Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva utan kyl och frys  (läst 9821 gånger)

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
Leva utan kyl och frys
« skrivet: 07 maj-19 kl 10:54 »
Nu när vi tar steget till elfritt kök är det en hel del tankar som snurrar kring mat och hållbarhet. Alla tips mottages tacksamt!
Antar att kött och fisk saltas in alt röks.
Men köttfärs kan den också saltas?
Korv?
Mjölkprodukter? Klarar sig i rumstemp ett tag men hur länge? Ägg?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Leva utan kyl och frys
« Svar #1 skrivet: 07 maj-19 kl 10:58 »
Ägg är ju bäst, de klarar sig minst en månad om det är svalt.

Kött och fisk kan du torka också.


Om du har elfritt kök kan du ha boxen i uthuset ;)

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Leva utan kyl och frys
« Svar #2 skrivet: 07 maj-19 kl 11:05 »
Haha ja fast tanken var ju att inte använda el alls... Men ska absolut kolla upp torkning! Tack!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Leva utan kyl och frys
« Svar #3 skrivet: 07 maj-19 kl 11:14 »
Jag har inte sysslat med det själv, men på det här forumet finns det flera som konserverar. En riktigt bra metod, gäller bara att hitta en stor tryck-kokare eller autoklav så du får upp tempen i de 121 grader som krävs för att det skall bli säkert.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Leva utan kyl och frys
« Svar #4 skrivet: 07 maj-19 kl 11:32 »
Kött kan saltas för att hålla länge. Men man måste kolla saltlaken och köttet då och då. Laken kan både surna och mögla och kött som kanske flutit upp börja bli dåligt. Lakem kokas om och skummas mycket väl. Köttet skärs rent. När laken är kall slås den över köttet. När köttet ska ätas så läggs det i rent vatten som byts då och då över ett dygn så att det inte blir för salt att äta.
Köttfärs går inte att salta utan man maler det den dagen det ska lagas av det saltade köttet. Laga lite mer så har ni köttfärs för ca en vecka i skafferi eller sval.

Att hålla mat kall på sommaren så är en matkällare bra, men om man inte har det så kan man gräva en grop i marken och sänka ner en tunna eller liknande där man kan förvara mat som kräver lägre temp. Hus i norrland har ofta denna typ av skafferi under köksgolvet. Finns det en brunn eller bäck/kallkälla kan man förvara mat där i vattentäta förpackningar. En torpargrund kan ha någon del som är svalare där man kan förvara mat.

Under sommartid kan man tillfälligt ordna en svalare förvaring av livsmedel genom att fixa en kammare med avdunstning. Sådana finns beskrivet i äldre kokböcker och i reklam från den tiden. Man har ett kärl av lera som är obehandlat och blöter det i vatten sedan förvarar man maten inuti i sina förpackningar. En sån där lergryta funkar bra. Jag har en kokbok med en bild på en förvaring med ett fat som det står vatten i och så en större modell av blomkruka över som suger upp vattnet som dunstar. Mjölken som förvarades i glasflaska kunde stå mitt i vattnet, medans smöret i smörpapper fick ligga på ett upp och ner vänt glas.

Nymjölkad mjölk håller låt säga hundratals bakterier, när den stått i värmen en timme så är antalet hundratusentals bakterier till miljoner beroende på temperaturen. Så vill ni ha god dricksmjölk så krävs förvaring, vill ni göra surmjölk som fil så syra den så ni vet vilka bakterier ni gynnar. Ett sätt att förvara mjölk är att göra skyr. Mellanting mellan ost och yougurt, Vill ni dricka så blanda i en klick i vatten och rör ut. Så har islänningarna gjort.

Ägg kan du rulla in ett och ett i lite tidningspapper och förvara i månader. Vänd dem då och då så håller de längre.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Leva utan kyl och frys
« Svar #5 skrivet: 07 maj-19 kl 12:18 »
Om du odlar själv så gäller det att göra som Sara Bäcmo gör se till att det hela tiden finns att skörda. Men också att äta det som för tillfället finns. När jag växte upp var det egentligen inte så mycket som behövde långtidsförvaras. På sommaren kom köttet som åts till stor del från höns, kaniner och nyfångad fisk. Om vintern var potatis och rotfrukter det som långtidsförvarades.
kretslopp

Den Mångkunnige Nomaden

  • Inlägg: 12
  • Solkock och balkongodlare
    • Västergötland
    • Solköksbloggen/Solköksbutiken
SV: Leva utan kyl och frys
« Svar #6 skrivet: 07 maj-19 kl 12:59 »
Du behöver inte el för att vare sig torka, koka eller konservera. Jag använder solugnar och liknande för att tillaga och konservera. Du kan också bygga en passiv soltork. Använd dem under soliga dagar, oftast brukar de som är bra gå att använda året om (iallafall de sorter jag använder).

För att syra mjölkprodukter kan det underlätta med någon form av större thermos. När jag gör yoghurt använder jag en stor thermos på drygt 3L (sök på "thermal cooker" på nätet).

Som en "vardagskyl" föreslår jag att du gör som Karlsdotter föreslår och bygger en avdunstningskyld sval av stora krukor.

Lycka till!
Solkock och balkongodlare. Odlar goda grönsaker och tillagar dem med solen.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Leva utan kyl och frys
« Svar #7 skrivet: 07 maj-19 kl 13:51 »
Jag och en vän torkade vanligt kött. Minns en vilket typ. Men vi gjorde det med hjälp av 12v batteri, en datafläkt, en förvaringslåda från IKEA, ett gammalt galler från en kyl.

Köttet låg sedan i lådan i en contanier, bortglömt, under 2 år. Togs fram nu i våras och vanliga överlevnadstester (lukt, känsla, genomkärning, mindre smakprov etc) visade på att det var fullt ätbart. Dock var det torkat efter några veckor då det testades första gången.

Minns inte hur det kryddades innan med sånt går att läsa sig till. Kryddan komponerades så att den håller insekter borta till stor del. Och för att den ska täta ytan på ett bra sätt med minimalt mögel/förhårdnad.

Metoden gick ut på att en rektangulär låda förses med ett hål på ena kortsidan där fläkten monteras. På andra kortsidan ett utlopp. I mitten av lådan läggs/monteras ett galler så att luften kan flöda fritt runt om hela köttbiten. Locket sätts på och sladdarna kopplas in. Låt stå enligt anvisningar som du googlat fram. Vi valde att ha den i ett garage till att börja med, svalt och skyddat från solljus.

Själv har jag levt utan kyl och frys i snart 2 år. Funkar fin fint, lite mycket ”prepp” mat men det går att alternera om en är lite kreativ. Går på regelbundna hälsokontroller i jobbet och alla blodvärden, njurar, fetter, kolesterol med mera är på topp :) Vilket får mig att tro... att en skulle klara sig helt ok att få ett helt drägligt liv i torpet jag renoverar som är mitt ute i skogen utan några som helst faciliteter.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Leva utan kyl och frys
« Svar #8 skrivet: 07 maj-19 kl 14:11 »
Att syra mjölk till filbunke är ingen kost den ska bara inte stå för kallt. Vill du ha en speciell kultur så tar du en liten sked av filmjölk eller yoghurt. (Kartongmjölk kan vara mer svårsyrad annars) som du lägger i varge skål slår på mjölken, rör on, ställ varmt och vänta i 12 timmar. Vill du ha den som filmjölk så vispar du den. Om sommaren vet jag grannar som hade mjölk grädde och smör i spannen i brunnen hängandes strax ovanför vattenytan.
kretslopp

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Leva utan kyl och frys
« Svar #9 skrivet: 07 maj-19 kl 16:47 »
Jag har varken frys eller kylskåp.

Jag bor i norrland/jämtland så här är temperaturen i farstun kallare än 7grader från oktober till maj. Idag snöar det och är ca nollgrader.
Så enda månaderna jag skulle behöva ha kyl är juni-aug och då har jag maten i matkällaren.

Frys är ju bra om man har glass annars är det onödigt. Jag bor nära stan så jag handlar aldrig saker som jag ska ha en vecka senare.

Ska du bo utan el antar jag att du precis som förr kommer ha rum som inte är uppvärmda, typ glasverandem farstu eller salen, och det är där du förvarar dina matprodukter om du inte bär ned dem i jordkällaren.

I dagens "klimatkris" är det helt sjukt hur många miljoner människor i Sverige som har igång ett kylskåp för att hålla 7grader samtidigt som det är betydligt kallare utomhus. Man utnyttjar inte direkt vädret och kylan vi får gratis av utomhustemperaturen. Eller så har inte folk fattat hur varmt det faktiskt är i ett kylskåp. De kanske tror att det håller noll grader.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Leva utan kyl och frys
« Svar #10 skrivet: 07 maj-19 kl 16:55 »
Det har blivit trendigt med snikvarianten på jordkällare https://www.egrillen.se/ecool-olkyl?fee=20&fep=1416&gclid=EAIaIQobChMIiLLSmNOJ4gIVheAYCh39ugwqEAQYAiABEgI-fPD_BwE Fast de verkar ha inriktat sig på kylning av läsk och öl.

Finns olika modeller att köpa, men lätt att fixa själv. Jag har en variant på hål i köket som Karlsdotter nämnde. I närmaste boden finns en nergjutning med trälock på, ca halvmetern djup och ca 90x70cm i yta. Där stod det saft när jag flyttade hit.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Leva utan kyl och frys
« Svar #11 skrivet: 07 maj-19 kl 19:23 »
Det har blivit trendigt med snikvarianten på jordkällare https://www.egrillen.se/ecool-olkyl?fee=20&fep=1416&gclid=EAIaIQobChMIiLLSmNOJ4gIVheAYCh39ugwqEAQYAiABEgI-fPD_BwE Fast de verkar ha inriktat sig på kylning av läsk och öl.

Finns olika modeller att köpa, men lätt att fixa själv. Jag har en variant på hål i köket som Karlsdotter nämnde. I närmaste boden finns en nergjutning med trälock på, ca halvmetern djup och ca 90x70cm i yta. Där stod det saft när jag flyttade hit.
Samma lösning är jag sugen på att se om det går att göra i mitt torp. Därför vill jag försöka öka bredden på reglarna till 120cc istället för dagens 60. Gissar att det kräver tjockare golvplank :) Där tänker jag mig 40-50mm så blir det kanske lite varmare samtidigt än med vanlig 20-30mm.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Leva utan kyl och frys
« Svar #12 skrivet: 07 maj-19 kl 20:05 »
Samma lösning är jag sugen på att se om det går att göra i mitt torp. Därför vill jag försöka öka bredden på reglarna till 120cc istället för dagens 60. Gissar att det kräver tjockare golvplank :) Där tänker jag mig 40-50mm så blir det kanske lite varmare samtidigt än med vanlig 20-30mm.
Ja skulle nog lägga någon plywood under brädorna så det blir dragfritt.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Leva utan kyl och frys
« Svar #13 skrivet: 07 maj-19 kl 20:17 »
Ni som har någon form av förvaring under golvet. Kanske kan beskriva hur dessa är uppbyggda?

TS kanske kan ha nytta av det?
(Även om jag själv är nyfiken men inte vill kapa tråden för TS då det är en intressant fråga)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Palle500

  • Inlägg: 116
Leva utan kyl och frys
« Svar #14 skrivet: 07 maj-19 kl 20:45 »
Jordkylning av skafferiet?
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=56086.0
Vet att det finns bättre beskrivningar men hittar inte dom just nu.

Edit
Lite bättre beskrivning
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=186171.0

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Leva utan kyl och frys
« Svar #15 skrivet: 07 maj-19 kl 21:23 »
Ni som har någon form av förvaring under golvet. Kanske kan beskriva hur dessa är uppbyggda?

TS kanske kan ha nytta av det?
(Även om jag själv är nyfiken men inte vill kapa tråden för TS då det är en intressant fråga)

I föräldrarnas sommarstuga (byggd 1970) samt ena morbroderns stuga (byggd 1983) finns matkällare under köksgolvet. En platsgjuten betonglåda med golvet ca 1,5 m under marknivå, betongen når upp ur marken och ansluter till ett träschakt genom trossbotten, sen en vanlig källarlucka i golvet framför diskbänken. Beroende på källarens storlek så kan man ha fast trappa eller lös stege ner. Lämpligt med en ventil ovan mark så att källaren kan ventileras till torpargrunden, denna ventil måste naturligtvis säkras mot råttor och annan ohyra, och den bör vara reglerbar.
En viktig sak för att detta ska fungera och källaren inte blir för fuktig, är att grundvattnet på platsen aldrig når upp till nära källargolvets nivå.
Det blir väl inte helt säkert frostfritt i en sådan källare på vintern, och när det är som varmast på sommaren kan temperaturen bli i högsta laget för känsliga varor (kanske upp mot 12-15 grader vid lång värmebölja samtidigt som det är mycket folk i stugan och ständig daglig trafik med matvaror till och från källaren). De känsligaste kylvarorna har hållits kylda i kylväska med frysklampar som har kylts ner i en frys några mil därifrån, på ett ställe dit det brukar bli ärenden några gånger per vecka.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Leva utan kyl och frys
« Svar #16 skrivet: 08 maj-19 kl 08:10 »
I mitt förra hus var det torpargrund och liknande det som Torbjörn beskriver, förutom att det var en en grop med stenar som vägg och inget mellan botten av trossbotten och marken, så man såg under huset.
Det frös aldrig och blev inte varmt på sommaren. ventilerna i grunden var öppna hela tiden och på vintern så täcker snön hålen.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Leva utan kyl och frys
« Svar #17 skrivet: 09 maj-19 kl 21:35 »
Vi lever utan el på sommaren.  Har en jordkällare, men det kan gå upp till +15 på högsommaren. Det som kräver mest kyla har vi en kylväska med kylklampar.  Vi handlar nog 1-2 ggr per vecka och då blir det nya kylklampar.  Förstås köper man en del fryst mat som också håller det övriga kallt.

Kött håller sig bättre tillagat än rått.  Grönsaker håller sig bättre råa än tillagade.  T.ex. blir kokta skalade potatisar slemmiga och jätteäckliga på ett par dar i +15, men råa håller sig ju bra i veckor-månader.   Smör  och ägg är inga problem. Ost klarar sig också, åtminstone tills den är slut. Och t.ex. vacuumpackat bacon håller sig också.  Det blir en del middagar med omelett med lök och bacon.   Inlagda rödbetor och gurka håller sig också utan problem.

Och så finns det ju också många slags konserver man kan använda sig av.  Samt torrmat  typ ris och pasta. Pulversoppor.

Det är klart att det är lite jobbigare att gå ut till jordkällaren och greja med kylväska för att hämta och sätta tillbaka matvaror än att öppna en kylskåpsdörr men annars är det inga problem.  Glass köper vi och äter direkt när vi har handlat, innan vi cyklar hem med maten.

Chriz

  • Inlägg: 1
SV: Leva utan kyl och frys
« Svar #18 skrivet: 20 mar-21 kl 10:17 »
Titta på gruppen Allt om fritidshus, torp eller stuga på Facebook. Där lade Håkan Malmsten i augusti in en beskrivning på en kyl han byggt där ett 2 m långt rör gick in under stugan. Han tog sedan hål på baksidan av hyllorna så att luften kan cirkulera. Ska prova detta i min strömlösa koloni.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Leva utan kyl och frys
« Svar #19 skrivet: 20 mar-21 kl 15:21 »
Jag har haft jordkällare och svalt källarförråd. Det har aldrig varit att jämföra med kylskåp. På hösten när rotsakerna ska tas in har det varit att ha dörren öppen och slå vatten på golvet kalla nätter för att få ned temperaturen.
Bäst blir det om det bara är en ventil och den sitter högt.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 2 användare
xaelanar, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser