Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kunskapskälla för maskinkläckning  (läst 120286 gånger)

Körsbär

  • Inlägg: 362
  • Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
Kunskapskälla för maskinkläckning
« skrivet: 18 mar-09 kl 16:20 »
Jag tänkte att vi kanske kunde samla alla våra erfarenheter och vårt kunnande om att kläcka fram kycklingar i maskin under en gemensam rubrik. Bra för nybörjare, men också för erfarna som bara vill uppdatera sig ;)

Lägg till en eller några saker på listan, nästa kopierar sedan listan och skriver dit någonting nytt.

OBS! Inget tjafs i denna tråden, tanken är att det ska bli en saklig kunskapskälla där man kan leta om man behöver råd!

« Senast ändrad: 19 mar-09 kl 19:36 av Körsbär »

rina

  • Gäst
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #1 skrivet: 19 mar-09 kl 18:55 »
Jag brukar förvara äggen i ett rum som vi inte har värme i så det är ganska svalt...aldrig i kylskåp sen lutar jag plattan med äggen i 2 gånger per dag vänder jag äggen givetvis med spetsen neråt sen när det är dags för att lägga i maskin lägger jag äggen . När jag plockar in dom doppar jag dom i Virkonlösning i varmt vatten jag gör så med alla ägg även mina egna och särskilt om jag köper in ägg. Det gör jag för att dom ska vara rena i maskinen. Jag spara högst i 14 dar men helst 10 dar....men detta är mitt sätt :)

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #2 skrivet: 24 mar-09 kl 07:41 »
Varför inte i kylskå?

Det är för kallt.
Ulimat temperatur för att förvara kläckägg ska vara någonstanns runt 12-14 grader. I kylskåpet har vi ca 5 grader.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #3 skrivet: 27 mar-09 kl 09:36 »
Jag har också hört det som Storky skriver.
Själv förvarar jag i kylskåp.
En hönskompis har sina i en korg i köket ,
vänder dem aldrig.
Går hur bra som helst.
man kan undra vad som är bäst.
Tänk hönan som sparar sina ägg innan hon lägger sig på dem.
I bland mitt i vintern då många har kallt i hönshuset
i bland mitt i sommaren då det kan var rikrigt varmt..
Finns nog ingen säker vetenskap på hur äggen ska förvaras innan.
Det ultimata är nog då hönan själv får bestämma ;)
« Senast ändrad: 27 mar-09 kl 09:38 av Lycka »
Hedemorahöns

Körsbär

  • Inlägg: 362
  • Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #4 skrivet: 07 apr-09 kl 07:49 »
När jag startar upp kläckaren för säsongen tar jag isär och gör rent inne i fläkten och värmeslingorna (covatutto 24) skurar ur kläckaren och sprayar allt med virkon S. Sedan startar jag upp kläckaren med vatten och allt, låter den stå i några timmar innan jag lägger in äggen. Äggen har vilat i skafferiet, där det är ca 10-15 grader fram till det är dags för kläckaren, har dom i en äggkartong som jag ställer på förpackningen med plastfolie och så vänder jag kartongen en gång/dygn. Sprayar äggen med virkon S och låter dom torka innan de läggs in i kläckaren.

Sedan vänder jag äggen i kläckaren ca 3 ggr/dygn (jag är hemma hela dagarna) och fyller på vatten när byttan är halvfull, ca var tredje dag, med 37 gradigt vatten. Slutar vända äggen på kvällen dag 17, tar då bort mellanväggarna och lägger över öppningen med vattenbehållaren under. Fram till kläckningen ser jag till att vattenbyttan är full hela tiden, fyller varje dag. När kycklingarna kläcks låter jag dom sitta kvar i kläckaren tills dom ser pigga ut och börjar sparka runt på de okläckta äggen; då tar jag ut dom och sätter dom i en gammal kaninbur med värmelampa över. Mat och vatten ger jag först när de är 1½-2 dygn gamla. När kläckningen är avslutad låter jag kläckaren svalna innan jag diskar ur den och sprayar med virkon S. Sedan förpackar jag kläckaren i en jutesäck för att inga delar ska försvinna.

Detta funkar jättebra för mej; har just nu en kläckning där jag har fått 12 kycklingar och har 8 på G :D Om de sista 8 kläcks (och det ser mycket lovande ut) så har jag återigen haft 100% kläckning på mina blandis ägg :D Jag har kläckt fram från dessa hönor 5 ggr och alltid haft 100% kläckning så de hönorna och tuppen känns värda att avla på ;D

Körsbär

  • Inlägg: 362
  • Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #5 skrivet: 15 apr-09 kl 20:17 »


vilket dygn lyser du äggen,, hur ska det se ut om allt är bra?

Jaa, jag är ju ganska nyfiken av mej :-[ så jag lyser första gången på tredje dygnet, då brukar jag se kunna se något litet i dom, som en mörk prick som fladdrar lite. Men ofta blir det några ägg som jag är osäker på då, så då lyser jag dom igen på dygn 5. Då ser jag en liten spindel i dom, ser verkligen ut som en liten röd spindel på ca 1 cm i diameter. Om det fortfarande är några ägg som jag är osäker på eller inte ser något alls i, får de ligga till dygn 7. Ser jag inget då så brukar jag knäcka dom och kolla (för jag är nyfiken) Hittills har jag aldrig knäckt ett ägg med levande foster i :) Ibland kan jag se att det har varit befruktat men dött redan på första dygnet eller så, men sedan inte utvecklats mer.

Jag bifogar en bild på ett dv kochinägg som jag knäckte idag (dag 7) för att det såg tomt ut. Man kan se att det har utvecklats något (den ljusgula fläcken) och sedan dött den svaga ringen straxt utanför den ljusa fläcken).


 

Bergslagsflickan

  • Inlägg: 89
    • -
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #6 skrivet: 16 apr-09 kl 03:06 »
jag sammlar ägg nu till kläckning från endast en höna ,jag tänkte stoppa de som blir på dag 10, hur funkar det att lägga i ägg efter hand? så att säga blir flera dagar mellan de?

Du gör nog bäst i att lägga i alla samtidigt. De sista dagarna i utvecklingen ska både luftfuktighet och temperatur höjas så kycklingen kan ta sig ut, och sedan torka i maskinen, och om du lägger i ägg efter hand kommer de ligga på olika nivåer i utvecklingen. Jag sparade fem befruktade ägg och lade in dem samtidigt, och av dem var bara tre befruktade. Vad som händer om du lägger i eftersläntare som inte är lika framme i sin utveckling är att de endera dränks eller torkar fast i sitt skal när du förbereder för den första kläckningen på 21 dagen, så det är helt meningslöst att göra så.

Christine (som kan mycket i teorin men inget i praktiken - ännu)
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

Körsbär

  • Inlägg: 362
  • Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #7 skrivet: 16 apr-09 kl 07:46 »
jag sammlar ägg nu till kläckning från endast en höna ,jag tänkte stoppa de som blir på dag 10, hur funkar det att lägga i ägg efter hand? så att säga blir flera dagar mellan de?

Håller med Bergslagsflickan om att du inte ska lägga in ägg efter hand, utan stoppa in alla samtidigt. Bättre då att kläcka fram i omgångar.

Körsbär (som har provat med ett förskräckligt dåligt resultat :-\)

Hej!

En fråga: Jag har precis köpt en covatutto 24 och startat den samt lagt in äggen. Men jag ser alldrig att den vänder på äggen ja tycker att de ser ut att ligga i samma position hela tiden... Nu har jag märkt äggen och ska kolla så men vad gör jag ifall den inte vänder äggen?

Fasen jag som beställt en massa ägg......

Hur har det gått? Har du sett på märkningen att den vänder äggen? Om vändarmotorn inte funkar får du nog vända dom för hand. Hur många dagar har de legat i kläckaren?

kivansson

  • Inlägg: 32
    • Småland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #8 skrivet: 16 apr-09 kl 21:52 »
Citat

nej den vänder inte äggen... Jag köpte kläckaren förra veckan och har alldrig kläckt förut. Äggen har legat sen förra to....
Är det kört?..
--------------------------------


Hej! ett tips för att se om motorn fungera är att rita ett sträck på väggen i kläckaren och ett på bottenskivan. sen kollar du efter ca 20 min om den har ändrat sig.

om jag inte har helt fel så fungera den typen av vändare så att äggen bara vaggar fram och tillbaka.

har jag fel eller kan någon rätta mig??

Kajsa Kavat

  • Inlägg: 159
    • Värmland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #9 skrivet: 03 maj-09 kl 08:52 »
Jag har en halvautomatisk covatutto 24 och i den är det bara en vatten behållare.Under kläckningen ruvningen har jag bara vatten i den behållaren och då ligger fuktigheten på drygt 50%.Jag vänder äggen varje dag till och med dag 18,alltså vänder jag sista gången på kvällen dag 18.Då brukar jag ta bort mellan väggarna och lägga ut de två som gör att det täcker hela botten på kläckaren,fyller på behållaren så den är full och skvätter i lite grann i botten på kläckaren.Med den skvätten på botten brukar luftfuktigheten öka till ca.70% under kläckningen.

Körsbär

  • Inlägg: 362
  • Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #10 skrivet: 03 maj-09 kl 13:27 »
Förr har jag haft lite vatten i botten på min kläckare när kläckningen närmar sig (covatutto 24) men efter att ha läst här på forumet att det inte ska behövas har jag i år provat att bara fylla den behållare som är och det har gått lika bra utan det extra vattnet. Spraya äggen tror jag man ska låta bli, för då riskerar kycklingen att drunkna i ägget (har jag hört)

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #11 skrivet: 05 maj-09 kl 23:17 »
Så här gör jag vid maskinkläckning.

Samlar ägg i högst tio tolv dagar med vändning en till två gånger dagen

Förvarar dom med spetsiga änden nedåt i ett äggfack, och i +10grader ca.

Dagen då äggen ska läggas i maskinen får dom stå i rumstemperatur, jag brukar lägga i dom på kvällen.

Låter äggen ligga stilla i maskinen dom två till tre första dagarna, sedan sätter jag på skeden som vänder äggen en gång i timman och fyller på ljummet vatten i en skål "ca.10cm i diameter" som står i maskinen.

Lyser äggen efter sju dagar och plockar bort dom ägg som inte har kommit igång. Ser sedan till att ha vatten i skålen tills 18-19dagen. Då jag lyser äggen igen och plockar bort om det är något ägg som inte funkat.

Jag tar bort skeden som vänder äggen. Lägger dit en handduk som äggen ska ligga och kläckas på. Innan jag lägger in dom på handuken så tar jag ägget och lägger det på ett plant underlag så ägget rullar lite och den sidan som då kommer upp låter jag vara uppe i maskinen också. Kycklingen ligger då uppåtvänd i ägget. Ställer ytterliggare en skål in för att få lite mer fuktighet. Äggen ligger nu stilla tills kläckningen är över.

Har man en maskin utan fläkt så ska temperaturen ligga på 100-103 F´.

Har man fläktmaskin ska temperaturen vara helst 98-100 F´.

Och om man har en maskin "t.ex. ett hemmabygge i ett kylskåp" som har mycket luftgenomströmning kan man lägga en lakanbit över äggen och då kanske speciellt om man kläcker rapphöns och fasaner.

Har jag en skrockehöna så försöker jag lägga över kycklingarna till henne så snart kläckningen är över.

//Lars



Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

MariaT

  • Inlägg: 2
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #12 skrivet: 07 maj-09 kl 13:12 »
Hej Är ny på maskinkläckning av ägg, man kan ju alltså samla ägg och ha dom svalt så mycket vet jag men så ska man ju vända äggen även när man samlar men jag har inte fattat hur man vänder dom, den toppiga sidan neråt vet jag. Ska man vända ägget uppochner en gång varje dag och sen lägga tillbaka det med den toppiga sidan neråt eller ska man rotera ägget (med toppiga delen neråt hela tiden)? ???

Päran

  • Inlägg: 269
  • Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #13 skrivet: 07 maj-09 kl 15:18 »
Äggen vaggas från sida till sida, en sida morgon, en sida kväll. Ställ kartongen på nåt som är ca 5 cm. sen flyttar du den så den vippar åt andra hållet på kvällen.

/Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #14 skrivet: 19 maj-09 kl 13:09 »
Jag har gett mina ägg också, men brukar trappa ner på det efter två veckor... Havregryn gillar de, kokt broccoli, finhackad sallad, finrivna morötter. Jag har även gett dem lite falukorv och leverpastej (vet att man inte ska det men gjorde det ändå...) men det gick inte hem hos årets kycklingar...

Jag har plockat maskrosblad och klöver i trädgården och hackat till dem också, det tyckte de om.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

MariaT

  • Inlägg: 2
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #15 skrivet: 29 maj-09 kl 08:46 »
Någon som vet hur lång tid det kan ta för kycklingen att picka sej ur skalet? Har en kyckling som har hållit på sen igår kväll dvs mer än 8 timmar. Undrar om jag ska hjälpa den ut eller?

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #16 skrivet: 29 maj-09 kl 10:35 »
Pilla lite försiktigt.
Det bästa är alltid att de tar sig ut själva,
 men 8 tim ät lång tid.
Hedemorahöns

Cizzi

  • Inlägg: 139
  • Anders, Faverolletupp
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #17 skrivet: 11 jun-09 kl 21:40 »
Kan man ruska liv i denna tråd igen tro?Har precis stoppat in mina första ägg i lånad kläckare och känner mig lite nervös för att göra fel :-\ På kläckaren står det att temperaturen skall vara 37,7(utan fläkt)låter det bra???
Och en luftfuktighet mellan 60 och 70%???
Temperaturen låter bra, men jag brukar ha en luftfuktighet på ung 50% (dom kan "dränkas" om det är för fuktigt) och höjer det som går när jag ser att första ägget är på gång.

Lycka till
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #18 skrivet: 12 jun-09 kl 00:18 »
Hej.

Är ny här och skulle behöva er expertis. Min underbara man håller på
att bygga en äggkläckningsmaskin till mig men vi är lite oense om hur
fläkten ska vara. Vart ska den sitta samt åt vilket håll ska den blåsa?
Mkt tacksam för snabbt svar!!

Vänlgen
Eva

På min äggkläckare (köpt) sitter fläkten i locket, och snurrar parallellt med det, som en takfläkt typ.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #19 skrivet: 15 jul-09 kl 22:28 »
Kycklingen kan ligga kvar i kläckaren 24 timmar, den torkar fortare av fläkten i kläckaren än utanför.

Vad menade du med fyra dödfödda? Var de obefruktade eller var det kycklingar som dog i ägget, har du lyst och kollat eller hur visste du det?

Övriga sex ägg är de på gång eller blir kycklingen ensam?

38 grader har jag haft till mina nykläckta, jag har en värmelampa, en sån där som ger rödgult ljus, om man lägger en termometer på golvet i kycklingens nya hem och hänger upp lampan kan man justera höjden på den tills det blir rätt värme. Sen höjer man den successivt, minskar någon, några grader i veckan tills de är åtta,tio veckor eller så, eller så man ser att de är fullbefjädrade och inte sover under lampan.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 6 användare
xaelanar, Björkris, biggelina, bmr, LimJans, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser