Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Istället för snäckskal  (läst 8936 gånger)

afrika

  • Inlägg: 31
    • Övriga världen
Istället för snäckskal
« skrivet: 15 apr-18 kl 06:33 »
Hej!
Vi bor i östra Afrika och kan inte få tag på snäckskal. Hur ger vi hönsen vad de behöver i kalk? Någon sa att hon brukar ta hönsens egna äggskal, krossa och koka dem. Vad tror ni om det?
Dessutom har vi problem med en av hönornas ägg - de har otroligt tunna skal!!! Den förra ägaren sa att det beror på att hon är gammal. Vad tror ni?. Problemet blir att hon äter upp sina ägg, då de spricker. Jag är rädd för att alla hönorna därför får smak på äggen (misstänker nämligen att de även ätit upp de ”starka” äggen).
De andra hönornas ägg är bra. Men som sagt, jag misstänker att även de äts upp emellanåt...

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Istället för snäckskal
« Svar #1 skrivet: 15 apr-18 kl 07:53 »
Det går utmärkt att gr de egna äggskal.
Av försikrighetsprincip så ger jag dem som är kokade  men inte från råa.

Har ni ingen skaldjursrestaurang i närheten ifrån som ni kan få skal från? Och sen krossa?
« Senast ändrad: 15 apr-18 kl 20:44 av Alexn72 »

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Istället för snäckskal
« Svar #2 skrivet: 15 apr-18 kl 08:12 »
Jo det är bra att skalen är ordentligt krossade. Det tror jag som du säger, minskar ägghackning. Jag har låtit dom få äggskal utan problem.
kretslopp

afrika

  • Inlägg: 31
    • Övriga världen
SV: Istället för snäckskal
« Svar #3 skrivet: 15 apr-18 kl 09:46 »
Det går utmärkt att de de egna äggskal.
Av försikrighetsprincip så ger jag dem som är kokade  men inte från råa.

Har ni ingen skaldjursrestaurang i närheten ifrån som ni kan få skal från? Och sen krossa?

Vad bra - då ska de få äggskal!
Hur mycket? Ett äggskal/höna/dag?

I wish vi hade en skaldjursrestaurang här!!! Men nej...

afrika

  • Inlägg: 31
    • Övriga världen
SV: Istället för snäckskal
« Svar #4 skrivet: 15 apr-18 kl 09:47 »
Jo det är bra att skalen är ordentligt krossade. Det tror jag som du säger, minskar ägghackning. Jag har låtit dom få äggskal utan problem.

Så bra!!! Tack f svar!
Ett äggskal/dag/höna?

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Istället för snäckskal
« Svar #5 skrivet: 15 apr-18 kl 11:08 »
Vad jag har läst så behöver hönsen äta mer kalk en vad de ger ifrån sig i äggskal, så egentligen  behöver de mer än sina egna skal.  Men går de fritt kan de hitta små sniglar med skal (som zoologerna hävdar bör kallas snäckor), Finns det såna hos er?

I köpt värpfoder finns  extra  kalcium med.

Det stämmer att äldre hönor lägger ägg med svagare skal.  Får man inga användbara ägg från en höna blir det väl dags för hönssoppa.

   

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Istället för snäckskal
« Svar #6 skrivet: 15 apr-18 kl 12:35 »
Får man inte tag i snäckskal så kan man ju ta benmjöl.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Istället för snäckskal
« Svar #7 skrivet: 15 apr-18 kl 17:09 »
Min mormor berättade att så fort något porslin gick sönder så krossades det och gavs till hönsen.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Istället för snäckskal
« Svar #8 skrivet: 15 apr-18 kl 20:50 »
Som kalkersättning tror jag inte porslin är något bra alls. Och som ersättning till småsten tror jag heller inte är någon höjdare.


Ge dem inte snäckskal i maten.... ha en behållare med de som ska ge dem kalk som de har fri tillgång till... då lär de sig att gå dit när de behöver kalk.

Har de en sån behållare så gör det sen inget om de får i maten men att bara ge i maten ger dem inte möjlighet att reglera på samma sätt

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Istället för snäckskal
« Svar #9 skrivet: 27 apr-18 kl 08:53 »
För att det inte ska vara kletigt av äggvita i äggskalen när dom ska krossas kör jag dom numera en liten stund i mikron så äggvitan koagulerar.
kretslopp

Chilliscoutern

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Istället för snäckskal
« Svar #10 skrivet: 27 apr-18 kl 15:23 »
Hej!

Hemma brukar vi ge våra höns en blandning av krossade snäckskal och superduper finkornigt grus! detta går hem tycker hönsen. men du kan självfallet enbart ge dom grus. jag har hört att vissa ger dom sand med hög kalk halt men är tyvärr ej så insatt!

 MVH ChilliScoutern.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Istället för snäckskal
« Svar #11 skrivet: 29 apr-18 kl 11:44 »
Dom behöver grus eller sand för sin matsmältning.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 3 användare (2 dolda)
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser