Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda färger i ryaflocken?  (läst 777 gånger)

Månskensbonden

  • Inlägg: 182
    • Uppland
Blanda färger i ryaflocken?
« skrivet: 14 sep-10 kl 08:41 »
Hej,

Jag undrar.. Får man blanda färgerna brun, svart och vit precis som man vill hos ryorna? Vi har en flock om 10 vita ryatackor och vill väldigt gärna få in lite mörkare toner utan att behöva ha två flockar/betäckningsgrupper.

Hur har ni det med era ryor? Finns det några regler?

Tacksam för svar.
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

lammemma

  • Inlägg: 228
    • Halland
    • Gammeldags
SV: Blanda färger i ryaflocken?
« Svar #1 skrivet: 14 sep-10 kl 16:05 »
Det är upp till dig om du vill blanda djuren.
Om du inte skall sälja ullen  till ett spinneri vill säga. Spinneriet köper inte (betalar ingenting för)  den melerade ull som du riskerar att få om du blandar de olika färgerna.
Även om du håller fåren separerade kan dina får ha anlag för flera ullfärger vilket gör att det kan dyka upp lamm med annan färg än modern. Ett arv från ursprungsfåren.
Den vita färgen är dominant före svart och brunt.
Är du medlem i Ryaklubben och har skickat ull för bedömning har du svar på hur din ull ser ut. Ryaklubben rekommenderar också att de olika färgerna skall avlas separat.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser