Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baguetter  (läst 3948 gånger)

Josef

  • Inlägg: 23
    • Södermanland
Baguetter
« skrivet: 14 jan-09 kl 18:14 »
Jag tycker om att baka och har provat ett antal baguette recept.
 Det jag saknar är baguetteplåt eller liknande. För baguetterna tenderar att falla åt sidorna istället för att jäsa runda och fina.
Har ni tips på var jag kan hitta plåtar eller något annat alternativ.
Är det någon som vet var man kan köpa bagerivetemjöl.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Baguetter
« Svar #1 skrivet: 14 jan-09 kl 18:52 »
Är det någon som vet var man kan köpa bagerivetemjöl.

Vet inte var du bor, men det finns på City gross i alla fall. Typ 20 kg- påse...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Baguetter
« Svar #2 skrivet: 14 jan-09 kl 21:32 »
Baguetteplåt finns på http://www.hus-modern.se under "Bakning, övrigt".
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Oskar73

  • Inlägg: 14
SV: Baguetter
« Svar #3 skrivet: 15 jan-09 kl 19:19 »
Q-bakers i lessebo

speedwell

  • Inlägg: 124
    • Uppland
    • Min hemsida =D
SV: Baguetter
« Svar #4 skrivet: 17 jan-09 kl 17:47 »
Har man ingen baguettplåt kan man i brist på bättre ta en rejält mjölad handduk som man lägger baguetterna på och sedan drar upp den mellan baguetterna så jäser dom på bra.. problemet med den metoden är att det är svårt att flytta över dem till plåten sedan, men övar man lite går det nog bra!

Lycka till!
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.

bakben

  • Inlägg: 54
SV: Baguetter
« Svar #5 skrivet: 22 feb-09 kl 14:34 »
Det jag saknar är baguetteplåt eller liknande. För baguetterna tenderar att falla åt sidorna istället för att jäsa runda och fina.
Har ni tips på var jag kan hitta plåtar eller något annat alternativ.


Efter att ha letat länge så hittade jag en baguetteplåt hos <a href="http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr=491052&cat_id=205">Bagaren och Kocken</a>. Nu verkar plåtarna finnas "överallt"...

Jag brukar i varje fall smörja mina plåtar med margarin trots att det är "nonstick" beläggning. Man behöver inte vara rädda för att degen ska "rinna igenom" plåtarnas perforering. Om mina lösa och kletiga glutenfria degar klarar sig så är det nog ännu mindre risk med glutenhaltiga degar.

Näst efter min Electrolux Assistenten så var plåtarna mitt bästa köp på länge. Baguetterna blir bra varje gång!
"Trying is the first step towards failure." - H. Simpson

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Baguetter
« Svar #6 skrivet: 22 mar-09 kl 23:35 »
Såg nånstans att om man skruvar degen när man lägger den på plåten så faller den inte ut så mycket...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 3 användare (1 dolda)
Lollo Nilsson, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser