Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemsida med Lantras djur!!  (läst 836 gånger)

Jungfrulunds lantraser

  • Inlägg: 12
  • Jungfrulunds lantraser
    • Jungfrulunds Lantraser
Hemsida med Lantras djur!!
« skrivet: 25 mar-09 kl 14:52 »
Ta gärna en titt in på min hemsida där Gotlands kaniner och Roslags får finns.
Det börjar röra på sig här med kanin och lamm ungar. 
Ena tackan födde lamm i går em är nu lite fundersam över att det ena juvret på tackan är spänt, lilla lammungen diar inte så mycket tackan födde två men en var tyvärr död.
Lammet är lite ynkligt men hoppas på att det blir starkare snart.
Klicka in på "Hänt på gården" och följ med det som händer här med djuren. :)

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Hemsida med Lantras djur!!
« Svar #1 skrivet: 26 mar-09 kl 18:13 »
om juvret ser spänt ut så mjölka ur lite mjölk... tills juvret blir mjukt...
då ser du också om mjölken verkar ok..
de du mjölkar ur kan du ju ev ge lammet med flaska eller spara...
är de första dygnet så kan du ju frysa ner råmjölken..

Har tackan juver inflamation så är ofta juvret hårt o ömt o ofta är mjölken flockig... o takcan har feber...
då får man ringa veterinären...

men de är alltid bra att mjölka ur lite i början för at se att mjölken är ok o att vax propparna släppt...

om lammet ser ynkligt ut .. skyter rygg osv så ge den lite extra mjölk tex de du mjölkar ur och ge den också en nypa selen o lite ADE vitaminer...

de brukar jag göra ... ser de inte ut att ha ätit ordentilgt så kan man stöd mata den lite ibörjan... jag brukar göra de morgon o kväll..

man ser sen när är pigg o klarar sig själv.. man känner på magen att den ätt o på tackans juver att lammet diat..

vh Gimskogen :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Hemsida med Lantras djur!!
« Svar #2 skrivet: 28 mar-09 kl 18:48 »
Hur går det för den lilla?

Hoppas att den har klarat sig!
Älskar djur... människor också!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

799 gäster, 3 användare (2 dolda)
Peter and Marlin Wicks

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser