Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ang. tunntillverkning  (läst 6921 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Ang. tunntillverkning
« skrivet: 18 jul-15 kl 14:17 »
Hej funderar på att prova bygga en tunna av furu. Planen är att använda spännband att dra ihop tunnan med vid tillverkningen sen ha montageband 20x1mm som slutgiltiga tunnband. Jag är dock lite tveksam till om dessa montageband håller? Som jag förstått det så är det i början det är klart störst krafter som krävs för att hålla ihop tunna. Tunnan har jag tänkt ha som regntunna.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Ang. tunntillverkning
« Svar #1 skrivet: 18 jul-15 kl 17:34 »
...Rent spontant verkar det för klent med 1mm...närma dig 3mm istället...

Rubensgården

  • Gäst
SV: Ang. tunntillverkning
« Svar #2 skrivet: 18 jul-15 kl 19:58 »
20x1 borde ha en draghållfasthet på ungefär fyra ton. Jag skulle säga att det räcker. Sammanfogningen är nog det svagaste i så fall.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Ang. tunntillverkning
« Svar #3 skrivet: 19 jul-15 kl 00:41 »
...Kollat lite tunntillverkning på tuben...Ser ut att vara mer än 1mm på deras tunnband,dom slår ju dit ringarna, blir liksom klent att banka på 1mm:ters remsor...

Rubensgården

  • Gäst
SV: Ang. tunntillverkning
« Svar #4 skrivet: 19 jul-15 kl 06:15 »
Det tänkte jag också på. Kanske kunde man dar på dem med en bandögla?
/J

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Ang. tunntillverkning
« Svar #5 skrivet: 19 jul-15 kl 06:52 »
Både i Västerbotten och i Österbotten gjorde man tunnor av gran traditionellt. De flesta tunnorna var jämngrova och inte bukiga som sörlänningarnas tunnor. Banden brukade vara av lämpliga "nieglingar", underväxta smågranar som de klöv mitt i tu. Vad jag vet så gick det hela ut på att man gjorde tunnan så tät man kunde av torrt virke och gjorde banden så precisa som möjligt. Då tunnan blev våt och svällde inne i banden tätnade den ordentligt.

De få tunnor jag har sett med järnband brukar ha band i storleksklassen 20-30 gånger 3mm
« Senast ändrad: 19 jul-15 kl 06:58 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Ang. tunntillverkning
« Svar #6 skrivet: 19 jul-15 kl 09:59 »
Smart har också funderat på hur det höll med "slanor" förr i tiden kring tunnorna. Undra dock varför utvecklingen gick mot rundare tunnor? Går det åt mindre trä givet samma volym på tunnorna? Enklare att flytta? Bara snyggare? Mera hållbara?

Ja hur jag ska få dit så tunna band är ett problem. Givet torrt virke skulle jag kunna dra ihop de som fasen med spännband sen "fuska" och dra in små träskruv i varannan stav genom montagebandet och slutligen nita ihop det.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Ang. tunntillverkning
« Svar #7 skrivet: 20 jul-15 kl 21:01 »
Nej satsa på ordentliga band. Du kan ju beställa flatjärn på någon järnhandel och kanske rentav få tag på galvaniserat. Jag förstår att du har hittat bandjärn som har varit kring någon virkesknippe men de är alldeles för klena.
Annars finns det ju granar i skogen. Man klyver dem från toppändan mot roten och jämnar den kluvna sidan med kniven. Basar dem om det behövs och täljer låshak och sätter ihop. Efter vad gubbarna säger skall det vara ganska enkelt sedan man har tränat litet och förstört några band.
Jag har kluvit en del stölingar (smågranar) att binda gärdsgård med och vad jag vet kan det ju inte vara värre att klyva tunnband även om de är litet grövre.
Förr använde de ett verktyg som kallades "bandhaka" för att kränga på de snävt tilltagna banden på raka tunnor.

Jag tror att de bukiga tunnorna kom till för att man ville ha tunnor som gick att dra ihop och täta när de hade gistnat. På en bukig tunna eller en konisk vattenså kan man ju slå på banden litet längre så att springorna tätnar någorlunda. En rak tunna måste man hälla vatten i eller lägga i sjön tills den är tät.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Ang. tunntillverkning
« Svar #8 skrivet: 20 jul-15 kl 21:53 »
Forskade lite och kom fram till att bukiga tunnor är lättare att hantera, rulla och vända. Formen bidrar även till att göra sidorna starkare på grund av bågformen.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Ang. tunntillverkning
« Svar #9 skrivet: 21 jul-15 kl 06:53 »
Skulle inte strimlor av bildäck kunna användas som band?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Ang. tunntillverkning
« Svar #10 skrivet: 21 jul-15 kl 09:57 »
Hmm ja jag måste nog överge planen med montageband. Lägger tunntillverkningen på is sålänge tills jag kollat upp detta med järnbanden. Vill ju ha en lite rundare tunna :D.

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Ang. tunntillverkning
« Svar #11 skrivet: 21 jul-15 kl 11:20 »
Har du läst Ronald Renmälmos avhandling om tunnbinderi i Troms i Nordnorge?
Den finns nedladdningsbar på internet. Han beskriver hela processen väldigt pedagogiskt steg för steg. Om du vill kan jag leta efter internetadressen åt dig. Där i trakten är tunnorna bukiga precis som den modellen du tänker på.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ang. tunntillverkning
« Svar #12 skrivet: 21 jul-15 kl 12:15 »
Har du läst Ronald Renmälmos avhandling om tunnbinderi i Troms i Nordnorge?
Den finns nedladdningsbar på internet. Han beskriver hela processen väldigt pedagogiskt steg för steg. Om du vill kan jag leta efter internetadressen åt dig. Där i trakten är tunnorna bukiga precis som den modellen du tänker på.

Det är nog Roald Renmælmo du tänker på, och avhandling är det nog inte

https://gu-se.academia.edu/RoaldRenm%C3%A6lmo

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Ang. tunntillverkning
« Svar #13 skrivet: 21 jul-15 kl 14:18 »
TUSEN TACK! Vilken superlänk! Fy fasen nu blir det att läsa hittade en pdf om tunnor där och mycket annat intressant!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Ang. tunntillverkning
« Svar #14 skrivet: 21 jul-15 kl 15:35 »
Jag tror det är denna du fann. Handlar i alla fall om tillverkning av tunnor.
https://www.academia.edu/4411605/B%C3%B8kkerarbeid_i_M%C3%A5lselv

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Ang. tunntillverkning
« Svar #15 skrivet: 21 jul-15 kl 20:18 »
Det var just den jag tänkte på men jag hittade den inte just då.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser