Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga luftsolfångare 2023?  (läst 2067 gånger)

kallstrom_74

  • Inlägg: 28
bygga luftsolfångare 2023?
« skrivet: 08 okt-23 kl 15:36 »
var tvungen att sätta i gång luftvärmepumpen i går, och i dag så sken solen, och började fundera på en luftsolfångare som tar värme av vintersolen! Behöver ha kallras skydd så kyla inte drar in,  och en tja termostat så att fläkt (vad ska man ha för fläkt?) börjar gå i gång när den värmt upp luften och pumpar in tills luften är för kall.....ska inte vara något pillande med att bygga och löda eget kretskort för att få det att funka...har ett 230 uttag där jag funderar på att ha solfångaren...några bra tips om delar och ihopsättning och erfarenheter...gärna ritning hur den ska byggas

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: bygga luftsolfångare 2023?
« Svar #1 skrivet: 08 okt-23 kl 18:27 »
du menar typ solarventi?  det går att bygga sådana väldigt billigt då det egentligen bara är en enkel låda som drar in luft i nedre delen och en fläkt blåser in den värmda luften i huset. Placeras helst på en söderfasad som solen kommer åt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: bygga luftsolfångare 2023?
« Svar #2 skrivet: 08 okt-23 kl 18:58 »
var tvungen att sätta i gång luftvärmepumpen i går, och i dag så sken solen, och började fundera på en luftsolfångare som tar värme av vintersolen! Behöver ha kallras skydd så kyla inte drar in,  och en tja termostat så att fläkt (vad ska man ha för fläkt?) börjar gå i gång när den värmt upp luften och pumpar in tills luften är för kall.....ska inte vara något pillande med att bygga och löda eget kretskort för att få det att funka...har ett 230 uttag där jag funderar på att ha solfångaren...några bra tips om delar och ihopsättning och erfarenheter...gärna ritning hur den ska byggas
En usbfläkt räcker väldigt länge.
Den driver du med en lämplig solcell och ett batteri.
Då hoppar den helt enkelt igång när solen lyser.
Det kan vara klokt att ha dit en tempgivare som släpper på strömmen när det är varmt   nog.

Kallrasskydd, det finns en dröse olika lösningar på det.
Tex en lucka som öppnas när fläkten går.

Det mesta går att koppla i hop med sockerbitar... [emoji56]
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: bygga luftsolfångare 2023?
« Svar #3 skrivet: 08 okt-23 kl 20:24 »
Kap Horn, en användare här på forumet har skrivit en hel del om enkla luftsolfångare. I hans tråd finns det en del idéer.

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: bygga luftsolfångare 2023?
« Svar #4 skrivet: 09 okt-23 kl 01:55 »
En del modeller tar luften utifrån, antagligen bra om man tex vill hålla ett uthus eller obebott hus fräscht, annars tas väl tilluften lämpligen inifrån.


(En sak som jag inte har sett men som jag funderar på är att, om man har plats och lust, ordna en solpumpad förvärmare till värmepumpen! Typ som ett tunnelväxthus eller liknande.)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: bygga luftsolfångare 2023?
« Svar #5 skrivet: 09 okt-23 kl 18:45 »
var tvungen att sätta i gång luftvärmepumpen i går, och i dag så sken solen, och började fundera på en luftsolfångare som tar värme av vintersolen!
Har du funderat över hur mycket energi som du får genom att ha söderväggen och taket målad med matt svart färg ? Eller genom att ha ett växthus utefter söderväggen.

 

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: bygga luftsolfångare 2023?
« Svar #6 skrivet: 09 okt-23 kl 19:21 »
Du lär inte tjäna särskilt mycket energi på svart utsida om huset är rimligt isolerat. Jag har ett timmerhus med svart tak men då det är kallvind och välisolerad trossbotten så tränger ingen värme ner i huset. Sommartid söker jag ju kyla o inte värme. Höst,tidig vår blir tempen på kallvinden endast någon grad varmare en solig dag o påverkar ingenting. Vintertid är det nästan utetemp då det är fritt blås från takfoten. dessutom vill jag absolut inte ha en svart fasad av olika orsaker varav utseende o tradition är några. Men en solarventi vet jag många som har nytta av . Funderade på detta själv för ett antal år sedan men slog fast att mödan med en sådan på min relativt skuggiga fasad inte skulle vara värt investeringen. Annars är det enkelt att göra en själv,använda solcellsdriven fläkt för inblåset. Men kräver alltså en soldränkt fasad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser