Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varmvatten  (läst 2180 gånger)

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Varmvatten
« skrivet: 17 okt-05 kl 17:36 »
Hej,
jag skulle behöver lite tips för en varmvattenanlägning.

Lite bakgrund; köpte för inte så länge sedan en fin kåk med kakelungn och vedspis som huvudvärmekälla och el-element som uppbackning. För varmvatten finns en 80L beredare nere i källaren.
På sikt hade jag tänkt sätter en akkumulator tank ner i källaren och mata den med pelletsbrännare och solvärmepanel för varmvatten och golvvärme.
"På sikt" för denna ambitiösa plan betyder när jag har råd, dvs. lite längre in i framtiden.

Lagom till att jag blev av med jobbet och "på sikt" åkte ännu längre bort i framtiden gick varmvattenberedaren sönder :(

Så nu funderar jag på en billig varmvattenlösning som är kompatibel med mina framtida planer.

Det som jag tänker nu mest på är att införskaffa en solvärmepanel med en liten akk-tank bara för varmvattnet, för säkerhetsskull uppbackad med en el-patron.

Det borde ju vara kompatibelt ???. I det "på-sikt" systemet borde man kunna koppla till en större akk-tank och pelletsbrännaren utan större problem. Eller glömmer jag bort något väsentligt då?

Om det hela är kompatibelt, har någon tips om var man få tag i sånt billigt (helst i uppland/roslagen)? Eller annars en vettigare alternativ förslag?

/droliver
« Senast ändrad: 17 okt-05 kl 17:37 av droliver »

Wolverine

  • Gäst
Re:Varmvatten
« Svar #1 skrivet: 17 okt-05 kl 18:55 »
Hej!

Tycker att din planering verkar vara god, ser inga brister där förutom med golvvärmen. Golvvärme i ett gammalt hus kan resultera i energislöseri om inte isoleringen är bra under värmslingorna. Med dålig isolering kommer värme strömma ner i grunden eller till luften i krypgrunden. Har man otur kommer fuktigheten också öka i med att varm luft kan innehålla mer vattenånga.

Har du möjligheter till att elda i köket(av döma av texten ver  det vara så)? I så fall kan en kökspanna vara ett alternativ. Man kan laga mat samtidigt som man värmer hus och vatten, alltså spis + panna. Med en kökspanna  slår man 2 flugor i en smäll.

/Jordlöpare

skipper

  • Inlägg: 76
Re:Varmvatten
« Svar #2 skrivet: 18 okt-05 kl 19:02 »
låter som en bra plan, men om du ska ha golv värme så måste du isolera mera neråt, annars så får du stora förluster.

Du kan skaffa en "vanlig" el beredare, och lägga till en värme växlare på ingående vatten. (kräver dock en cirkulations pump extra) Det har jag tänkt göra till mitt hus. Sen kan du ju ha vilken ack tank du vill kopplad till detta.

Det finns rätt så bra böcker som beskriver hur man kopplar i hop det hela på ett bra sätt. Kan kolla vad den jag har heter.

Vart i roslagen håller du till? själv håller jag till utan för östhammar,  i hanunda!

ha det bra! lasse


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 5 användare (2 dolda)
Nina W, alternaiv, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser