plymuth Rock, Australorp, Orusthöns, Vorwerk och blandisar

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Antalet hästar som dör vid träning/tävling
« Svar #22 skrivet: 16 nov-11 kl 23:51 »
Man kan ju fortfarande ange rätt sto och hingst. Teoretiskt kan man till exempel tappa hingsten på stuteriet och använda sig av semin istället till stona. Kollar ingen så kan man säga att det skett naturligt men man egentligen har använt semin. Har man en hingst med dålig fertilitet eller ston som inte vill så kan det vara ett alternativ. Samma sak om man har en hingst som ska betäcka många ston. De som vill fuska brukar hitta vägarna.

Starstone

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Antalet hästar som dör vid träning/tävling
« Svar #23 skrivet: 16 nov-11 kl 23:56 »
Ok, tänkte på de hingstarna som är stallade utomlands som du nämde.
5 barn, 2 barnbarn och massor med djur. 8 hästar, ett par ankor, ödlor, kungspython, katter, hundar kaniner,chinchillor,sköldpaddor,några japanska vaktlar och så HÖNS:Bresse, Blomme, Minorka, Brahma, Isbar, Araucana,Dv.araucana ,Dv.kochin,  Plymuth Rock, Australorp, Orusthöns, Vorwerk och blandisar

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Antalet hästar som dör vid träning/tävling
« Svar #24 skrivet: 16 nov-11 kl 23:58 »
Ursäkta mig, men varför uttalar du dig då om saker du inte har en aaaaninng om ???

Nja så lätt är det inte,jag kan ha en aaaaaaaaaning.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Antalet hästar som dör vid träning/tävling
« Svar #25 skrivet: 17 nov-11 kl 00:10 »
Nja så lätt är det inte,jag kan ha en aaaaaaaaaning.

Och jag är fortsatt nyfiken  ;D PM:a gärna!

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Antalet hästar som dör vid träning/tävling
« Svar #26 skrivet: 17 nov-11 kl 07:37 »
Avkommor till ston som insemineras får visst tävla!!! Inom travet åtminstone. Tycker det verkar mkt konstigt om reglerna skulle vara annorlunda inom galoppen då de sporterna ligger väldigt nära varandra.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Antalet hästar som dör vid träning/tävling
« Svar #27 skrivet: 17 nov-11 kl 08:10 »
Jag hade för mig att jag hört detta som Galopp skriver så jag sökte lite snabbt på insemination fullblod.
Och så sent som 2008 finns det citat av paragrafen som säger att en häst som kommit till genom insemination eller embryoöverföring ej får registreras i något av världens galoppförbund och därmed inte starta i löp, däremot får en sån häst registreras som varmblodshäst och starta i hopp och dressyrtävlingar osv.
Men reglerna kan ju ha ändrats sen dess? (har bara tillgång till mobilen och kan inte länka...)
Så om Körven sett inseminering av fullblod är det antagligen "ridhästar" som "tillverkats".
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Antalet hästar som dör vid träning/tävling
« Svar #28 skrivet: 17 nov-11 kl 11:44 »
Man kan ju fortfarande ange rätt sto och hingst. Teoretiskt kan man till exempel tappa hingsten på stuteriet och använda sig av semin istället till stona. Kollar ingen så kan man säga att det skett naturligt men man egentligen har använt semin. Har man en hingst med dålig fertilitet eller ston som inte vill så kan det vara ett alternativ. Samma sak om man har en hingst som ska betäcka många ston. De som vill fuska brukar hitta vägarna.

Jag ringde och frågade XX i dag om hur det låg till med insiminationen av galoppstona.Nja det var ingen "riktig"insimination,för hingsten fanns ju på stuteriet.Det var mer en arbetsbesparande åtgärd,för alla inblandade parter. Jahja då finns det tre sätt att avla på eller hur man kan uttrycka sig.
Jo då det är förbjudet att insiminera galoppston,men vad ska man förvänta sig av ett förbund som består av Engelska Lorder och andra konservativa gubbar.
Sedan så fick jag ett gott råd att jag skulle ge fan i att babbla om saker som jag inte begriper eller har med att göra.

Nä tacka vet jag Gustaf som förvarade sperman efter en hingst i en mjölkflaska som han hade förvarat i en kallkälla.
Han hade uppgivit en hingst som varit död en tid som fader till ett föl.När travgubbarna frågade hur detta kund gått till så uppgav han att han insiminerat stoet med den uppgivna hingstens sperma.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Antalet hästar som dör vid träning/tävling
« Svar #29 skrivet: 17 nov-11 kl 12:25 »
Jag har hørt att skaderisken ær større før galoppørerna æn travarna pga det går ju så rasande fort! Men finns det någon pålitlig skadestatestik? En annan sak jag inte gillar med gallophæstarna ær att man har avlat fram vældigt branta kors och "felvinklade" bakar pga dom som har det ær snabbast. Men det innebær att stona inte kan betæckas naturligt før då ær risken stor att hingsten prickar fel och stoppar in den i ændtarmen istællet och det ær livsfarligt før stoet. Dærfør måste som alltid insemineras! I naturlig hæstdrift skulle galoppørerna med andra ord dø ut.

Det är sådana här "jag har hört"-åsikter som är de mest sorgliga och samtidigt farliga, oavsett vad det handlar om egentligen. Säg att Djurens Rätt skulle få för sig något liknande åsikten om seminering, och skriva på sin hemsida, då kommer det plötsligt att bli en sanning för många, när det i själva verket är helt påhittat och inte det minsta sant. Tvärtom, som andra redan påpekat. I det här fallet går det ju snabbt att dementera via avelsförbundet, tack o lov, men tänk vad lätt det är att sprida "sanningar". 

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Antalet hästar som dör vid träning/tävling
« Svar #30 skrivet: 17 nov-11 kl 13:49 »
Jag hade för mig att jag hört detta som Galopp skriver så jag sökte lite snabbt på insemination fullblod.
Och så sent som 2008 finns det citat av paragrafen som säger att en häst som kommit till genom insemination eller embryoöverföring ej får registreras i något av världens galoppförbund och därmed inte starta i löp, däremot får en sån häst registreras som varmblodshäst och starta i hopp och dressyrtävlingar osv.
Men reglerna kan ju ha ändrats sen dess? (har bara tillgång till mobilen och kan inte länka...)
Så om Körven sett inseminering av fullblod är det antagligen "ridhästar" som "tillverkats".
Mvh
Charlotte

Ja jävlar där ser man!!! Man slutar aldrig att förvånas över underliga ting.

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Antalet hästar som dör vid träning/tävling
« Svar #31 skrivet: 17 nov-11 kl 17:21 »
Jag ringde och frågade XX i dag om hur det låg till med insiminationen av galoppstona.Nja det var ingen "riktig"insimination,för hingsten fanns ju på stuteriet.Det var mer en arbetsbesparande åtgärd,för alla inblandade parter. Jahja då finns det tre sätt att avla på eller hur man kan uttrycka sig.
Jo då det är förbjudet att insiminera galoppston,men vad ska man förvänta sig av ett förbund som består av Engelska Lorder och andra konservativa gubbar.
Sedan så fick jag ett gott råd att jag skulle ge fan i att babbla om saker som jag inte begriper eller har med att göra.

Nä tacka vet jag Gustaf som förvarade sperman efter en hingst i en mjölkflaska som han hade förvarat i en kallkälla.
Han hade uppgivit en hingst som varit död en tid som fader till ett föl.När travgubbarna frågade hur detta kund gått till så uppgav han att han insiminerat stoet med den uppgivna hingstens sperma.

Ja du gör nog rätt i att hålla tyst om detta i fortsättningen. Personligen tycker jag att de som gör det gör rätt så jag tänker inte föra något vidare och hoppas att ingen annan i forumet gör det heller. Galopp och galoppavel är väldigt konservativ vilket är väldigt tråkigt då sporten och hästarna är toppen.

Jag hoppas verkligen att framtiden blir bättre och att unga som kommer in i sporten har bättre omdöme än de gamla. Det händer att ston blir våldtagna av hingstarna just för att ägarna har bestämt vilka som ska betäcka vilka. Både ston och hingstar vill gilla och bekanta sig med sin partner innan betäckning. Här är semin oslagbart, stoet blir inte våldtaget och hingsten kan göra sitt jobb utan att behöva riskera att bli skadad. Alla vinner om man säger så  ;D

timjan86

  • Inlägg: 134
    • Västergötland
SV: Antalet hästar som dör vid träning/tävling
« Svar #32 skrivet: 24 nov-11 kl 17:13 »
Djurens rätt är ju inte direkt kända för att använda sig av fakta, snarare kända för att använda sig av "tillverkad" fakta.
För den som vill kolla upp enstaka travhästar själv finns ett bra sökregister för travhästar här:
https://www.travsport.se/meny/avel_&_uppfodning
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser